We hebben wijken met een vitaal & gezond leefklimaat waar inwoners zich thuis voelen en mee kunnen doen.
Toelichting
Met wijkgericht werken geven we richting aan een positieve ontwikkeling van het leefklimaat in wijken en stadsdelen. Het wijkgericht werken in Nijmegen kent een lange traditie en richt zich op het organiseren van interne en externe samenwerking. We richten ons op het op peil houden van wat goed gaat in de wijken, aanpak van achterstanden in deelgebieden die achterblijven, stimuleren van participatie en samenwerking met wijknetwerken en zorgen voor een samenhangende aanpak op sociaal en economisch gebied, voor vitale en veerkrachtige wijken.
Doel
Wij stimuleren positieve en samenhangende ontwikkeling in iedere wijk/buurt.
Toelichting
Dit doen we door onze voelsprieten in de wijken en buurten en de gegevens uit data en onderzoek te gebruiken om de juiste dingen te doen in de wijk of buurt. Wij brengen focus aan door een gebiedsgerichte opgave te formuleren, advies te geven en/of deze in een integraal programma weg te zetten en hier regie op te voeren. Dit zal zeker het geval zijn in buurten in Dukenburg, Hatert en Neerbosch-Oost maar ook in principe voor alle gebieden waar interventies nodig zijn. We evalueren ons wijkprogramma met partners (professionals en bewoners) en sturen zo nodig bij aan de hand van de ontwikkelingen in de stads- en wijkenmonitor.
Criteria
De Nijmegenaar centraal is het uitgangspunt van al ons handelen.
Inwoners zijn positief over hoe de leefbaarheid in de wijk zich ontwikkelt.
We respecteren buurten/wijken als een thuis van bewoners en gaan hier als zodanig mee om.
We houden rekening met de context en geschiedenis van de wijk.
We stemmen onze activiteiten en ontwikkelingen in de wijken en stadsdelen op elkaar af
We volgen de trendmatige ontwikkelingen aan de hand van de stads- en wijkmonitor.
We leveren maatwerk op basis van wat nodig is in de verschillende wijken.
Wij zijn transparant en eenduidig en motiveren onze werkwijze.
Bewoners nemen waar mogelijk, in verschillende mate, eigenaarschap over hun buurt/wijk.
Signalen komen op de juiste plek terecht en worden opgepakt binnen de organisatie.
Er is zicht op initiatieven, ontwikkelingen en trends in de wijk.
Plannen uit de wijk die wij ondersteunen hebben nut, noodzaak, toegevoegde waarde en kans van slagen.
Integrale wijkanalyses zijn actueel en op orde.
Bewoners ervaren voldoende zeggenschap bij beleids- of ruimtelijke ontwikkelingen.
Er is samenwerking tussen inwoners, organisaties en gemeente. Aan de start van een project/ontwikkeling worden hierover afspraken gemaakt.
Activiteiten
We organiseren en onderhouden duurzame relaties met wijknetwerken van bewonersorganisaties, ondernemers, woningcorporaties, instellingen, zorg, onderwijs, politie etc.
We organiseren, daar waar nodig, integrale aanpak van de leefbaarheid van de wijken en buurten, zowel gericht op de korte als op de lange termijn.
We sturen erop dat ontwikkelingen aansluiten op de context en geschiedenis van buurten/wijken.
We adviseren en signaleren kansen en risico’s bij beleidsontwikkeling en/of projecten die onder andere programma’s vallen.
We zorgen voor een eerste aanspreekpunt en de duiding van signalen door middel van frontoffice diensten aan bewoners(organisaties)/gemeente.
We stellen bewoners in de gelegenheid om de verantwoordelijkheid voor buurt/wijk initiatieven met elkaar te dragen.
We sturen op de totstandkoming en realisatie van een Stadsdeelagenda Welzijn door de welzijnsinstellingen.
We zetten de preventieprogramma’s jeugd 12- en 12+ voort, conform de uitgangspunten die de raad heeft vastgesteld in de visie op de sociale basis.
We dragen bij aan ‘groen gezond en in beweging’, met name gericht op spelen, bewegen en ontmoeten in de openbare ruimte van 0 tot 80+.
We spelen in op actuele behoeften die elders niet geprogrammeerd zijn met ons flexibel wijkbudget.
Doel
Wij versterken de mogelijkheden in een wijk/buurt voor bewoners om mee te doen en verantwoordelijkheid te nemen als zij dit willen.
Toelichting
Het leefklimaat in een gebied begint bij de bewoners zelf en de manier waarop zij samenleven. Wanneer bewoners eigen verantwoordelijkheid (kunnen) nemen is dat een succesfactor voor positieve wijkontwikkeling en weerbare bewoners. We versterken deze beweging door het verstrekken van subsidies en het bieden van andere vormen van ondersteuning aan bewonersinitiatieven. Denk hierbij aan netwerken, communicatie en scholing. Deze initiatieven liggen o.a. op het terrein van sociale cohesie, ontmoeting, leefbaarheid, wijkontwikkeling en participatie. Ook ondersteunen wij bewoners als zij zelf maatschappelijke voorzieningen willen starten. Denk aan right to challenge, om zo in coproductie met de gemeente maatschappelijke taken uit te voeren. Deze voorzieningen zijn bijvoorbeeld: BUUR, Wijkatelier, Wijkfabriek, Hart van Weezenhof en Broerderij. Wij geven opdracht aan externe partijen (o.a. Bindkracht10 en Sterker) om ontmoeting en andere activiteiten te organiseren die bijdragen aan bovenstaand doel. De stadsdeelagenda welzijn per gebied is hierbij kaderstellend.
Criteria
De Nijmegenaar centraal is het uitgangspunt van al ons handelen.
Inwoners zijn positief over hoe de leefbaarheid in de wijk zich ontwikkelt.
We respecteren buurten/wijken als een thuis van bewoners en gaan hier als zodanig mee om.
Bewoners nemen waar mogelijk, in verschillende mate, eigenaarschap over hun buurt/wijk.
We houden rekening met de context en geschiedenis van de wijk.
Er is zicht op initiatieven, ontwikkelingen en trends in de wijk.
We leveren maatwerk op basis van wat nodig is in de verschillende wijken.
Wij zijn transparant en eenduidig en motiveren onze werkwijze.
Signalen komen op de juiste plek terecht en worden opgepakt binnen de organisatie.
Plannen uit de wijk die wij ondersteunen hebben nut, noodzaak, toegevoegde waarde en kans van slagen.
Bewoners ervaren voldoende zeggenschap bij beleids- of ruimtelijke ontwikkelingen.
Er is samenwerking tussen inwoners, organisaties en gemeente. Aan de start van een project/ontwikkeling worden hierover afspraken gemaakt.
Activiteiten
We faciliteren bewonersinitiatieven en wijknetwerken gericht op activiteiten en/of belangenbehartiging.
We verstrekken subsidies aan bewoners als zij zelf voorzieningen willen dragen (right to challenge).
We stimuleren ontmoeting daar waar nodig en geven een opdracht aan externe partijen om projecten uit te voeren die bijdragen aan dit doel.
We zorgen voor en faciliteren toegankelijke wijkaccommodaties en overige ruimtes, waar bewoners terecht kunnen voor ontmoeting, ontspanning en ontwikkeling en waar welzijn- en zorgpartijen informatie en advies, lichte steun en toegang tot zorg organiseren.
Doel
We dragen bij aan een gezonde leefomgeving, zowel in fysiek als sociaal opzicht.
