In 2022 zien we een stijging in het aantal jeugdigen in (specialistische) jeugdzorg en meer inzet van Veilig Thuis In 2022 kregen 441 jeugdigen een vorm van jeugdhulp met verblijf (zoals pleegzorg, gezinshuizen of residentiële jeugdhulp). In 2021 waren dit er nog 414. De jeugdigen die als gevolg van het woonplaatsbeginsel onder de verantwoordelijkheid van Nijmegen zijn gekomen, zitten vooral in pleegzorg of gezinshuizen. Zo zien we in de residentiële jeugdhulp een afname: 175 jeugdigen in 2022 ten opzichte van 204 in 2021. Over het algemeen zien we een positieve trend: de nieuwe instroom in verblijf neemt jaarlijks af. Het gevolg van het woonplaatsbeginsel zien we ook terug in de jeugdbeschermingsketen. Hoewel het totaal aantal jeugdigen waar een gecertificeerde instelling bij betrokken is, stabiel is gebleven (499 in 2022, 505 in 2021) zien we met name meer jeugdigen met een kinderbeschermingsmaatregel en minder jeugdigen met een jeugdreclasseringsmaatregel. In 2022 heeft Veilig Thuis 7.530 adviezen gegeven, dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van 2021. Veilig Thuis heeft 2.901 meldingen opgepakt, dat is een stijging van 13%. Er zijn 2.247 overdrachten geweest, dat is een stijging van 1%. Veilig Thuis werkt mee met verschillende landelijke ontwikkelingen zoals de proeftuinen in Nijmegen Dukenburg en Zaltbommel. We werken volgens het nieuwe woonplaatsbeginsel In 2022 hebben we de nieuwe Wetswijziging woonplaatsbeginsel geïmplementeerd binnen onze gemeente. Op 27 januari 2022 is er een momentopname gemaakt van inkomende en uitgaande jeugdigen. Voor Nijmegen kwam dit neer op 154 inkomende jeugdigen en 69 uitgaande jeugdigen. Deze wijziging heeft tevens veel impact op onze begroting en monitoring. Voor alle jeugdigen in onze gemeente die jeugdhulp ontvingen, hebben uitgezocht wat de verantwoordelijke gemeente zou moeten zijn per 1 januari 2022. Vervolgens zijn deze jeugdigen overgedragen naar de juiste gemeente. Daarnaast zijn er jeugdigen aan onze gemeente overgedragen. Hiervoor zijn er door het Regionaal Ondersteuningsbureau, per zorgaanbieder, contractuele afspraken gemaakt zodat zij de geleverde jeugdhulp konden declareren. Ook met het Buurtteam Jeugd en Gezin zijn afspraken gemaakt hoe ze regie konden uitvoeren over deze nieuwe groep jeugdigen waar wij als gemeente verantwoordelijk voor werden. Regeling acute jeugd-GGZ voor heel Gelderland verlengd De uitkering liep oorspronkelijk van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2022. Eind vorig jaar is door het ministerie van VWS besloten om de regeling met een jaar te verlengen, omdat de acute problemen in de jeugd-ggz nog steeds spelen. De regeling geldt voor het hele werkgebied van Karakter en GGNet. In totaal gaat het om meer dan vijftig gemeenten. Tot nu toe is er o.a. meer behandelcapaciteit gerealiseerd op verschillende spoedpoli’s, de HIC (High & Intensive Care), op het gebied van eetstoornissen en Intensive Home Treatment. Ook is er extra geïnvesteerd in consultatie en advies om andere zorgaanbieders en artsen te ondersteunen in het oppakken, of voorkomen, van crisisvraagstukken. Bijgedragen aan regionale passende hulp in complexe situaties In de regio Rijk van Nijmegen zijn er in 2022 in totaal 199 aanmeldingen gedaan bij het vooroverleg, bij 51 casussen heeft dit geleid tot bespreking in het Overleg Passende Hulp met een multidisciplinair team van experts van verschillende zorgaanbieders. Overleg Passende Hulp verder ontwikkeld naar een Regionaal Expert Team In 2022 hebben we voor gecertificeerde instellingen de verplichting om alle uithuisplaatsingen bij het Overleg passende Hulp (OPH) te melden losgelaten, op