Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Kapitaalgoederen
Tot de kapitaalgoederen in de openbare ruimte rekenen we de wegen, de civiele kunstwerken (bruggen, tunnels en viaducten), de openbare verlichting, de verkeersregelinstallaties, de riolering, het water, het groen en spelen. Voor het onderhoud van deze kapitaalgoederen begroten we in Nijmegen bij de programma’s Openbare ruimte en Bereikbaarheid in totaal circa € 33 miljoen per jaar. Onderhoud bestaat uit dagelijks onderhoud, groot onderhoud, technische vervanging en renovatie. De budgetten voor het onderhoud in de openbare ruimte zijn gedeeltelijk exploitatiebudgetten en gedeeltelijk investeringen.

Golf aan vervangingsinvesteringen komt eraan
We constateerden dat er een golf aan vervangingsinvesteringen aan zit te komen. Om de behoefte in beeld te brengen, overlegden we een nota Kapitaalgoederen voor de coalitieonderhandelingen. In het coalitieakkoord is 18 miljoen euro toegekend voor de vervangingsgolf.

Beleidskader
Beleidsnota ‘Geef ze de (openbare) ruimte'
Begin 2013 heeft de gemeenteraad de beleidsnota ‘Geef ze de (openbare) ruimte' vastgesteld. Deze beleidsnota bevat de kaders waarin we een antwoord geven op de maatschappelijke en economische ontwikkelingen: actief burgerschap, kostenbewustzijn, duurzaamheid en een terugtredende overheid. Voor de kapitaalgoederen zijn vooral de kostenbewustzijn en duurzaamheid van toepassing. Met gedifferentieerd en risico gestuurd beheer sturen we op  het niveau waaraan de kapitaalgoederen minimaal moeten voldoen. Om meer differentiatie mogelijk te maken werken we met ‘wijkbudgetten’. Op die manier krijgen bewoners meer inspraak in het beheer en de inrichting van hun eigen woonomgeving. Risico gestuurd beheer is gericht op optimale inzet van onze middelen. Daarvoor moeten we keuzes maken. Dat doen we door bij elke onderhoudsmaatregel die we nemen, een afweging te maken tussen kosten, mogelijke risico’s en gewenste prestaties.

Integraal uitvoeringsprogramma openbare ruimte .
Voor 2022 en verder hebben we een integraal uitvoeringsprogramma voor de openbare ruimte (UPOR) opgesteld. Dit in samenwerking tussen de programma’s Openbare Ruimte, Bereikbaarheid, Wonen en stedelijke ontwikkeling. De prioriteit ligt bij het aanpakken van beheeronderdelen met onderhoudsachterstanden. Daarnaast vinden we het heel belangrijk om in onderlinge afstemming tussen de programma’s de stad goed bereikbaar te houden en waar mogelijk kosten te besparen.

Areaalmutaties
De woningdichtheid van Nijmegen groeit de komende jaren en hierdoor verandert de openbare ruimte. We noemen dit areaaluitbreiding. Dit zorgt ook voor een verandering van de beheerkosten. Voor iedere woning die wordt opgeleverd, begroten we € 400 voor beheer. Voor 2022 is er in verband met areaaluitbreiding € 330.000,- voor onderhoud ingezet.

Wegen en civiele kunstwerken

Beleidskader
De beleidsnota ‘Geef ze de (openbare) ruimte’ is het kader voor het onderhoud van onze wegen en kunstwerken. Op dit moment maken we een inhaalslag op het onderhoud van een aantal asfaltwegen. We richten ons verder op rioleringswerkzaamheden, kostenbesparingen en de mogelijkheden om de bereikbaarheid van de stad te vergroten. We stemmen deze onderdelen daarbij zo goed mogelijk op elkaar af.

Beleidsrealisatie: asfaltwegen
In 2022 hebben we groot onderhoud gepleegd aan verschillende asfaltwegen in de stad. Verschillende locaties.  zoals de fietspaden aan de van Schuylenburgweg en de Goffert, kregen een nieuwe deklaag. Ook hebben we het Frans Mahnpad van een nieuwe deklaag voorzien. Daarnaast pleegden we  groot onderhoud an de van Boetbergweg (staduitwaarts), Hatertseweg (St. Jacobslaan–Grootstalselaan), Dorpsstraat, Nieuwe Dukenburgseweg (voegovergangen) en de Energieweg.

Beleidsrealisatie: straten
In 2022 zijn we gestart met de uitvoering van de Jerusalembuurt (Klimopstraat–Ligusterstraat–Mahoniastraat;
Duindoornstraat–Hulststraat–Kornoeljestraat; gedeelte Boksdoornstraat; gedeelte Vuurdoornstraat). Deze buurt wordt integraal aangepakt waarbij we gelijktijdig ook de riolering, het groen ende verlichting vervangen.