Toelichting
De fysieke inrichting van onze stad en onze wijken heeft invloed op de gezondheid van de inwoners; de inrichting kan de gezondheid beschermen en een gezonde leefstijl bevorderen. In de Omgevingsvisie hebben we daarom gekozen voor het realiseren van een groene, gezonde stad. Een stad waar het veilig en schoon (lucht, geluid, bodem) is en waar bewoners dichtbij huis worden uitgenodigd om te wandelen, te spelen, te sporten en mee te doen. We willen wijken en buurten realiseren waar groen nooit ver weg is en er voldoende ruimte is voor dieren. We streven naar aanbod van ‘klimaatvriendelijk’ en gezond voedsel in wijken waar dat nog niet voorhanden is. We willen de negatieve effecten van klimaatverandering en hittestress zoveel mogelijk minimaliseren.
Criteria
Bij ruimtelijke ontwikkeling is er aandacht voor gezondheidsbeschermende en -bevorderende maatregelen.
Ruimtelijke ontwikkelingen dragen bij aan actief bewegen (voet, fietser, OV).
Activiteiten
We zorgen voor een schone, veilige en sociale omgeving o.a. rond scholen en kinderopvang.
We realiseren meer beweegmogelijkheden in de openbare ruimte.
We werken mee aan een groene leefomgeving b.v. door het faciliteren van buurtmoestuinen.
We zetten in op integrale en domeinoverstijgende samenwerking en adviseren bij ruimtelijke planontwikkeling.
Ambitie
We zorgen dat inwoners eigen regie kunnen voeren over hun leven, gezin en gezondheid en actief deel kunnen nemen aan de maatschappij. Men heeft respect voor elkaar en ondersteunt elkaar.
Toelichting
We zetten in op de participatie en het welbevinden van alle Nijmegenaren: mensen met en zonder beperking en ongeacht leeftijd, geslacht, herkomst of seksuele identiteit. We gaan uit van de kracht van diversiteit en stimuleren samenhorigheid en respect door het ondersteunen van inclusieve activiteiten en initiatieven. We willen dat inwoners gezond zijn en veerkrachtig kunnen omgaan met de fysieke, mentale en sociale uitdagingen die zich in het leven voordoen. Samen met onze partners in Groen Gezond en in Beweging pakken we de verantwoordelijkheid voor het bevorderen en beschermen van de gezondheid van onze inwoners actief op. Met inwoners en organisaties werken we aan de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van mensen. De focus ligt daarbij op kansen, talenten, eigen kracht en het stimuleren van de persoonlijke en gezamenlijke ontwikkeling. Hierbij wordt zo veel samengewerkt met het sociale netwerk. Als het inwoners toch niet lukt om op eigen kracht, of met behulp van hun sociale netwerk, (volledig) deel te nemen aan de maatschappij dan kunnen wij ondersteuning in zetten in het kader van de Wmo of Jeugdwet. Deze ondersteuning organiseren we zo dicht mogelijk bij de leefomgeving van onze inwoners: thuis, in de wijk en op school.
Doel
We ondersteunen ontmoeting, participatie en vrijwilligerswerk.
Toelichting
De motivatie van Nijmegenaren om te participeren en zich in te zetten is groot, bijvoorbeeld als vrijwilliger bij de vele verenigingen, activiteiten en/of evenementen in de buurt en stad. We ondersteunen en stimuleren het vrijwilligerswerk door het faciliteren van vraag- en aanbodmatching, scholing van vrijwilligers en het ondersteunen van organisaties bij het werven, ondersteunen en het waarderen van hun vrijwilligers. Mensen die willen meedoen en bijdragen kunnen terecht bij onder meer de Stips, waar professioneel begeleide vrijwilligers zorgen voor toegankelijke informatie en advies aan wijkgenoten. Hiermee versterken we tevens de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van inwoners.
Criteria
Zoveel mogelijk door en voor inwoners
Het aanbod is gericht op de behoeften van de inwoners van onze stad en wijken
Ondersteuning is dichtbij en toegankelijk
Activiteiten
We stimuleren vrijwilligerswerk voor iedereen, d.m.v. het basisaanbod van de vrijwilligerscentrale, de vrijwilligersverzekering en het vrijwilligersfonds.
We zorgen voor toegankelijke informatie en advies in onze stadsdelen door middel van het faciliteren en subsidiëren van Stips en rechtswinkels.
Doel
We stimuleren activiteiten die inclusie bevorderen.
Toelichting
Door de inzet van het wijkgericht opbouwwerk en het ondersteunen van vrijwillige welzijnsinitiatieven willen we het sociaal kapitaal in buurten en wijken versterken en mobiliseren. We streven hierbij naar sociale inclusie en samenhang tussen inwoners. Als regenbooggemeente maken we ons sterk voor het verbeteren van de sociale acceptatie, veiligheid en gelijkheid van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender en intersekse personen (LHBTI). We ondersteunen migrantenorganisaties die zich inzetten voor de participatie en integratie van hun deelnemers in onze stad en stimuleren hierbij de samenwerking met Nijmeegse welzijns- en zorgorganisaties.
Criteria
Zoveel mogelijk door en voor inwoners.
Het aanbod is gericht op de behoeften van de inwoners van onze stad en wijken.
Ondersteuning is dichtbij en toegankelijk.
Activiteiten
We subsidiëren opbouwwerk in onze wijken en onze stad, gericht op het ondersteunen en versterken van bewonersnetwerken en inclusieve bewonersactiviteiten.
We ondersteunen en subsidiëren (wijk-)ontmoetingsactiviteiten gericht op participatie en inclusie van onder meer ouderen en mensen met een beperking.
We subsidiëren migrantenorganisaties voor initiatieven gericht op integratie en inclusie van migranten en vluchtelingen.
We subsidiëren maatschappelijke organisaties voor initiatieven gericht op LHBTI-acceptatie.
Doel
We stimuleren zelfstandigheid en zelfredzaamheid van onze (wijk)bewoners.
Toelichting
We stimuleren bewoners- en welzijnsinitiatieven die bijdragen aan de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van mensen en groepen. De focus ligt daarbij op kansen, talenten, eigen kracht en het stimuleren van de persoonlijke en gezamenlijke ontwikkeling. Dat kan bijvoorbeeld gaan om ondersteuning van nieuwkomers bij hun inburgering, activiteiten en cursussen voor mensen met een beperking of psychische kwetsbaarheid, of om de ondersteuning van ouderen bij het zelfstandig thuis wonen. Hiermee versterken we de eigen regie van mensen en de mogelijkheid om mee te doen.
Criteria
Zoveel mogelijk door en voor inwoners.
Het aanbod is gericht op de behoeften van de inwoners van onze stad en wijken.
Ondersteuning is dichtbij en toegankelijk.
Er is een goede aansluiting op het zorgaanbod.
Ondersteuning is gericht op het voorkomen of uitstellen van 1e en 2e-lijnszorg.
Activiteiten
We subsidiëren ondersteunende diensten voor ouderen om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen, zoals alarmering, maaltijdservices en klussendiensten.
We subsidiëren maatschappelijke instellingen en organiseren maatschappelijke begeleiding en participatie-verklaringstrajecten voor statushouders en het begeleiden van inburgeraars bij hun inburgeringstraject.
We zorgen voor ondersteuning en toegankelijke zorg voor migranten en vluchtelingen.
We subsidiëren activiteiten gericht op het vergroten van de zelfredzaamheid en zelfregie van mensen met psychische kwetsbaarheid of een beperking.
We faciliteren het aanbod van onafhankelijke cliëntondersteuning.
Doel
We stimuleren informele hulp en mantelzorg.