voorwaarde dat we het aantal uithuisplaatsingen blijven volgen. Met de ontwikkeling van een nieuw regionaal dashboard Ini8 instroom Verblijf lukt dit. Het aantal unieke uithuisplaatsingen (jeugdigen die voor het éérst in verblijf komen) is in 2022 gestegen, van 127 t.o.v. 108 in 2021. Echter het grootste deel ervan (70) is het gevolg van de administratieve wijziging van het woonplaatsbeginsel. Per 1 januari 2023 vervalt de verplichting voor alle verwijzers en gaat het netwerk verder onder een nieuwe naam: Regionaal Expert Team (RET). Daarnaast hebben we onze praktijkervaring mogen inbrengen bij de ontwikkeling van een nieuwe, landelijke RET-monitor. Het idee is om meer te leren van complexe casuïstiek zodat inzichten vertaald worden in regionaal beleid en inkoop. Om ook achteraf te kunnen leren van een ‘zorgcarriëre’ bij vastgelopen casuïstiek, is het mogelijk gemaakt een pseudobouwsteen toe te voegen in het regionaal berichtenverkeer. Expertisenetwerk BOEG verder ontwikkeld Het Bovenregionaal Expertisenetwerk Gelderland (BOEG) voert de functies rondom consultatie en advies, het organiseren van zorg en leren uit. Er zijn in 2022 veel activiteiten uitgevoerd in heel Gelderland, ook in ons werkgebied. Procesregisseurs en hyperspecialisten ondersteunen regio’s in Gelderland met het realiseren van hypermaatwerk. Er is met zorgaanbieders samengewerkt en kleinschalig verblijf ontwikkeld om uitstroom uit zwaarder verblijf (open en gesloten groepen op terreinvoorzieningen) mogelijk te maken. Ook is in 2022 kennis en expertise bij eetstoornissen gebundeld in een netwerk (K-EET). En wordt er nu samengewerkt met kennisinstituten zoals HAN bij belangrijke thema’s zoals verklarende analyse, het werken met informeel mentorschap en gelijkwaardig samenwerken. Lokale aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling opgesteld In deze lokale agenda huiselijk geweld en kindermishandeling benoemen we een aantal concrete acties waar we als stad het afgelopen jaar mee zijn gestart: - Meer aandacht bij het onderwijs voor kinderen en jongeren met een onveilige thuissituatie; - Samenwerken aan veiligheid; - Een lokale alliantie financieel misbruik bij ouderen in Nijmegen; - De juiste ondersteuning bij complexe scheidingen; - Werken met migrantenorganisaties en sleutelfiguren bij HGKM in het algemeen en bij eergerelateerd geweld in het bijzonder. In 2022 is het convenant en privacy protocol TWES 18-/18+ ondertekend. Ruim 25 partijen hebben zich gecommitteerd aan samenwerking rond complexe casuïstiek van jongeren in overgang naar volwassenheid. Tevens is een start gemaakt met het bieden van maatwerk voor deze doelgroep, middels de doorbraakmethode. Huisvesting aandachtsgroepen De (sociale) woningmarkt stond in 2022 onder toenemende druk. Dit leidt tot groeiende vraagstukken rondom huisvesting van aandachtsgroepen, waaronder ouderen, statushouders dak-en thuislozen en de doorstroom vanuit Beschermd Wonen. In 2022 zijn enkele landelijke programma’s ontwikkeld zoals een ‘Een Thuis voor iedereen’ en ‘Wonen en Zorg voor ouderen’. De eerste voorbereidingen zijn gestart om deze programma’s in een lokale en regionale Woonzorgvisie uit te werken. NDW21 Op basis van de ontwikkelvisie Winkelsteeg werken we aan de voorbereiding van de transformatie van dit gebied om zo ruimte te bieden aan werken, wonen en (maatschappelijke) voorzieningen. Vooruitlopend daarop werken we in 2022 samen met de woningbouwcorporatie aan de afronding van de realisatie van circa 500 flexibele woningen, NDW21. Dit wordt een gemengde, leefbare wijk in het hart van Winkelsteeg. De financiering én voorbereidingen noodzakelijk voor de komst van circa 500 flexibele