Beleidsrealisatie: verkeersregelinstallaties (vri’s)
Het afgelopen jaar hebben we een start gemaakt met de vervangingscysclius VRI’s. In drie jaar tijd worden de VRI’s vervangen.
Het komende jaar (2023) wordt de vervanging gefinancierd uit de vervangingsgolf. Voor het begrotingsjaar 2024 moet nog een besluit worden genomen omtrent de financiering van de vervanging. De uitvoering verloopt conform een opgestelde planning.   Vri’s zijn in het verleden niet tijdig vervangen, Ie levensduur is opgerekt en dat brengt risico’s met zich mee.

Financiële realisatie
Het onderhoud van wegen en civiele kunstwerken begroten we in het programma Bereikbaarheid. In 2022 besteedden we circa € 3,9 miljoen aan wegonderhoud en €2,1 miljoen aan civiele kunstwerken. Daarnaast besteedden we € 1,1 miljoen aan verkeersregelinstallaties en -voorzieningen.

Openbare verlichting

Beleidskader
Voor openbare verlichting baseren we ons op de beleidsnotitie 'Zicht op Nijmeegs licht'. We gaan door met de structurele vervanging per gebied van het oude kabelnet, sterk verouderde armaturen en bijbehorende masten. In totaal streven we ernaar om 8 à 10 kilometer kabelnet per jaar te vervangen. Bij het vervangen van armaturen plaatsen we  LED-verlichting.

Beleidsrealisatie
In 2022 hebben we 132 armaturen vervangen door LED-verlichting en 4.950 meter kabel vervangen.
Er zijn 208 bovengrondse ondergrondse kabelstoringen opgelost en 1.283 storingen aan lampen en armaturen.
Het aantal herstelde schades aan masten bedroeg 469.

Financiële realisatie
In 2022 besteedden we circa € 2,2 miljoen aan openbare verlichting.

Infrastructuur voor de gemeentelijke watertaken

Beleidskader
Het Gemeentelijk Rioleringsplan Nijmegen (GRP) 2017-2023 is het beleidskader voor onze watertaken op het gebied van afvalwater, hemelwater, oppervlaktewater en grondwater. De hoofddoelen van onze wettelijke gemeentelijke watertaken zijn het beschermen van de volksgezondheid, bijdragen aan een leefbare woonomgeving en beschermen van het milieu. We streven naar doelmatig beheer en duurzame ontwikkeling van de infrastructuur voor onze watertaken.

Beleidsrealisatie: jaar van vervanging.
Een indicator voor de kwaliteit van het riool is het jaar van vervanging. We streven, over meerdere jaren gerekend, naar een later jaar van vervanging. Naar verwachting is het gemiddelde jaar van vervanging in 2022 gelijk gebleven aan 2021.  Meerdere revisies, evenals de data van de nieuwe riolen, zijn nog niet in de systemen verwerkt, waardoor een exacte uitkomst nog niet beschikbaar is.

Beleidsrealisatie: rioolvervanging.
In 2022 hebben we in totaal 1,1 km riolering daadwerkelijk vervangen, ofwel als autonoom project ofwel door mee te liften met andere projecten, zoals in de Jerusalembuurt.  Daarnaast hebben we   165 m riool gerelined en 1,5 km nieuw riool gerealiseerd. Een aantal rioolvervangingen kwam in 2022 niet tot uitvoering.  Vanwege het coalitieakkoord en de daarbij lopende discussie over de wijkgerichte vervangingsopgave was het lange tijd onduidelijk hoe om te gaan met projecten los van deze vervangingsopgave. Uiteindelijk is besloten ook deze losstaande projecten integraal uit te voeren, waardoor we in 2023 weer volle vaart vooruit kunnen.

Op 6 locaties zijn de pompen vervangen en op 3 locaties de schakelkasten vervangen. Momenteel worden twee rioolgemalen en bergbezinkbassin Jonkerbos gerenoveerd. De renovatie van hoofdgemaal Lent staat tijdelijk on-hold  in verband met nieuwe technische ontwikkelingen. Deze passen we nu eerst toe bij een van de twee te renoveren rioolgemalen, waarna we op basis van de resultaten besluiten dit wel of niet toe te passen bij hoofdgemaal Lent.

Financiële realisatie
De exploitatiebegroting voor de watertaken is onderdeel van het  programma Openbare Ruimte. In 2022 besteedden wij € 8,7 miljoen aan aanleg, onderhoud, vernieuwing en planvorming van infrastructuur en voorzieningen voor de uitvoering van onze gemeentelijke watertaken. De lasten worden gedekt uit de rioolheffing. Sinds 2015 bekostigen we ook de kapitaallasten voor de uitbreidingsinvesteringen in de Waalsprong  uit de rioolheffing.  
 