Toelichting
Voor inwoners die het op eigen kracht (tijdelijk) niet lukt om mee te doen, is het belangrijk dat anderen oog hebben voor hun situatie en samen met hen deze situatie willen verbeteren. Veel Nijmegenaren zetten zich als mantelzorger of als vrijwillig maatje in om anderen te helpen. We vinden het belangrijk dat iedereen die zich als vrijwilliger of mantelzorger inzet zich gezien en gesteund voelt. Goede, professionele ondersteuning is daarbij essentieel. Daarnaast stimuleren we ondersteuning door lotgenoten, die vanuit de eigen ervaring en eigen kracht veel kunnen bijdragen. Voor ouderen die niet meer op eigen kracht kunnen participeren en niet meer zelfredzaam zijn bieden we dagbesteding dichtbij de thuissituatie.
Criteria
Zoveel mogelijk door en voor inwoners.
Het aanbod is gericht op de behoeften van de inwoners van onze stad en wijken.
Ondersteuning is dichtbij en toegankelijk.
Er is een goede aansluiting op het zorgaanbod.
Ondersteuning is gericht op het voorkomen of uitstellen van 1e en 2e-lijnszorg.
Activiteiten
We stimuleren en ondersteunen mantelzorg door middel van het mantelzorgcompliment en subsidiering van respijtzorg.
We ondersteunen en subsidiëren projecten en initiatieven voor informele hulp en ondersteuning door vrijwillige maatjes, ervaringsdeskundigen en lotgenoten.
We subsidiëren een professioneel aanbod van lichte ondersteuning en groepswerk ter voorkoming van 1e en 2e-lijnszorg Wmo.
We zorgen voor professionele dagbesteding voor kwetsbare ouderen, verspreid over de stad.
Doel
We versterken het opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en scholen.
Toelichting
We vinden het belangrijk dat kinderen, jongeren en ouders zoveel mogelijk in hun eigen leefomgeving met behulp van hun sociale netwerk kunnen opvoeden en opgroeien. Het aanbod van maatschappelijke organisaties is hierop gericht. Waar nodig vindt preventieve of tijdelijke ondersteuning of versterking van de opvoed- en opgroeivaardigheden plaats. We investeren in algemeen toegankelijke ondersteuning van gezinnen op alle leefdomeinen, dichtbij de leefomgeving van kinderen en hun ouders. Dit doen we onder andere door het ontwikkelen van een gebiedsgerichte en programmatische samenwerking in het preventieve jeugdveld. We streven naar een goed werkende keten rond kinderen van 0-23 jaar.
Criteria
Kinderen, jongeren en of gezinnen kunnen zelf of met hulp van hun sociale netwerk opvoeden/opgroeien.
Preventieve ondersteuning wordt op vindplaatsen van kinderen/jongeren en hun ouders aangeboden (o.a. op school en thuis) en zoveel mogelijk in groepsverband.
Het aanbod is gericht op de behoeften van kinderen en gezinnen.
Het aanbod is (digitaal/fysiek en financieel) laagdrempelig.
Kinderen en jongeren nemen actief deel aan activiteiten.
Het aanbod is gevarieerd en wordt in samenhang en zonder dubbelingen aangeboden.
Het preventieve aanbod is gericht op de, samen met de partners, benoemde prioriteiten per stadsdeel.
Activiteiten
We stellen de scouting, vrijwilligersverenigingen en vrijetijdsverenigingen in staat om activiteiten voor en door kinderen en/of jongeren te organiseren.
We subsidiëren jongerenwerk voor zinvolle vrijetijdsbesteding aan jongeren, waarbij talenten en het zelf organiserend vermogen van de jongeren maximaal wordt ontwikkeld. Het jongerenwerk zet in op de betrokkenheid en participatie in de eigen leefomgeving. Middels de preventieprogramma’s 12+ intensiveren we de samenwerking tussen de verschillende vormen van jongerenwerk, prioriteren we de inzet op de belangrijkste opgaven in een gebied en investeren in een meer sluitende netwerksamenwerking met onder meer de Buurtteams Jeugd & Gezin, het Werkbedrijf en het voortgezet onderwijs en MBO.
We zorgen op elke school voor een zorgstructuur die passend is bij het profiel van de school en de kinderopvanglocatie. Er is een sluitende keten en het onderwijs, jeugdwelzijnswerk en de jeugdgezondheidszorg werken samen middels preventieprogramma’s.
We ondersteunen ouders bij het opvoeden van de kinderen, onder meer middels interventies vanuit het jeugdwelzijnswerk (opvoedondersteuning).
We zetten in op vroegtijdig signaleren van (opvoed)problematiek op de scholen en kinderopvang. De Buurtteams J&G spelen daarbij vanuit de benadering van present werken een belangrijke rol.
We bewaken de kwaliteit van de kinderopvang.
Doel
We beschermen inwoners tegen infectieziekten, ongunstige milieufactoren en seksuele gezondheidsrisico’s.
Toelichting
Een wettelijke taak van de gemeente is om mensen te beschermen tegen risico’s waar ze zelf niet of nauwelijks invloed op hebben. Deze kerntaak voeren we uit in samenwerking met de GGD. Infectieziekte bestrijding gaat over het voorkomen, signaleren en bestrijden van infectieziekten die vanwege de verspreidingskans een risico kunnen vormen voor de volksgezondheid. Ongunstige milieuomstandigheden hebben invloed op de gezondheid. Denk hierbij aan luchtverontreiniging, uv-straling, geluidshinder, tabaksrook en vocht in gebouwen.
Criteria
Preventietaken worden uitgevoerd in netwerkverband.
Inspecties bij risicovolle situaties vinden vroegtijdig plaats.
Voorlichting wordt ingezet aan kwetsbare groepen.
Ter ondersteuning van activiteiten wordt eHealth ingezet.
Activiteiten
We geven een regionale opdracht aan de GGD. Dit doen wij voor o.a. technische hygiënezorg, integrale seksuele gezondheid, forensische geneeskunde, medische milieukunde, de uitvoering van het rijksvaccinatieprogramma, publieke gezondheid bij incidenten, rampen en crises en het voorkomen en bestrijden van infectiezieken.
Doel
We realiseren een preventieve basisinfrastructuur ter bevordering van de volksgezondheid via een integrale aanpak.
Toelichting
We zien dat de gezondheid van de Nijmegenaren per wijk sterk verschilt. We organiseren in alle wijken een stevige basis van collectieve activiteiten en voorzieningen die gezond gedrag promoot, ondersteunt en stimuleert. Van daaruit kunnen we flexibel inspelen op vragen en behoeftes van bewoners en professionals in de wijk. Bij het bevorderen van gezondheid in de basisstructuur hebben we aandacht voor een gezonde leefstijl, weerbaarheid en zelfregie.
Criteria
Het aanbod is gericht op de behoeften van de inwoners van onze stad en wijken.
Activiteiten
We faciliteren en ondersteunen de organisatie van het netwerk ‘Groen, gezond en in beweging’, waarmee we samen met partners in de stad uitvoering geven aan de ambities van het gezondheidsbeleid en het lokaal preventie akkoord.
We geven een opdracht aan de GGD voor het monitoren van de volksgezondheid.
We zorgen voor collectieve gezondheidsbevordering in wijken, scholen en kinderopvang middels de inzet van o.a. gezondheidsmakelaars, collectieve GGZ-preventie en gezonde school adviseurs.
We geven opdracht aan de GGD voor de uitvoering van de wettelijke taak van jeugdgezondheidszorg van -9 maanden tot 18 jaar (vroegsignalering, advisering en voorlichting) met extra inzet in aandachtwijken.
We subsidiëren activiteiten op het gebied van ouderengezondheidszorg.
We ondersteunen de opbouw van een stadsbreed dekkend netwerk van Automatische Externe Defibrillators (AED’s) en burgerhulpverleners.
