Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

Wat wilden we bereiken

Wat wilden we bereiken

De ontwikkelingen die we in gang hebben gezet in 2021 zetten we door in 2022. De komende jaren werken we samen met onze uitvoeringspartners aan de hand van onze visie op de sterke sociale basis, die naar verwachting in het najaar van 2021 door de gemeenteraad wordt vastgesteld. Daarmee beogen we een overzichtelijk geheel aan activiteiten en algemeen toegankelijke voorzieningen, dat bijdraagt aan het welzijn, de participatie en de gezondheid van al onze inwoners en aan een sociale, veerkrachtige en inclusieve stad. Een sterke sociale basis geeft houvast, zingeving en bevordert weerbaarheid en veerkracht. Daarmee heeft het een preventieve werking. Wij verwachten dat dit tot een vermindering van individuele zorgtrajecten leidt en daarmee tot minder zorgkosten.

We zetten in op verdere verbetering van ondersteuning in de wijk. Dit doen we onder andere met de Buurtteams Jeugd & Gezin en vanaf 1 januari 2022 ook met de Buurtteams Volwassenen. We houden net als in de afgelopen periode nadrukkelijk de vinger aan de pols als het gaat om de impact en nasleep van corona voor onze inwoners, vrijwilligers- en uitvoeringsorganisaties. Als het nodig is, zetten we extra in om de zorgcontinuïteit te waarborgen.

We versterken de gemeentelijke regie op het sociaal domein. Het sociaal domein is zeer complex en dynamisch. De sturing op het sociaal domein en een stevige verbinding tussen beleid en uitvoering zijn daarom van cruciaal belang. De focus in de uitvoering richt zich in dit kader op 3 belangrijke onderwerpen:

  1. Informatiegestuurd werken:  we zijn de pioniersfase voorbij en maken de personele inzet (ongeveer 2 fte) nu structureel, zodat de doorontwikkeling van de dashboards sociaal domein is geborgd en we goed kunnen monitoren en bijsturen.
  2. Aanpak sociale fraude: het probleem van fraude en ondermijning  in de zorgsector wordt landelijk geconstateerd. Het is noodzakelijk om de keten van toezicht en handhaving te versterken (ongeveer 3 fte), zodat we de signalen die binnenkomen goed kunnen oppakken en waar nodig kunnen handhaven.    
  3. Sturing op de sociale basis: we organiseren de sturing op de sociale basis anders. Gecontracteerde organisaties dragen bij aan het oppakken van de vraagstukken die spelen in de stadsdelen. De gemeente krijgt hierdoor meer een regierol. Om dit samenspel tussen professionals en de gemeente op stadsdeelniveau goed te laten verlopen, zijn ongeveer 4 fte’s extra nodig.

Naar aanleiding van de uitspraak van de arbitragecommissie heeft het Rijk besloten om voor 2022 extra middelen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de Jeugdwet, voornamelijk bedoeld ter compensatie van de tekorten. Voor Nijmegen betekent dit dat we €15 miljoen extra ontvangen. We lossen hiermee het tekort Jeugd structureel op. In 2022 wegen we af of we aan de hand van de landelijke ontwikkelagenda Jeugd die 1 januari 2022 gereed moet zijn, aanvullende interventies op het jeugdbeleid willen inzetten met eventuele bijbehorende nieuwe taakstellingen.

Versterking sociale basis
Naast de reguliere activiteiten kenmerkt 2022 zich door de uitvoering van de volgende activiteiten:

We werken gericht aan een Sterke Sociale Basis
We zijn in 2020 gestart met het visietraject op de sociale basis, in afstemming met (vertegenwoordigers van) inwoners en onze uitvoeringspartners. In Samen werken, samen sterk staat stadsdeelprogrammering onder procesregie van de gemeente centraal. Het bijbehorende subsidieafwegingskader wordt in 2021 en 2022 verder uitgewerkt en definitief gemaakt. In 'Samen werken, samen sterk' gaan we gericht werken aan een inclusieve en veerkrachtige stad en een sterke sociale basis. In de uitvoering en samenwerking staat stadsdeelprogrammering centraal. Het bijbehorende subsidieafwegingskader wordt in 2021 en 2022 verder uitgewerkt en definitief gemaakt.

