Ambities
Welzijn, wijkontwikkeling en zorg | Begroting 2022 primitief | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Vitaal woon & leefklimaat in wijken | 10,6 | 11,2 | 12,7 | -1,4 | N |
Eigen regie, respect en onderlinge steun | 133,7 | 158,6 | 160,9 | -2,3 | N |
Ondersteuning volwassenen, gezinnen en kinderen | 93,9 | 95,5 | 89,9 | 5,6 | V |
238,2 | 265,3 | 263,5 | 1,8 | V | |
Baten | |||||
Vitaal woon & leefklimaat in wijken | 5,1 | 5,2 | 4,8 | 0,4 | N |
Eigen regie, respect en onderlinge steun | 2,2 | 23,4 | 26,0 | -2,6 | V |
Ondersteuning volwassenen, gezinnen en kinderen | 2,8 | 6,2 | 6,5 | -0,3 | V |
10,1 | 34,7 | 37,3 | -2,6 | V | |
Totaal per programma | 228,2 | 230,6 | 226,2 | 4,4 | V |
Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (V=voordeel; N=nadeel) |
Totaal programma
Aan het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg geven we per saldo € 226,2 miljoen uit.
Het grootste deel hiervan gaat naar de ambitie Eigen regie, respect en onderlinge steun (€ 133,0 miljoen). Binnen deze ambitie gaat het meeste geld naar de volgende doelen: Ambulante jeugdhulp en dagbesteding (€ 35,3 miljoen) en Zelfstandig wonen en participeren (€ 32,4 miljoen).
Bij de ambitie Ondersteuning volwassenen, gezinnen en kinderen (€ 82,3 miljoen) gaat het meeste geld naar het doel Beschermende woonomgeving (€ 28,1 miljoen).
Per ambitie
Vitaal woon & leefklimaat in wijken
Lastenzijde:
Ten opzichte van de dynamische begroting is € 1,4 miljoen (12,5%) meer uitgegeven.
Belangrijkste oorzaken van dit nadeel zijn:
Voortschrijdend inzicht leidt tot aanpassing van afschrijvingstermijnen voor een specifieke groep noodlokalen. Tot het huidige boekjaar werd nog van een termijn van 40 jaar uitgegaan. Consequentie van de aanpassing naar 20 jaar is een afboeking van de boekwaarde (door extra afschrijving) met een nadelig resultaat van € 2,0 miljoen.
Het voordeel van € 0,3 miljoen op de Bewonersbudgetten en het Flexibel wijkbudget.
Bij de 2de Voortgangsmonitor 2022 is reeds gemeld dat bij de wijkbudgetten om en nabij de 3 ton minder dan geraamd wordt uitgegeven aan (subsidies voor) bewonersactiviteiten in de diverse wijken.
Batenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting zijn voor € 0,4 miljoen (8%) minder baten gerealiseerd als gevolg van achterblijvende horeca-opbrengsten bij de Wijk- en buurtcentra.
Eigen regie, respect en onderlinge steun
Lastenzijde:
Ten opzichte van de dynamische begroting is € 1,4 miljoen (1%) meer uitgegeven.
Batenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting zijn € 3,6 miljoen (15%) meer baten gerealiseerd.
Doel: Inclusie bevorderende activiteiten (€ 0,7 miljoen voordeel)
Lasten (€ 0,67 miljoen voordeel):
Er is in november 2022 naast de reguliere interventies, een integrale crisisaanpak vastgesteld. Deze houdt in dat tot 1 april 2023, Nijmeegse instellingen die als gevolg van de hoge energiekosten in de knel komen, ondersteund worden door het oprichten van een noodfonds voor maatschappelijke instellingen met een vitaal belang. In 2022 werd voor deze gemeentebrede ondersteuning, € 600.000 toegevoegd aan deze ambitie. In 2022 is er echter geen gebruik gemaakt van deze voorziening. In de paragraaf Resultaatbestemming wordt verzocht om de overgebleven budgetten van de energiecrisis toe te voegen aan de bestemmingsreserve Energiecrisis.
Daarnaast een voordeel van € 100.000 vanwege het niet volledig uitgeven van subsidiebudgetten en terugvorderen van subsidies.
Doel: Zelfstandigheid en zelfredzaamheid (€ 4,2 miljoen voordeel)
Lasten (€ 1,6 miljoen nadeel):
Er is een voordeel van ruim € 100.000 door het niet volledig uitgeven van het budget voor Statushouders en Nieuwkomers, doordat nog niet alles volledig georganiseerd is in 2022 voor de Wet Inburgering.
Daarnaast een voordeel van € 80.000 vanwege het niet volledig uitgeven van subsidiebudgetten en terugvorderen van subsidies.
De uitgaven voor de inburgeringsvoorzieningen waren € 220.000 lager dan begroot vanwege later van start gaan van de leerroutes.