Doel
We verkleinen de gezondheidsverschillen door inwoners met verhoogde gezondheidsrisico’s extra te ondersteunen.
Toelichting
De gezondheid van de Nijmegenaar is over het algemeen goed, maar dat geldt niet voor iedereen. Zo overlijden laagopgeleiden 6 jaar eerder dan hoogopgeleiden en leven zij 15 jaar minder lang in goed ervaren gezondheid. Om verschil te kunnen maken richten wij ons op groepen waar de gezondheidsrisico’s het hoogst zijn en de meeste gezondheidswinst valt te behalen. Het gaat onder andere om ouderen, laagopgeleiden, mensen die in armoede leven of mensen met een migratie-achtergrond. Onze inzet is gericht op inclusie. Dit doen wij intern samen met sport, werk & inkomen, jeugd en ook met partners in de stad zoals de GGD, welzijnsorganisaties, de eerstelijnsgezondheidszorg etc.
Criteria
Uitgangspunt is het bevorderen van inclusie: het beter bereiken van en beter aansluiten bij de ondersteuningsbehoeften van specifieke groepen met gezondheidsachterstanden.
Projecten voor specifieke groepen zijn tijdelijk en gericht op het duurzaam borgen ervan in het reguliere aanbod en/of in het reguliere beleid.
Activiteiten
We ondersteunen het extra stimuleren van gezonde leefstijl op de bewegen, roken alcohol voeding en ontspanning voor volwassen.
We ondersteunen activiteiten gericht op een gezonde start en gezond opgroeien vanaf -9 maanden (o.a. op thema’s van bewegen, roken, alcohol, voeding, en ontspanning).
We zetten subsidies in voor de versterking van gezondheidsvaardigheden.
Doel
We dragen bij aan dierenwelzijn en stimuleren een diervriendelijke (leef)omgeving.
Toelichting
Dierenwelzijn staat bij de gemeente Nijmegen hoog in het vaandel. Veel van ons handelen en beleid heeft raakvlakken met het welzijn van dieren. We willen een bijdrage blijven leveren aan het behoud van dierenwelzijn binnen onze gemeente. Waar wenselijk en noodzakelijk werken we ook aan de verbetering van dierenwelzijn. Daarbij stimuleren we dat inwoners, bedrijven en andere organisaties hier ook aan bijdragen en hun verantwoordelijkheid nemen. We hebben een wettelijke taak voor het vervoeren en de opvang van gewonde en overleden (zwerf)dieren. Daarbij werken we samen met onder meer de Dierenambulance Nijmegen en dierenopvang De Mère, die deze taken voor ons uitvoert.
Criteria
We voldoen aan onze wettelijke taak en ondersteunen onze partners daarin.
We stimuleren samenwerking tussen verschillende dierenwelzijnsorganisaties.
Activiteiten
We zorgen voor het vervoer en de opvang van gewonde en overleden zwerfdieren en dragen bij aan het inperken van kolonies van verwilderde katten. Dit doen we samen met onze partners.
Doel
We zorgen dat volwassenen/kinderen/gezinnen tijdig passende hulp ontvangen op grond van de Wmo en de Jeugdwet.
Toelichting
We vinden het belangrijk dat alle inwoners die ondersteuning nodig hebben op het gebied van opvoeden of zelfredzaamheid op het juiste moment de juiste hulp ontvangen. Inwoners kunnen hiervoor vanaf 2022 terecht bij het Buurtteam Jeugd & Gezin (gestart 1 juli 2021) of het Buurtteam Volwassenen bij hen in de buurt. De beide Buurtteams gaan inwoners zoveel mogelijk zelf ondersteunen en begeleiden. Het streven is dat de Buurtteams 80% van de inwoners met ambulante ondersteuningsvragen gaan helpen. Naar dit streefpercentage groeien ze in 3 jaar toe. De inwoners die niet geholpen kunnen worden door de Buurtteams, worden doorverwezen naar een (aanvullende zorgaanbieder) en krijgen een indicatie voor een maatwerkvoorziening op basis van de Wmo of Jeugdwet. Het doel van deze ondersteuning is altijd dat inwoners weer zo goed mogelijk op eigen kracht kunnen participeren in de samenleving. Daarnaast voert het Buurtteam regie op (jeugd)casussen waar veiligheid in het geding is in afstemming met Veilig Thuis.
Criteria
De inzet van ondersteuning sluit aan bij de zorgbehoefte van kinderen en/of hun ouders en volwassenen en plannen zijn in gezamenlijkheid opgesteld conform de Verordening Wmo en Jeugdhulp.
Er wordt normaliserend gewerkt: specialistische hulp wordt alleen ingezet als een algemene voorziening of een oplossing met behulp van het sociale netwerk niet passend is en/of er sprake is van substitutie van hulp met verblijf
Er vindt een goede triage plaats (spoed/crisis; eenvoudig/complex; welke leefdomeinen) en de toegang is getraind in het stellen van indicaties voor volwassenen/kinderen/gezinnen op grond van de Wmo en de Jeugdwet.
De omvang van het traject is zo kort en licht mogelijk.
Bij complexe problematiek wordt specialistische hulp ingezet en regie gevoerd over het hulpproces door het Buurtteam. De samenwerkingsafspraken in de keten Veilig Thuis worden hierbij gehanteerd.
Complexe en onveilige situaties rond kinderen en jongeren worden actief ingebracht in het Overleg Passende Hulp en er wordt deelgenomen aan de Jeugdbeschermingstafel voor relevante casussen.
Vindbare en toegankelijke hulp: digitaal en telefonisch goed bereikbaar onder kantoortijden.
Het Buurtteam maakt actief verbinding met (het preventieve aanbod in) de wijk en zet actief in op het leggen van contact met de doelgroep.
Binnen 5 werkdagen na melding is er een kwalitatief contactmoment met de inwoner.
Binnen 14 dagen start de begeleiding door het Buurtteam.
Cliënten zijn goed geïnformeerd over hun rechten en plichten (o.a. het recht op onafhankelijke cliëntondersteuning).
Activiteiten
We sturen op de bijdrage aan de realisatie van de doelen/leidende principes van de sociale stad door de Buurtteams.
We versterken het voorliggend algemeen aanbod door sturing op samenwerking tussen de partners in de sociale basis en de Buurtteams.
We zorgen, bij indicatiestelling, voor een opdracht aan de zorgaanbieder en een toekenningsbeschikking voor de cliënt.
We zorgen voor de toekenning van PGB als zorg in natura niet passend is op basis van beoordeling door de Buurtteams.
We sturen op de uitvoering van de toegang Jeugdhulp/Wmo aan jeugdigen en hun gezinnen met de Buurtteams J&G. De Buurtteams werken met T-shaped professionals, dichtbij en samen met gezinnen, bieden basishulp zonder indicatie en voeren regie over de hulpverlening. We investeren in een vloeiende samenwerking met het Buurtteam Volwassenen en belangrijke actoren in het jeugdnetwerk, zoals de JGZ, de huisartsen, het onderwijs en de kinderopvang.
We sturen op de versterking van procesregie en casusregie bij complexe casuïstiek in het jeugdnetwerk, waaronder de Buurtteams J&G.
Voor jongeren 16-27 met complexe problematiek, in overgang naar zelfstandigheid is het casusoverleg van het netwerk Tussen Wal en Schip in ontwikkeling.
Doel
We zorgen dat kinderen en hun ouders dichtbij en deskundig worden ondersteund als zij problemen ervaren met opvoeding, ontwikkeling, zelfredzaamheid en participatie in de samenleving.