We zetten de transformatie van wijkaccommodaties verder door
Wij gaan in 2022 verder met het transformeren van onze wijkaccommodaties. Wijkcentra waar vrijwel geen wijkactiviteiten meer plaatsvinden, krijgen een andere functie. Daarbij zorgen we ervoor dat we alle nog bestaande activiteiten voor en door de wijkbewoners in goed overleg naar andere locaties verplaatsen.

We dragen bij aan een gezonde leefomgeving
We zijn gestart met de uitvoering van de gezondheidsagenda 2021-2024 die in afstemming met onze interne en externe partners is opgesteld en in april 2021 is vastgesteld door de raad. Daarbij vormt een Gezonde leefomgeving een van de speerpunten voor 2022 en verder. Zo gaan we verder met het stimuleren van actief bewegen door de omgeving aantrekkelijk te maken om te wandelen of fietsen. Met onze partners in Groen, gezond en in beweging richten we ons bijvoorbeeld op een gezond en duurzaam voedselaanbod dichtbij onze inwoners. We peilen of er draagvlak is voor initiatieven als buurtmoestuinen, voedselbossen en stadslandbouw.

We zetten in op gezondheidswinst voor iedereen
Bij de uitvoering van de Gezondheidsagenda 2021-2024 richten we ons vanaf 2022 naast een gezonde leefomgeving op het continueren van diverse activiteiten op het gebied van: gezond en veilig opgroeien, gezond gedrag, mentale gezondheid, gezond ouder worden, gezond met een beperkt budget en gezond werkgeverschap. Per speerpunt geven we met onze partners tevens nieuwe activiteiten vorm, met het doel gezondheidspreventie en gezondheidswinst voor iedereen.  

We starten met de uitvoering inclusieagenda’s
In 2021 zijn twee inhoudelijke inclusieagenda’s vastgesteld, die we in 2022 gaan uitvoeren:

  1. Het Actieprogramma Inclusie in het kader van het VN-verdrag handicap. We werken met onze partners en ervaringsdeskundigen aan de uitvoeringspunten van dit Actieprogramma, gericht op mensen met een beperking. In 2022 starten we onder meer met het versterken van de inzet van ervaringsdeskundigen in het sociaal domein. Dat doen we aan de hand van onze visie die we 2021 in samenwerking met regiogemeenten hebben opgesteld.
  2. De Regenboogagenda 2021-2024. In 2022 werken we samen met het Regenboognetwerk aan 8 thema’s, waarbij we vooral inzetten op de speerpunten als: zorg & welzijn, bi-culturele LHBTIQ+-mensen (LHBTIQ+ staat hierbij voor lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transgender, intersekse, queer en andere (non-binaire) seksuele en genderidentiteiten) en veiligheid.

We zijn gaststad voor de EuroGames 2022
Ook vindt in 2022 het meerdaagse internationale regenboog- sportevenement EuroGames plaats, waarmee we uitstralen dat Nijmegen zowel een Sport- als een Regenboogstad is! Voorafgaand aan het evenement, is voor 2021 en 2022 een side-eventprogramma opgezet voor de gehele provincie Gelderland.

We zorgen voor een betere aansluiting tussen jeugdhulp en onderwijs
In 2021 zijn er werkgroepen gevormd waarin gemeenten, scholen en het samenwerkingsverband samen kijken naar de (verbetering van) aansluiting jeugdhulp en onderwijs. In 2022 starten we met pilots om deze verbinding te verbeteren.