Er is € 2 miljoen meer uitgegeven aan crisis noodopvang Oekraïners dan begroot, maar dit wordt meer dan volledig gedekt door de werkelijke inkomsten.
Baten (€ 5,8 miljoen voordeel):
Er is € 5 miljoen meer ontvangen aan de bijdrage voor de crisis noodopvang Oekraïners dan begroot. Voor
€ 2 miljoen staan hier ook hogere uitgaven tegenover. Voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne ontvangen wij van het Rijk per gerealiseerd bed een normbedrag. Met dit bedrag moeten wij de kosten die wij hiervoor maken kunnen dekken. Daarnaast kunnen wij aanspraak maken op een beperkte vergoeding voor het verbouwen en geschikt maken van panden voor de opvang. Momenteel werken wij aan het geschikt maken van een nieuwe locatie voor opvang, pand PH7 aan de Prins Hendriksingel. Door vertraging in het project hebben we het beschikbare budget uit het normbedrag in 2022 niet uit kunnen geven. We stellen bij de jaarrekening voor om deze middelen over te hevelen naar 2023 om het pand geschikt te maken voor de opvang.
Verder is er € 220.000 minder bijdrage nodig geweest voor de nieuwe Wet Inburgering in verband met lagere uitgaven.
Doel: Ambulante jeugdhulp en dagbesteding (€ 2,7 miljoen nadeel)
Lasten (€ 0,4 miljoen voordeel)
De € 1,3 miljoen lagere lasten zijn te onderbouwen met de volgende verklaringen:
Voordeel OMBD Acute Jeugd GGZ (€ 3,5 miljoen). Deze lagere uitgaven zijn aan de batenzijde een nadeel;
Nadeel (€ 3,3 miljoen) dagbesteding en ambulante trajecten. De overschrijding betreft vooral een nadeel van € 2,7 miljoen op ambulante jeugdhulp en een nadeel van € 0,6 miljoen op intensieve jeugdhulp. Dit is in lijn met onze verwachting bij de 2e voortgangsmonitor.
Baten (€ 3,1 miljoen nadeel)
De € 3,1 miljoen lagere baten zijn te onderbouwen met de volgende verklaringen:
Voordeel (€ 400.000) door afrekeningen van voorgaande jaren en terug ontvangsten van zorgaanbieders.
Nadeel door lagere uitgaven OMBD Acute Jeugd GGZ (€ 3,5 miljoen). Deze lagere uitgaven zijn aan de lastenzijde een voordeel.
Doel: Zelfstandig wonen en participeren
Tot dit doel behoren de Wmo huishoudelijke hulp, Wmo nieuw en schuldhulpverlening. Op dit doel is er per saldo een nadeel van € 1,5 miljoen. In de 2 e VM 2022 is een nadeel gemeld van € 300.000.
Op het onderdeel Wmo-nieuw (o.a. Wmo begeleiding en dagbesteding) is een nadeel van € 1,5 miljoen. Door de komst van het buurtteam Volwassenen is het aantal cliënten met geïndiceerde begeleiding in december 2022 gedaald met 40% t.o.v. jaar ervoor. Dit betekent dat de buurtteams Volwassenen in het opstartjaar een groot aantal cliënten heeft overgenomen van de aanvullende zorgaanbieders, maar minder dan het aantal waarop het lumpsumbudget voor 2022 was gebaseerd. Het buurtteam Volwassenen wordt lumpsum gefinancierd en daarom moet er voorafgaand aan het jaar een inschatting worden gemaakt van de gemiddelde daling in cliënten en kosten in tweedelijns begeleiding. Het bovenstaande tekort komt grotendeels overeen met het overschot wat buurtteam Volwassenen heeft over 2022. Voor de lumpsum van 2023 van buurtteam Volwassenen is het overschot van 2022 in mindering gebracht.
Doel: Ondersteuning mobiliteitsproblemen (€ 0,2 miljoen voordeel)
Op dit doel is per saldo een voordeel behaald van € 0,2 miljoen. Op hulpmiddelen is € 0,2 miljoen meer uitgegeven, maar dit wordt gecompenseerd met een overschot van € 0,3 miljoen op vraagafhankelijk vervoer. Als gevolg van de coronacrisis wordt er nog steeds minder gebruik gemaakt van het vraagafhankelijk vervoer. Er is € 0,1 miljoen aan eigen bijdragen van het vraagafhankelijk vervoer ontvangen die niet waren begroot.
Ondersteuning volwassenen, gezinnen en kinderen
Lastenzijde:
Ten opzichte van de dynamische begroting is € 5,6 miljoen (6%) minder uitgegeven.
Batenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting zijn € 0,3 miljoen (5%) meer baten gerealiseerd.