Toelichting
We vinden het belangrijk dat alle kinderen in een veilige omgeving kunnen opgroeien en zich kunnen ontwikkelen tot zelfredzame volwassenen die zo zelfstandig mogelijk kunnen participeren in de samenleving. Maar er zijn ook gezinnen waarbij opgroeien in een veilige omgeving voor kinderen niet vanzelfsprekend is, of waarbij ouders problemen ervaren met de opvoeding. We zijn daarom gestart met een Buurtteam Jeugd & Gezin (BT J&G) sinds 1 juli 2021, dat vindplaatsgericht werkt daar waar de doelgroep aanwezig is (zoals de wijk maar ook op school), waarbij kinderen en hun gezinnen snel, zonder indicatie en laagdrempelig ondersteund kunnen worden. Als het nodig is verwijst het BT J&G door naar specialistische hulp. Anders dan in de sociale wijkteams, verleent het BT J&G zelf ambulante hulp.
Criteria
Maximaal 2 weken wachttijd voor eerste gesprek met het Buurtteam J&G.
Het Buurtteam J&G is digitaal, telefonisch en fysiek (ook op de vindplaatsen) goed bereikbaar.
De ondersteuning wordt geleverd in de leefomgeving van de doelgroep (o.a. op school, thuis) en heeft als doel het versterken van de eigen leefomgeving.
Er wordt normaliserend gewerkt: specialistische hulp wordt alleen ingeschakeld als een algemene voorziening of op met behulp van het sociale netwerk, niet passend is en/of er sprake is van substitutie van hulp met verblijf.
Er wordt gehandeld conform de zelfredzaamheidsmatrix, verordening & beleidsregels Wmo en Jeugdhulp, samenwerkingsafspraken keten Veilig Thuis en 1 gezin – 1 plan – 1 regisseur.
Het Buurtteam J&G voert een goede triage uit (spoed/crisis; eenvoudig/complex; welke leefdomeinen) en is getraind in het stellen van indicaties voor volwassenen/kinderen/gezinnen op grond van de Wmo en de Jeugdwet.
Complexe casussen worden actief ingebracht in Overleg Passende Hulp en er wordt deelgenomen aan de Jeugdbeschermingstafel voor relevante casussen.
Cliënten zijn goed geïnformeerd over hun rechten en plichten (o.a. het recht op onafhankelijke cliëntondersteuning).
Activiteiten
We sturen planmatig op de opdracht aan het Buurtteam Jeugd & Gezin. We zien dit als een permanent proces van wederzijds ervaren, leren en doorontwikkelen en passen jaarlijks onze doelen en ambities aan in aansluiting op deze cyclus. Het Breed Basisteam J&G:
werkt aan preventie en het versterken van de eigen leefomgeving;
biedt maatwerk voor het hele gezin op alle leefdomeinen;
werkt in goede samenwerking met partners zoals consultatiebureau, kinderopvang, scholen, welzijnsinstellingen, jeugdgezondheidszorg, huisartsen, jeugdbescherming, zorgaanbieders en gemeente volgens het principe 1 gezin - 1 plan - 1 regisseur;
heeft een excellente bedrijfsvoering waarin professionals ruimte hebben voor proportionele, creatieve en kostenbewuste oplossingen en zich kunnen ontplooien;
draagt bij aan de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van het sociale domein in Nijmegen.
We zorgen, bij indicatiestelling, voor een opdracht aan de zorgaanbieder en een toekenningsbeschikking voor de cliënt.
Doel
We zorgen dat volwassenen dichtbij en deskundig worden ondersteund als zij problemen ervaren met zelfredzaamheid en participatie in de samenleving.
Toelichting
We vinden het belangrijk dat volwassenen dichtbij, in hun leefomgeving, en laagdrempelig ondersteund kunnen worden als zij problemen ervaren met zelf- en samenredzaamheid en participatie. We starten daarom per 1 januari 2022 met de Buurtteams Volwassenen. Anders dan het sociaal wijkteam, verleent het Buurtteam zelf het grootste deel van de ambulante hulp en begeleiding. Als het nodig is verwijst het Buurtteam naar specialistische hulp. Dankzij de Buurtteams is het zorglandschap straks minder versnipperd en zijn er minder schakels in het zorgproces, omdat de Buurtteams de meeste inwoners zelf meteen gaan begeleiden. Dit leidt tot meer vaste gezichten in de wijk en korte lijnen met wijkpartners als de huisartsen en woningbouwcorporaties. In 2021 zijn we gestart met een pilot bij 3 zorgaanbieders om ontwikkelingsgerichte dagbesteding direct, zonder indicatie, toegankelijk te maken. Met indicatievrije dagbesteding hebben we sinds 2015 goede ervaringen bij dagbesteding voor ouderen.
Criteria
Binnen 14 dagen start de begeleiding door het Buurtteam.
De ondersteuning wordt geleverd in de leefomgeving van de doelgroep en heeft als doel het versterken van de eigen leefomgeving.
Er wordt normaliserend gewerkt:
Er wordt gehandeld verordening & beleidsregels Wmo en Jeugdhulp, samenwerkingsafspraken keten Veilig Thuis en 1 gezin – 1 plan – 1 regisseur.
Het Buurtteam voert een goede triage uit (spoed/crisis; eenvoudig/complex; welke leefdomeinen) en is getraind in het stellen van indicaties voor volwassenen op grond van de Wmo.
We bepalen op basis van de evaluatie van de pilot indicatievrije dagbesteding of we alle ontwikkelingsgerichte dagbesteding indicatievrij maken.
Cliënten zijn goed geïnformeerd over hun rechten en plichten (o.a. het recht op onafhankelijke cliëntondersteuning).
Activiteiten
We realiseren een Buurtteam Volwassenen, met ingang van 1 januari 2022.
We voeren de toegang voor de huishoudelijke hulp, hulpmiddelen, vervoer en woningaanpassingen uiterlijk met ingang van 2022 zelf uit.
We zorgen, bij indicatiestelling, voor een opdracht aan de zorgaanbieder en een toekenningsbeschikking voor de cliënt.
Doel
We ondersteunen kinderen en gezinnen bij gezond en veilig opvoeden en opgroeien met (specialistische) ambulante jeugdhulp indien nodig.
Toelichting
We willen dat alle kinderen en gezinnen in Nijmegen de mogelijkheid krijgen om zo ‘normaal’ en thuis mogelijk op te groeien. Sommige kinderen en gezinnen hebben intensieve en specialistische ondersteuning nodig. Om dit te realiseren is er een passend en sluitend ambulant zorglandschap nodig dat zich richt op een verscheidenheid van problematiek, zoals psychische problematiek (jeugd geestelijke gezondheidszorg), licht verstandelijke beperking en/of jeugd & opvoedondersteuning. We vinden het belangrijk dat kwetsbare kinderen en gezinnen direct de juiste hulp krijgen. Daarom stimuleren we samenwerking tussen partijen die betrokken zijn bij kinderen en gezinnen, zoals de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), huisartsen, kinderopvang en scholen, Buurtteams Jeugd & Gezin en zorgaanbieders. Met een verwijzing van het buurtteam, of een andere wettelijke verwijzer (zoals de huisarts, medisch specialist of jeugdarts) kan er aanvullende (specialistische) jeugdhulp ingezet worden in het kader van de Jeugdwet. Dit kan op basis van zorg in natura (ZIN) bij een van onze gecontracteerde zorgaanbieders, of na beoordeling door het buurtteam o.b.v. een persoonsgebonden budget (PGB). Een traject heeft zoveel mogelijk als resultaat dat een kind, jongere of gezin weer zelf verder kan met opvoeden/opgroeien. We blijven samen met het regionaal ondersteuningsbureau (ROB) sturen op de realisatie van contracten en het uitvoeren van kwalitatief goede ambulante hulp.