We verfijnen op basis van praktijkervaring de werkwijze van het Buurteam Jeugd & Gezin
Per 1 januari 2022 is het Buurtteam Jeugd &Gezin een halfjaar operationeel. 2022 en verder benutten we om de werkwijze van de Buurtteams verder door te ontwikkelen, mede op basis van een actief leerproces gericht op praktijkervaringen, samen met onze partners.

We hebben nieuwe (regionale) contracten voor ambulante jeugd-GGZ
In 2021 hebben we de jeugd-GGZ (Geestelijke Gezondheidszorg) samen met de regiogemeenten opnieuw aanbesteed. Deze contracten gaan per 1 januari 2022 in. Het zijn langdurige contracten en kunnen maximaal 9 jaar gelden. Samen met de gecontracteerde partijen blijven we werken aan de transformatie binnen de jeugd-GGZ.

We voeren de Wet verplichte GGZ in nauwe samenwerking met ketenpartners en regiogemeenten in Gelderland-Zuid uit
In 2021 heeft een evaluatie van de uitvoering van de Wvggz plaats gevonden, waaruit bleek dat de uitvoering op hoofdlijnen goed verloopt en er geen aanleiding was voor grote aanpassingen in de wijze waarop de Wvggz-taken zijn georganiseerd. Deze werkwijze zetten we in 2022 door.

Er komt een multidisciplinair WijkGGZ-team
We realiseren in 2022 samen met zorgverzekeraars en ketenpartners in alle stadsdelen in aansluiting op de Buurtteams een multidisciplinair wijkGGZ-team om te zorgen voor een sluitend netwerk in wijken voor mensen met psychische kwetsbaarheid die zelfstandig wonen. De wijkGGZ-teams zullen in eerste instantie beperkt van opzet zijn; de teams zullen vooral meerwaarde hebben vanwege de multidisciplinaire (combinatie van ggz, verslaving en verstandelijke beperking) expertise, consultatie & advies en kortdurende interventies die op wijkniveau beschikbaar komen.

We besteden de nieuwe contracten voor de dyslexiebehandeling van jeugdigen met ernstige enkelvoudige dyslexie regionaal aan
Samen met de regio Rijk van Nijmegen voeren we deze aanbesteding uit. De contracten kunnen niet meer verlengd worden na 31 december 2022, de nieuwe contracten gaan per 1 januari 2023 in. De input van externe partners als het onderwijs worden hierin meegenomen.

We starten met de uitvoering van de Nieuwe wet inburgering (nWi)
Op 1 januari 2022 treedt de nieuwe Wet inburgering in werking. Voor statushouders die onder deze nieuwe wet vallen, organiseren we een brede intake en een inburgeringstraject gericht op zowel taal als participatie. Hiervoor hebben we met de regiogemeenten in het rijk van Nijmegen taaltrajecten ingekocht en afspraken gemaakt met onder meer het WerkBedrijf en onderwijsinstellingen. Daarnaast continueren we onze aanpak voor de groep, waarvoor de oude wet nog geldt.

We zorgen voor goede en herkenbare dienstverlening welzijn aan ouderen
Per 2022 organiseren we de ouderenadviseurs separaat van de Buurtteams, waardoor ze voor zowel onze oudere inwoners als de ketenpartners makkelijker te vinden zijn. Ook zorgen we voor toegankelijke dagbesteding voor ouderen, verspreid over de stad. Hiervoor sluiten we nieuwe subsidiecontracten af met de zorgaanbieders.

We pakken de uitvoeringsagenda Dierenwelzijn op
In 2021 hebben we de uitgangspunten van ons dierenwelzijnsbeleid vastgesteld, met daaraan gekoppeld een uitvoeringsagenda voor 2021 en 2022. We richten ons onder meer op het realiseren van een Nijmeegs platform Dierenwelzijn en het informeren van alle Nijmegenaren over deze agenda.