Doel: Minder kinderen in verblijf (€ 2,9 miljoen nadeel)
Lasten (€ 2,6 miljoen nadeel)
De € 2,6 miljoen hogere lasten zijn te onderbouwen met de volgende verklaringen:
Voordeel OMBD doorontwikkeling jeugd (€ 500.000). Deze lagere uitgaven zijn aan de baten zijde een nadeel;
Nadeel kwaliteit en uitvoering (€ 500.000);
Nadeel (€ 2,7 miljoen) verblijf jeugd. Deze overschrijding wordt grotendeels veroorzaakt door hogere uitgaven als gevolg van de wijziging van het woonplaatsbeginsel en tariefaanpassingen. Dit is in lijn met onze verwachting bij de 2e voortgangsmonitor.
Baten (€ 0,3 miljoen nadeel)
De € 0,3 miljoen lagere baten zijn te onderbouwen met de volgende verklaringen:
Voordeel (€ 200.000) door afrekeningen van voorgaande jaren;
Nadeel door lagere uitgaven OMBD doorontwikkeling jeugd (€ 500.000). Deze lagere uitgaven zijn aan de lasten zijde een voordeel.
Doel: Verbeterde veiligheidsketen (€ 1,2 miljoen voordeel)
Lasten (€ 1,2 miljoen voordeel)
Het voordeel op het onderdeel jeugdbescherming is vooral toe te schrijven aan de verdeling van de middelen voor het woonplaatsbeginsel en lagere uitgaven aan zorgkosten in het preventief justitieel kader.
Doel: Voorkomen van uithuiszettingen en Opvang voor daklozen (2,8 miljoen)
Lasten (€ 3,2 miljoen nadeel)
Beide doelen hebben betrekking op het beleidsdoel 'Maatschappelijke Opvang'. Hier laten we een overschrijding zien van 3,3 miljoen op de begrote lasten door een toenemende druk op de maatschappelijke opvang. Deze druk leidt tot hogere subsidie-uitgaven. Voor onder andere de volgende onderdelen is meer subsidie uitgegeven dan begroot:
aanpak multiproblematiek (€ 100.000)
bemoeizorg OGGZ (€ 500.000 )
tippelzone: zorgaanpak straatsekswerkers (€ 100.000 )
winteropvang (€ 560.000 )
Binder (€ 180.000)
opvang dag en nacht: crisisopvang, 24 uursvoorziening: de Flet (€ 1.300.000)
Verder heeft het onderzoek OGGz Bijzondere zorg GGD gezorgd voor € 300.000 extra lasten.
Baten (€ 0,4 miljoen voordeel)
De lagere baten zijn te verklaren doordat de regiogemeenten geen solidariteitsbijdrage hebben moeten afdragen (€ 120.000 nadeel). Dit ter tegemoetkoming van het uitstel van de decentralisatie van Beschermd Wonen naar 2024. Verder leiden de afrekening van de servicekosten en ontvangen huren van Binder (€ 270.000 voordeel) en de financiële afrekening met de GGD voor de wet verplichte GGZ (€ 213.000 voordeel) tot hogere baten dan begroot.
Doel: Beschermde woonomgeving (10,1 miljoen voordeel)
Lasten (€ 9,9 miljoen voordeel)
Deze centrumgemeente taak heeft betrekking op Wmo beschermd wonen en laat een significant voordeel zien van € 9,9 miljoen (lagere lasten).
Afgelopen jaar is er € 4,2 miljoen minder dan de gecontracteerde zorg uitgegeven voor zorg in natura. Hiernaast zijn ook de uitgaven aan het PGB € 0,8 miljoen lager uitgevallen dan geprognosticeerd. Dit wijkt af van de melding in de 2e voortgangsmonitor. In 2021 is de WLZ opengesteld voor mensen met psychische problematiek (waaronder beschermd wonen cliënten). Dit leidde in dat jaar ook voor een grote uitstroom naar de WLZ vanuit Beschermd Wonen waardoor de zorgkosten lager waren dan voorgaande jaren. Dit effect zie je ook in 2022.
Het overige voordeel wordt veroorzaakt door de lijn die de afgelopen jaren is ingezet in het afbouwen van beschermd wonen en de groei in beschermd thuis plaatsen.
Dit betreft een incidenteel voordeel aangezien we zeer waarschijnlijk vanaf 2024 te maken krijgen met een objectief (her)verdeelmodel.
Baten (€ 0,2 miljoen voordeel)
De eigen bijdragen zijn met € 114.000 hoger uitgevallen dan begroot. Tevens is er nog schadevergoeding (€ 100.000) ontvangen uit het verleden voor de casus Rigtergroep.
Doel: Doorbreken huiselijk geweld (€ 0,2 miljoen voordeel)
Lasten (€ 0,2 miljoen voordeel)
In de lokale agenda huiselijk geweld en kindermishandeling worden een aantal acties benoemd waarmee we het afgelopen jaar zijn gestart. Een voorbeeld hiervan is de proeftuin: "Samen verder" en de activiteiten rondom complexe scheidingen. Deze activiteiten vinden grotendeels plaats in 2023 waardoor de lasten voor 2022 lager uitvallen dan begroot.
Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij het onderdeel Begrotingswijzigingen.