woningen op NDW21 waren uitdagender dan vooraf ingeschat, maar medio 2023 verwachten wij de eerste bewoners te verwelkomen. Zorgwoningen We zijn gestart met de bouw van de zorgwoningen voor dak- en thuislozen met zware psychische/psychosociale problematiek in Nijmegen-Noord en in de Weezenhof. We organiseren passende ondersteuning bij het wonen voor deze doelgroep. Ook in de regio kijken we naar mogelijkheden om deze bijzondere woonvorm te realiseren en sluiten we aan bij lokale initiatieven. In april 2022 zijn de 8 zorgwoningen in de Weezenhof opgeleverd en succesvol in gebruik genomen. Housing First We hebben het aantal trajecten Housing First in Nijmegen en in de regio uitgebreid. Housing First is een vorm van wonen met ambulante, intensieve begeleiding en bedoeld voor dakloze mensen met meervoudige problemen, waarbij de toewijzing van een woning de start is van een traject waarbij zelfstandig wonen het doel is. In 2022 zijn in Rijk van Nijmegen 10 trajecten Housing First opgestart en zijn de eerste voorbereidingen gestart om trajecten in Rivierenland mogelijk te maken. Ambulantisering van beschermd wonen naar beschermd thuis Zoals ook in de evaluatie van het beleidsplan is aangegeven is de doelstelling zoals gesteld in het beleidsplan Samen Dichtbij ten aanzien van de ambulantisering (om de helft van de intramurale bedden in 2030 te hebben afgebouwd) inmiddels achterhaald. Dit heeft te maken met de reeds afgebouwde bedden, de overgang van bedden naar een ander financieringsregime (Wet langdurige Zorg) en de uitdaging om doorstroom van cliënten naar een eigen woonplek te realiseren. We constateren in 2022 dat we qua beschermd wonen plekken voor de regio Gelderland Zuid een niveau hebben bereikt, waarbij verdere afbouw niet gepast is. Een basisaanbod voor onze kwetsbaarste bewoners blijft de komende jaren noodzakelijk en wenselijk. Wel constateren we dat we moeten blijven inzetten op de opbouw van meer ambulante 24-uurszorg (beschermd thuis). Druk op de opvang en borgen de winteropvang voor daklozen verminderd De maatschappelijke opvang staat onder druk omdat er meer daklozen zijn. We verminderen deze druk door enerzijds meer aandacht te vragen en projecten op te starten om het wonen (al dan niet met begeleiding) te faciliteren zoals Droombankje en Binder. Anderzijds doen wij dit door (tijdelijk) te zorgen voor extra opvangplekken. Tegelijkertijd zorgen wij voor een adequate winteropvang waarbij we rekening houden met eventuele coronamaatregelen. Sloop en nieuwbouw De Hulsen In de zomer van 2022 is de sloop van gebouw De Hulsen begonnen. Einddatum van de nieuwbouw is voorzien voor eind 2024. Sinds de sloop is het voormalige gebouw De Flet (nu heet het De Aanvang) gebruikt als eerste opvanglocatie voor klanten van IrisZorg. Bed Bad Brood-voorziening Wij hebben in 2022 de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers in de BedBadBrood -voorziening (25 plaatsen) voortgezet wegens humanitaire redenen en de risico’s voor de openbare orde en de volksgezondheid. Straatsekswerkers We hebben de hulp aan (straat)sekswerkers verder verbeterd en zijn de hulpaanpak voor straatsekswerkers blijven inzetten. Er zijn hulpmethodieken ontwikkeld die beter aansluiten bij deze doelgroep. Lotsverbetering en motiveren om uit te stappen staan centraal. We hebben het kennisnetwerk in seksualiteit en sekswerk versterkt als het gaat om preventie, zorg, begeleiding en uitstapmogelijkheden uit de prostitutie. We hebben het burgerinitiatief om een Overweeghuis te realiseren ondersteund. Dit is een plek waar sekswerkers in rust kunnen overwegen hun leven een ander perspectief te geven en uit de prostitutie te stappen. |