Criteria
Cliënten zijn tevreden over de jeugdhulp.
De jeugdhulp voldoet aan het toezichtskader verantwoorde hulp voor Jeugd van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en aan de contractbepalingen.
Toegankelijkheid: wachttijden voldoen aan de normen van de sector.
We contracteren op grond van reële tarieven
Ondersteuning wordt zo licht en kort mogelijk ingezet en op basis van een met het buurtteam en het kind en/of gezin afgestemd plan.
Met onze contracten hebben we een sluitend zorglandschap en kunnen we voldoen aan de Jeugdwet.
Activiteiten
We realiseren een sluitend aanbod in het zorglandschap door te sturen op de realisatie van contracten met jeugdhulpaanbieders ten aanzien van kwaliteit, zorg continuïteit, omvang en prijs.
We sturen op een steeds groter aandeel wat betreft begeleiding geleverd in de vorm van basishulp door de Buurtteams J&G.
In regionaal verband kijken we of een praktischer bekostigingssystematiek kunnen ontwikkelen voor zorg binnen onderwijs. Ook bezien we of we de bouwsteen dagbehandeling zodanig kunnen differentiëren naar doel, doelgroep en tarief dat het beter past bij de gedachte van inclusie en normalisering. Daarbij kijken we specifiek naar de specialistische BSO die onder deze bouwsteen wordt aangeboden.
We sturen erop dat de uitvoering van ambulante jeugdhulp zoveel mogelijk op de vindplaatsen zoals de kinderopvang en onderwijs plaatsvindt.
We sturen op de kwaliteit en rechtmatigheid van zorg door PGB-aanbieders en ZIN-aanbieders.
We zorgen voor tijdige betaling van de facturen voor ondersteuning op basis van de Wmo en Jeugdwet.
We ondersteunen huisartsen bij de verwijzing naar ambulante jeugdhulp door middel van de Praktijkondersteuner Huisartsen Jeugd.
We organiseren het Overleg Passende Hulp, ook voor complexe ambulante casussen.
We onderzoeken de reikwijdte van de jeugdhulpplicht (eerst dagbehandeling, dan begeleiding) ook in relatie tot landelijk onderzoek, en we onderzoeken het aanbod van het voorveld.
Doel
We ondersteunen volwassen inwoners (en hun mantelzorgers) bij het zelfstandig kunnen blijven wonen en participeren met aanvullende ondersteuning en specialistische hulp indien nodig.
Toelichting
Veel inwoners van Nijmegen zijn in staat actief te participeren in de maatschappij en wonen zelfstandig, ook als zij ouder worden. We bieden ondersteuning daar waar het bij inwoners beperkt mogelijk is om actief te participeren en zelfredzaam te zijn in de eigen leefomgeving. De inzet van (maatwerk)ondersteuning vindt plaats in aanvulling op de eigen kracht, de kracht van het sociaal netwerk en de inzet van voorliggende voorzieningen en sluit aan op de persoonlijke situatie en behoefte. Concreet gaat het hier om hulp bij het huishouden, het bieden van ambulante begeleiding en dagbesteding. Deze ondersteuning kan worden ingezet bij een gecontracteerde zorgaanbieder (Zorg In Natura), of via een Persoonsgebonden Budget (PGB). Vanaf 2022 zal de ambulante begeleiding met de vorming van de Buurtteams voor Volwassen laagdrempelig en veelal beschikkingsvrij worden geleverd. Tevens zullen we de aansluiting met de basisvoorzieningen (Sterke Basis) en wijkpartners beter proberen te leggen. Het doel is dat straks nog 20% van de ondersteuning via de specialistische schil wordt geleverd en 80% via het Buurtteam.
Criteria
Ondersteuning is zo licht als mogelijk en zwaar als noodzakelijk.
Inwoners kunnen door de geboden ondersteuning hun huishouden op orde hebben en blijven wonen in hun vertrouwde omgeving.
Activiteiten
We hebben een overeenkomst met Stichting Buurtteamorganisatie Volwassenen.
We sluiten (regionale) contracten af en geven subsidies aan zorgaanbieders en sturen op de uitvoering.
We bieden huishoudelijke hulp, begeleiding en dagbesteding aan via de Stichting Buurtteamorganisatie Volwassenen of een van onze gecontracteerde aanbieders in de Wmo dan wel via subsidie.
We realiseren in 2022 samen met zorgverzekeraars en ketenpartners in alle stadsdelen in aansluiting op de Buurtteams een multidisciplinair wijkGGZ-team om te zorgen voor een sluitend netwerk in wijken voor mensen met psychische kwetsbaarheid die zelfstandig wonen.
We bieden de inwoners de mogelijkheid tot een PGB om zelf ondersteuning of een voorziening in te kopen.
We sturen op de kwaliteit en rechtmatigheid van zorg door ZIN- en PGB-aanbieders.
Doel
We ondersteunen inwoners bij het oplossen van mobiliteitsproblemen in en buiten het huis waardoor ze zo lang mogelijk in staat zijn zelfstandig te blijven wonen en mee te doen.
Toelichting
We willen dat mensen blijven participeren in de samenleving en zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen wonen. Goede mobiliteit in en buiten het huis is dan voorwaardelijk. Voor mensen die hier niet meer (volledig) zelf in kunnen voorzien bieden wij ondersteuning. Dit kan gaan over woningaanpassingen, trapliften, rolstoel, scootmobiel e.d., maar ook over het aanbieden van doelgroepenvervoer, het uitvoeren van een autoaanpassing, het verstrekken van een invalidenparkeerkaart of combinaties van deze voorzieningen.
Criteria
Ondersteuning is zo licht als mogelijk en zwaar als noodzakelijk.
Inwoners kunnen door de geboden ondersteuning zelfredzaam zijn in hun vertrouwde woon- en leefomgeving en kunnen op deze manier een huishouden voeren en afspraken en/of vrienden/familie thuis ontvangen.
Door de geboden ondersteuning kan de inwoner zich verplaatsen voor o.a. boodschappen, afspraken of het ontmoeten van sociale contacten.
Mochten de mogelijkheden tot ondersteuning in de huidige woonsituatie niet meer toereikend zijn, zoeken wij mee naar alternatieven.
Activiteiten
We sluiten (regionale) contracten af en geven subsidies aan zorgaanbieders en sturen op de uitvoering.
We verstrekken passende vervoersvoorzieningen. Dit kan in de vorm zijn van een hulpmiddel (rolstoel, scootmobiel, etc.) maar ook in de vorm van een vervoersindicatie (AVAN), een autoaanpassing of een invalidenparkeerkaart.
We voorzien in kleine en grotere woningaanpassingen wanneer dit bijdraagt aan het langer wonen en deelnemen van de inwoner in zijn eigen vertrouwde omgeving.
We bieden de inwoners de mogelijkheid tot een PGB om zelf ondersteuning of een voorziening in te kopen.
We sturen op de kwaliteit en rechtmatigheid van zorg door ZIN- en PGB-aanbieders.
Doel
We voorkomen dat er (problematische) schulden ontstaan en/of dat schulden onnodig hoger worden door het bieden van preventieve ondersteuning, vroeg signalering en nazorg.
Toelichting
We vinden het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen volwaardig participeren in de samenleving. Schulden vormen hier vaak een belemmering voor. Zorgen over financiën leiden vaak ook tot problemen op andere leefgebieden. Het is daarom noodzakelijk dat huishoudens snel en goed geholpen worden bij financiële problemen.
Criteria
Huishoudens met betalingsproblemen worden vroegtijdig herkend door het uitwisselen van betaalsignalen met schuldeisers van vaste lasten zoals huur, gas, water elektra en zorgverzekering.