Verdere ondersteuning en hulp voor jeugd en gezin
Naast de reguliere activiteiten kenmerkt 2022 zich door de uitvoering van de volgende activiteiten:

We ontwikkelen een lokale aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling
In 2021 hebben we een regionale aanpak ‘Samen voor een thuis zonder geweld 2021-2025’ ontwikkeld. In 2022 bouwen we hierop verder om ook een lokale aanpak te ontwikkelen.

We zetten de wervingscampagne voor pleegzorg voort
We doen dit zodat er meer aandacht, kennis en bekendheid rondom pleegouderschap komt. We hopen dat hierdoor meer mensen zich aanmelden als pleegouder, zodat er meer pleeggezinnen komen voor kinderen op de wachtlijst.

We evalueren de inzet en de werkwijze van de Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
De VIR is een landelijk hulpmiddel om onderlinge afstemming tussen professionals te versterken. Het is een wettelijk verplicht instrument. In 2022 evalueren we de werking van dit instrument in onze regio, samen met onze samenwerkingspartners.

We werken vanaf 1 januari 2022 volgens de nieuwe Wet wijziging woonplaatsbeginsel
Dit houdt in dat wij als gemeente vanaf 1 januari 2022 verantwoordelijk zijn voor jeugdigen die ten tijde van de hulpvraag ingeschreven zijn in Nijmegen, óf direct voorafgaand aan een indicatie voor verblijf ingeschreven stonden in Nijmegen. Voorheen werd de verantwoordelijke gemeente bepaald aan de hand van de woonplaats van de gezaghebbende ouder(s)of voogd.

We dragen regionaal en bovenregionaal bij aan passende hulp in complexe situaties
Dit doen wij onder andere in het regionaal expertiseteam, het Overleg Passende Hulp, zodat regionaal samengewerkt wordt tussen zorgaanbieders, verwijzers en uiteindelijk kinderen en hun gezinnen. Dit met het doel om regionaal passende hulp te realiseren en te leren van deze complexe casussen. We zijn daarnaast opdrachtgever en medeontwikkelaar van een bovenregionaal expertisecentrum/netwerk in Gelderland. Dit expertisecentrum/netwerk biedt consultatie en advies en helpt bij het organiseren van passende hulp en kennisdeling voor een zeer kleine groep kinderen en jongeren bij wie het in de regio Rijk van Nijmegen niet lukt om passende hulp te organiseren.

We werken vanaf 2022 in heel Gelderland met uniforme contracten, tarieven en heldere samenwerkingsafspraken met de Gecertificeerde Instellingen (GI) voor jeugdbescherming
Voorheen waren er bovenregionaal grote verschillen in tarieven, contracten en de samenwerking in de praktijk. In de Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming zijn er op bovenregionaal niveau uniforme afspraken gemaakt over en met de Gecertificeerde Instellingen.

We verbeteren aandacht en zorg voor kwetsbare gezinnen
In 2022 werken we intensiever samen met Gecertificeerde Instellingen, Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming en lokale teams in zogenaamde toekomsttuinen. Met deze afspraken kunnen jeugdbeschermingsorganisaties investeren in hun personeel en de caseload van jeugdbeschermers verlagen. We kunnen sneller ingrijpen op signalen van onveiligheid en daarmee het aantal jeugdbeschermingsmaatregelen omlaag brengen. Ook kunnen we de inzet van (hoog)specialistische jeugdzorg efficiënter organiseren en daarmee de administratieve lasten verlagen. Al deze elementen zorgen voor het hogere doel: het verbeteren van aandacht en zorg voor kwetsbare gezinnen.

We verzorgen voor Gelderland de coördinatie voor de uitvoering van de uitkering uitbreiding acute jeugd-GGZ
De uitkering loopt van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2022. Met deze specifieke uitkering wordt enerzijds beoogd dat de ambulante én klinische crisiscapaciteit in de acute jeugd-ggz wordt uitgebreid, en anderzijds dat de druk op de acute jeugd-GGZ wordt verlicht door uitbreiding van reguliere behandelcapaciteit. In Gelderland wordt uitvoering gegeven aan deze uitkering door zorgaanbieders GGNet en Karakter.