Groen

Beleidskader
De omgevingsvisie (2020) , Bomenplan (2021) en de 'Groenaanpakplannen' voor Lindenholt en Dukenburg vormen ons uitgangspunt. Met deze plannen hebben we kaders voor de ruimtelijke en ecologische kwaliteit van groen, natuur en landschap en letten we op de onderlinge samenhang binnen de hoofdgroenstructuur van de stad. De beleidsnota ‘Geef ze de (openbare) ruimte’, nota maaibeheer en de beheervisie stadsbosjes (2022) is ons kader voor het beheer en onderhoud van het openbaar groen.

Beleidsrealisatie
We hebben diverse activiteiten uitgevoerd ter verbetering van het openbaar groen:

  • Het gebruik van biologische bestrijdingsmiddelen t.b.v. de eikenprocessierups is verder verminderd. Daarnaast zijn er locaties vergroend t.b.v. de biodiversiteit en is een proef met vlinderkasten opgestart.
  • Een deel van de bomen aan de Energieweg is vervangen door verschillende toekomstbestendige soorten.
  • Het plan voor de revitalisatie van Parklandgoed Brakkenstein is definitief en de vergunningen hiervoor zijn aangevraagd voor (gefaseerde) uitvoering.
  • In park Brakkenstein, het Goffertpark en het Kometenpark is gestart met het mulchen van gevallen blad op gazons om belangrijke voeding bij de planten te behouden en geen blad af te voeren.
  • Er is groot onderhoud gepleegd aan diverse poelen o.a. aan de Wollenwei, Park West en bij de ontmoeting in Lindenholt.
  • De Kleurkeur gebieden in Nijmegen- Noord zijn uitgebreid nabij de Hella Haassestaat en de Willem van Arenbergstraat.
  • Ten gunste van de insecten en de biodiversiteit in de maand Mei 200000 m2 gazon niet gemaaid.
  • Er is een beheervisie stadsbosjes Nijmegen gemaakt en door het college vastgesteld
  • In overleg met de diverse gebruikers van de MTB-route is een aangepaste route vastgesteld en voor akkoord voorgelegd aan de provincie.  

Financiële realisatie
In 2022 besteedden wij circa € 8,2 miljoen aan groenonderhoud.

Spelen

Beleidskader
De belangrijkste uitgangspunten voor spelen in de stad zijn:

  • Natuurlijk spelen. Dat betekent meer (speel)groen en minder toestellen. Bij nieuwe plekken of bij herinrichting onderzoeken we of de locatie  als een natuurlijke (speel)plek kan worden aangelegd.
  • Speelplekken integreren we in de openbare ruimte. De uitdaging is om op een slimme manier gebruik te maken van de openbare ruimte waarin kinderen worden gestimuleerd om samen te spelen en ouderen elkaar kunnen ontmoeten.
  • Bewoners worden betrokken bij de in te richten speelruimtes. We laten bewoners zelf zoveel mogelijk verantwoordelijk zijn voor de inrichting en het onderhoud van speelruimtes.

Beleidsrealisatie
Het afgelopen jaar werkten we planmatig aan het onderhoud en vervingen we speeltoestellen en ondergronden daar waar nodig. We hebben 7 speelplekken die aan vervanging toe waren in overleg met bewoners opnieuw ingericht. Ook zijn verschillende kunstgrasondergronden vervangen of omgevormd naar natuurgras. Daarbij hebben we kansen benut om ‘natuurlijk spelen’ en ‘samen spelen’ (kinderen met en zonder beperking) toe te passen in de openbare ruimte.  We gingen in 2022 verder met de voorbereidingen om in de wijken Brakkenstein en Hegdambroek groene sociale knooppunten te realiseren. In de wijken Bottendaal, Oud-Lent en de Landbouwbuurt startten we met de participatie om de speelplekken in deze wijken om te gaan vormen tot groene sociale knooppunten, buurtplekken en / of groene ontmoetingsplekken. In de wijk Zellersacker hebben we een pumptrack aangelegd. Dit is een bovenwijkse voorziening voor Lindenholt en daarbuiten. In 2022 is de eerste QR-fitroute in Bottendaal gerealiseerd. Door de te verwachten toename van het aantal jongeren in Nijmegen Noord zijn we daar gestart met een onderzoek “ruimte voor jeugd”.
Financiële realisatie
In 2022 besteedden we aan onderhoud aan recreatieve sportvoorzieningen, speeltuinen en speelplekken € 1,3 miljoen.

Kapitaalgoederen in de openbare ruimte

Deze pagina is gebouwd op 09/05/2023 10:42:04 met de export van 09/05/2023 10:19:21