Activiteiten zijn erop gericht om op een verantwoorde manier informatie en kennis over te dragen zodat er geen problematische schulden ontstaan en de financiële zelfredzaamheid van mensen wordt vergroot.
Activiteiten
We bevorderen de bewustwording rond financiële problematiek door een vervolg te starten van de communicatiecampagne Hulp bij Geldzorgen. Hierbij hebben we specifiek aandacht voor de doelgroepen zelfstandig ondernemers en jongeren.
We zetten in op preventie van financiële problemen bij jongeren door inzet van Moneyways, preventiemedewerkers en specifieke hulpverlening door Just (BindKracht10).
Ons bureau Schuldhulpverlening zoekt contact met inwoners met betalingsachterstanden in hun vaste lasten (vroegsignalering) en biedt hen (indien nodig) ondersteuning en telefonische nazorg.
We doen op basis van de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening mee aan enkele pilots om de kwaliteit van de signalen vroegsignalering van schuldeisers verder te ontwikkelen.
We realiseren laagdrempelige financiële ondersteuning in de wijk. De Financieel Expert in de Wijk (FEW) zorgt voor screening en toeleiding naar passende ondersteuning, waarbij ook een verbinding wordt gemaakt met de buurtteams.
We bieden onafhankelijke juridische ondersteuning aan inwoners met een laag inkomen en vragen of problemen op het gebied van werk, inkomen, armoede en schulden door de inzet van de Sociaal Raadslieden.
We sluiten aan bij de preventieprogramma’s jeugd 12+ en zetten ons in voor een soepele overgang 18-/18+ ter preventie van schulden.
We bieden inwoners met een bijstandsuitkering die in de Wanbetalingsregeling Zorgpremie zitten, de mogelijkheid om uit deze regeling te komen.
We schelden bijstandsvorderingen kwijt na een vastgestelde aflossingstermijn (36 of 120 maanden).
Doel
We bieden dienstverlening aan huishoudens met financiële problemen en begeleiden huishoudens met problematische schulden en kleine ondernemers (MKB-ers/ZZP-ers) om duurzaam uit de schulden te komen.
Toelichting
Volgens landelijke cijfers wachten mensen gemiddeld 4 tot 5 jaar met het zoeken van hulp. We willen het aantal mensen met problematische schulden terugdringen en mensen met schulden effectiever helpen, zodat schulden geen belemmering in de participatie van mensen in de samenleving meer vormt. We verwachten dat door de coronacrisis mogelijk meer inwoners en ondernemers zich met financiële problemen bij ons melden. We doen dit in goede samenwerking met de relevante partijen in de stad.
Criteria
Het inkomen wordt gemaximaliseerd, de uitgaven geminimaliseerd en de beslagvrije voet bewaakt.
Er wordt bemiddeld tussen de schuldenaar en zijn schuldeisers om een minnelijke regeling voor de totale schuldenlast te bewerkstelligen.
Langdurige stabilisatietrajecten zijn erop gericht de inkomsten en uitgaven in evenwicht te brengen en te houden als een vorm van schuldregeling (nog) niet mogelijk is.
Schuldregelen is gericht op het regelen/oplossen van de schulden.
Activiteiten
We implementeren de Wet adviesrecht gemeenten bij schuldenbewind.
We zorgen ervoor dat mensen worden geholpen met het invullen van formulieren, het aanvragen van voorzieningen en hun geldzorgen.
We zorgen voor budgetbeheer en budgetcoaching (onder de naam F!X).
We zorgen voor de uitvoering van langdurige stabilisatietrajecten.
We zorgen voor de uitvoering van minnelijke schuldhulpverleningstrajecten en dragen zorg dat de wettelijke schuldsanering wordt ingezet.
We subsidiëren Bindkracht10 om dak- en thuislozen te voorzien van een briefadres en zorg te dragen voor ondersteuning.
We bieden in samenwerking met interne en externe partners begeleiding aan ondernemers met geldzorgen en schulden en we optimaliseren de keten schuldhulpverlening aan ondernemers.
We bieden de gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire brede ondersteuning op de verschillende leefgebieden en dragen er zo zorg voor dat ze met een schone lei verder kunnen met hun leven.
Ambitie
We zorgen dat kinderen en volwassenen zo veel mogelijk in een (veilige) thuissituatie kunnen leven. We versterken inwoners en gezinnen die de basis van het bestaan niet (meer) op orde hebben of deze dreigen te verliezen.
Toelichting
Uithuisplaatsing van kinderen willen we zoveel mogelijk voorkomen. Om diverse redenen kan in de thuissituatie helpen echter niet meer mogelijk zijn. In deze gevallen bieden wij gespecialiseerde (verblijfs)voorzieningen. Bij kinderen zoeken we eerst zoveel mogelijk naar opgroeien in een ander gezinsvorm, zoals gezinshuis of pleeggezin. We streven er in alle gevallen naar de verblijfsduur zo kort als mogelijk te houden. Soms zijn volwassen inwoners door omstandigheden, bijvoorbeeld door psychiatrische of psychosociale problematiek, niet meer in staat om op eigen kracht de basis van het bestaan op orde te houden. In sommige gevallen komt daarmee bovendien de veiligheid en stabiliteit van de naaste sociale omgeving en/of de samenleving als geheel in het geding. We proberen deze inwoners zoveel als mogelijk in de thuissituatie te helpen, maar als het nodig is bieden we een beschermde woonomgeving. Ook bieden we opvang aan inwoners die dakloos zijn geworden. We werken zoveel mogelijk aan herstel richting zo zelfstandig mogelijk wonen. We vinden het belangrijk dat iedereen een veilige thuissituatie heeft. Onveiligheid, zoals bij kindermishandeling, partnergeweld of ouderenmishandeling, waardoor het welbevinden en maatschappelijk functioneren ernstig wordt bedreigd, willen we zoveel mogelijk voorkomen. In onze aanpak huiselijk geweld (kindermishandeling, ouderenmishandeling en seksueel misbruik) zetten wij dan ook in op preventie en vroegtijdig signaleren.
Doel
We versterken jeugdigen en gezinnen zodat er minder kinderen in verblijf opgroeien en als dit moet dan in gezinsvormen en zo kort mogelijk.
Toelichting
Het is voor kinderen niet makkelijk om op te groeien in verblijf. Een uithuisplaatsing is vaak een traumatische ervaring voor kinderen. Daarom willen we dat zo min mogelijk kinderen opgroeien in verblijf. Toch zijn er veel jeugdigen die te maken hebben met een onveilige thuissituatie, door bijvoorbeeld conflictscheidingen of andere situaties die kunnen leiden tot kindermishandeling. Als het voor de veiligheid en ontwikkeling van kinderen nodig is, bieden we kinderen een veilige woon- en leefomgeving. We hebben de ambitie dat dit zoveel mogelijk gebeurt in gezinsvormen in plaats van in residentieel verblijf. Daarnaast zetten we verblijf zo kort als mogelijk in, zodat kinderen na jeugdhulp met verblijf uit kunnen stromen naar ambulante hulpverlening en een veilige thuisomgeving. Voor complexe casuïstiek, waarin verwijzers vastlopen, organiseren we samen met professionals van verschillende zorgaanbieders het Overleg Passende Hulp (OPH). Hier wordt vanuit een multisectoraal kader advies gegeven, met als doel tijdige en passende hulp. We streven naar vermindering van crisis en spoedsituaties.
Criteria
De veiligheid van kinderen en jongeren is altijd geborgd.
Er is hoge cliënttevredenheid.
Uithuisplaatsingen worden waar mogelijk voorkomen, en alle uithuisplaatsingen worden gemeld bij het OPH.