We evalueren netwerk Tussen Wal en Schip
Bij de overgang van de jeugdhulp voor de leeftijd 18-/18+ zien we nog knelpunten. Hiervoor hebben we nieuw leven geblazen in het netwerk Tussen Wal En Schip (TWES) en het bijbehorende casusoverleg. In dit netwerk en casusoverleg benaderen we problemen in overgang naar zelfstandigheid bij jongeren richting volwassenheid. Dit doen we vanuit de zogenaamde big 5 (support, wonen, werk & inkomen, onderwijs en zorg & welzijn). We gaan dit netwerk en bijbehorend casusoverleg in 2022 evalueren en doorontwikkelen, met als doel de ondersteuning van deze jongeren te verbeteren.

Verdere ondersteuning en hulp aan volwassenen/wonen met zorg
Naast de reguliere activiteiten kenmerkt 2022 zich door de uitvoering van de volgende activiteiten:

We creëren een solide basis voor de regionale samenwerking beschermd wonen en maatschappelijke opvang per 2023
We werken de gemaakte afspraken over regionale samenwerking inzake beschermd wonen en maatschappelijke opvang verder uit en zorgen voor een regionale begroting, zodat we per 2023 de rol van centrumgemeente kunnen blijven vervullen en de zorg aan de inwoners van Nijmegen (en regio) wordt gecontinueerd.

We wijzigen de toegang tot ‘klassieke’ Wmo voorzieningen (hulpmiddelen, hulp bij huishouden e.d.)
Met het afschaffen van de sociale wijkteams en het oprichten van de Buurtteams is ook besloten dat wij als gemeente  de toegang tot ‘klassieke’ Wmo voorzieningen met ingang van 1 januari 2022 weer zelf gaan verzorgen. We blijven dit wijkgericht doen en sluiten nauw aan bij de Buurtteams, maar de medewerkers zijn weer in dienst van de gemeente zelf. Uitgangspunt hierbij is adequate dienstverlening aan onze inwoners.

We realiseren en continueren wonen met zorg en ondersteuning
Bij woon-zorgopgaven op de woningmarkt spelen landelijke, regionale en lokale, alsmede kwantitatieve als kwalitatieve vraagstukken. Om hier resultaten te bereiken werken we nauw samen met inwoners(organisaties), gemeenten in onze regio, woningcorporaties, ontwikkelaars en een breed scala aan andere (zorg)instellingen en organisaties. We blijven ons in 2022 gericht inzetten voor huisvesting van doelgroepen met een hulpvraag en de (groeiende groep) ouderen. We maken ruimte om de woonmogelijkheden van deze doelgroepen in de bestaande voorraad en bij nieuwbouw te vergroten. In 2022 continueren we in dit kader Binder (wonen in oude belastingkantoor) en starten we met Droombankje, een tussenvoorziening voor economisch daklozen. Aandachtgroepen voor 2022 zijn verder statushouders, die ook zijn aangewezen op betaalbare woonruimte.

Op basis van de ontwikkelvisie Winkelsteeg werken we aan de voorbereiding van de transformatie van dit gebied om zo ruimte te bieden aan werken, wonen en (maatschappelijke) voorzieningen. Vooruitlopend daarop werken we in 2022 samen met de woningbouwcorporatie aan de afronding van de realisatie van circa 500 flexibele woningen, NDW21. Dit wordt een gemengde, leefbare wijk in het hart van Winkelsteeg.

We zijn gestart met de bouw van de zorgwoningen voor dak- en thuislozen met zware psychische/psychosociale problematiek in Nijmegen-Noord en in de Weezenhof. We organiseren passende ondersteuning bij het wonen voor deze doelgroep. Ook in de regio kijken we naar mogelijkheden om deze bijzondere woonvorm te realiseren en sluiten we aan bij lokale initiatieven.

We breiden het aantal trajecten Housing First verder uit in Nijmegen en in de regio. Housing First is een vorm van wonen met ambulante, intensieve begeleiding en bedoeld voor dakloze mensen met meervoudige problemen, waarbij de toewijzing van een woning de start is van een traject waarbij zelfstandig wonen het doel is.

We gaan door met de ambulantisering: van beschermd wonen naar beschermd thuis
We willen zorg dichtbij de inwoners organiseren. Noodgedwongen (tijdelijke) verhuizingen naar instellingen willen we indien mogelijk voorkomen. We breiden daarom het aantal beschermd thuis plekken verder uit en brengen waar mogelijk het aantal beschermd wonen plekken verder terug.

We verminderen de druk op de opvang en borgen de winteropvang voor daklozen
De maatschappelijke opvang staat onder druk omdat er meer daklozen zijn. We verminderen deze druk door enerzijds meer aandacht te vragen en projecten op te starten om het wonen (al dan niet met begeleiding) te faciliteren zoals Droombankje en Binder. Anderzijds doen wij dit door (tijdelijk) te zorgen voor extra opvangplekken. Tegelijkertijd zorgen wij voor een adequate winteropvang waarbij we rekening houden met eventuele coronamaatregelen.

We verbeteren hulp aan straatsekswerkers
De tippelzone blijft open en wij blijven zorg en ondersteuning bieden aan straatsekswerkers. Wel zetten wij hierbij de komende periode in op het ontwikkelen van een hulpmethodiek die meer aansluit bij deze doelgroep om hun meer en beter te motiveren om uit het straatsekswerk te stappen.

Schuldhulpverlening
Naast de reguliere activiteiten kenmerkt 2022 zich door de uitvoering van de volgende activiteiten:

We investeren in laagdrempelige en effectieve ondersteuning bij (dreigende) financiële problemen: vroeger, sneller en beter
Het huidige beleidsplan financiële dienstverlening en schuldhulpverlening loopt af in 2022. Samen met relevante partners werken we in 2022 aan een nieuw beleidsplan voor de periode 2023 – 2026. Hierin staat hoe gemeente Nijmegen het beleid voor integrale schuldhulpverlening vorm geeft. Het geeft uitvoering aan de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en onze ambities voor de komende jaren. Het uitgangspunt is laagdrempelige en effectieve ondersteuning voor onze inwoners, waaronder ook de inzet van de financieel experts in de wijk (FEW) bij (dreigende) financiële problemen: vroeger, sneller en beter.

We implementeren de Wet adviesrecht gemeenten bij schuldbewind
Op basis van deze wet kunnen gemeenten de rechtbank adviseren of iemand met problematische schulden hulp moet krijgen van een beschermingsbewindvoerder. Daarnaast wordt uitvoering gegeven aan het convenant met de bewindvoerders. Hierin maken we eenduidige afspraken met de bewindvoerders over in-, door- en uitstroom van inwoners voor een zo goed mogelijke dienstverlening en het sneller regelen van schulden.

We optimaliseren de keten van schulphulpverlening aan ondernemers
De coronacrisis had een groot effect op ondernemers. In 2020 en 2021 moesten veel zelfstandigen een beroep doen op steunmaatregelen vanuit het Rijk. In 2022 wordt duidelijk welk effect het wegvallen van deze steunmaatregelen heeft. Om te voorkomen dat problematische schulden ontstaan en om te zorgen dat ondernemers met geldzorgen en/of schulden zo goed mogelijk worden geholpen werken we proactief aan het verbeteren van de keten.

Lasten & baten

263

25,7 %

37

3,9 %

Deze pagina is gebouwd op 09/05/2023 10:42:04 met de export van 09/05/2023 10:19:21