Residentieel verblijf is zo kort mogelijk van duur en bij voorkeur niet in crisis en spoedsituaties.
Zo zwaar als nodig, zo licht als mogelijk: jongeren worden indien mogelijk bij een uithuisplaatsing geplaatst in gezinsvorm, zoals een pleeggezin of gezinshuis.
De kwaliteit van ondersteuning is conform de Jeugdwet, het Toezichtskader Verantwoorde Hulp voor de Jeugd van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en contractbepalingen met de regio Rijk van Nijmegen.
Er wordt in een jeugdhulptraject toegewerkt naar een soepele overgang van verblijf naar thuis.
Er wordt in het jeugdhulptraject toegewerkt naar een soepele overgang naar 18+.
Er is een kwalitatief goed uitstroomtraject na jeugdhulp met verblijf naar ambulante hulpverlening en een veilige thuisomgeving.
Er is in alle jeugdhulptrajecten contact en afstemming met de school.
Activiteiten
We sluiten regionale contracten af met jeugdhulpaanbieders en sturen op de uitvoering.
We zorgen voor een regionaal sluitend en kwalitatief goed zorglandschap door het ROB en regionale werkgroepen (diverse expertise LVB, GGZ, J&O, maatwerk, zoveel mogelijk gezinssetting, innovatief, zo min mogelijk doorplaatsingen en wisselingen van hulpverlener voor kind/gezin).
We geven een opdracht aan verschillende jeugdhulpaanbieders om in het gezin de basis weer te herstellen door waar mogelijk intensieve, specialistische behandeling en begeleiding in de thuissituatie te verzorgen en inden nodig de kinderen tijdig een woon- of gezinsplek, eventueel met behandeling, te bieden (gezinshuizen en pleeggezinnen)
We blijven sterk inzetten op een wervingscampagne voor pleegzorg, zodat er meer aandacht, kennis en bekendheid rondom pleegouderschap komt. We hopen dat meer mensen zich aanmelden als pleegouder waardoor de beschikbaarheid van pleeggezinnen vergroot wordt voor kinderen op de wachtlijst.
We geven een opdracht voor het bevorderen van de sociale steun voor gezinnen met zware opvoedings- en/of opgroeiproblemen.
We faciliteren en sturen het regionale Overleg Passende Hulp (OPH) aan met als doel het tot stand brengen van passende ondersteuning bij complexe casuïstiek.
We versterken het hulpaanbod met de aanpak ‘Jouw Ingebrachte Mentor’ (JIM).
We zorgen voor een betere inzet van logeren ter voorkoming van overbelasting van gezinnen.
We organiseren een overlegtafel voor casuïstiek van jongeren (16-27) met complexe problematiek, in overgang naar zelfstandigheid.
We benaderen de overgang naar zelfstandigheid bij 18+ integraal vanuit de big 5 (support, wonen, inkomen, werk & school, zorg & welzijn).
Doel
We verbeteren de veiligheidsketen voor jeugdigen door een systeemgerichte aanpak, meer preventieve jeugdbescherming en duurverkorting van ondertoezichtstellingen.
Toelichting
We willen dat alle kinderen in Nijmegen veilig kunnen opgroeien. We streven ernaar zoveel mogelijk vroegtijdig te kunnen ondersteunen in de veiligheid van kinderen en gezinnen door een preventieve werkwijze van jeugdbescherming (gecertificeerde instellingen). Op deze manier versterken we de positie van het kind en gezin, en proberen we een onderzoek door de Raad van de Kinderbescherming te voorkomen. We verbeteren de samenwerking van de gecertificeerde instellingen met de lokale teams, zodat gezinnen uiteindelijk op eigen kracht verder kunnen. We werken samen met de andere jeugdhulpregio’s in Gelderland aan een verbeteragenda. Hiermee ontwikkelen we o.a. één visie op veiligheid, samenwerkingsafspraken in de praktijk, tariefstelling, zorgproducten en subsidiëring met gecertificeerde instelling ten behoeve van stabiliteit en continuïteit in de jeugdbeschermingsketen.
Criteria
Er wordt snel vanuit het Breed Basisteam naar de gecertificeerde instellingen opgeschaald als veiligheid van kinderen in het geding is door middel van consultatie en advies en inbreng in de Jeugdbeschermingstafel.
De kwaliteit van ondersteuning is conform de Jeugdwet, het Toezichtskader Verantwoorde Hulp voor de Jeugd van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en contractbepalingen met de regio Rijk van Nijmegen.
Er is hoge cliënttevredenheid.
Er wordt zoveel mogelijk gezins- en netwerkgericht gewerkt door de gecertificeerde instellingen
Er wordt in het traject toegewerkt naar een soepele overgang naar 18+.
Activiteiten
We sluiten meerjarige subsidies af met gecertificeerde instellingen en zorgen voor het (tijdelijk) versterken en waar nodig overnemen van het ouderlijk gezag over een kind (ondertoezichtstelling/voogdij) en het uitvoeren van jeugdreclasseringsmaatregelen.
We zorgen voor een sluitende keten van veiligheid met ketenpartners door een gezamenlijke visie op veiligheid te ontwikkelen en deze te borgen in samenwerkingsafspraken in de praktijk.
We zorgen voor een heldere toeleiding naar het gedwongen kader. Waar vrijwillige hulp vastloopt en verwijzers dit signaleren, kunnen zij dit inbrengen bij de Jeugdbeschermingstafel, waar ketenpartners een oplossing bieden. Dit gebeurt in gezamenlijkheid met ouders, multisectoraal en via een maatwerkoplossing.
Doel
We voorkomen huisuitzettingen, leiden toe naar zorg, werken aan het perspectief van multi-probleemhuishoudens en beperken de overlast als gevolg van dakloosheid en psychiatrische en/of psychosociale problematiek.
Toelichting
We willen voorkomen dat mensen hun huis kwijt raken. Het tijdig signaleren van problemen en snel hulp verlenen is daarom van groot belang. Ook als mensen niet geneigd zijn de hulpverlening zelf op te zoeken terwijl dit noodzakelijk is, proberen wij hen hiertoe te bewegen. Wij zoeken hen actief op, thuis of op straat, voor een goede toeleiding naar opvang en zorg. Het gaat hierbij echt om huishoudens met een multi-probleemprofiel. Het perspectief is hierbij om zo zelfstandig mogelijk te (blijven) wonen. Dakloosheid heeft soms tot gevolg dat er overlast op straat wordt ervaren. Dit proberen we te bestrijden door o.a. het bieden van laagdrempelige opvang, openstellen van ontmoetingsruimtes en gebruiksruimtes. Verslaving is nog steeds een maatschappelijk probleem. We zetten dan ook in op preventie en voorlichting bij met name jongeren.
Criteria
Beschikbaarheid van een breed pallet aan woonvormen (alsmede reguliere woningen) om voor iedereen perspectief van een eigen woning te geven.
Activiteiten
We werken samen met een interventieteam en Meldpunt Bijzondere Zorg dat (zorgwekkende) zorgmijders actief benadert, zowel achter de voordeur als op straat om hen waar mogelijk toe te leiden naar zorg.
We hebben een breed preventieprogramma ingekocht bij zorginstellingen waarbij er onder meer voorlichting op scholen wordt verzorgd over bijvoorbeeld de gevolgen van verslaving.
We maken met zorginstellingen afspraken over methadon- en heroïneverstrekking aan mensen waarbij de verslaving dermate ernstig en chronisch is dat deze op deze manier onderhouden moet worden.
We organiseren zorg, onder regie van de gemeente via de regieteams, bij huishoudens waarbij sprake is van woonoverlast en multi-problematiek.
We sturen op het werken volgens 1 gezin - 1 plan - 1 regisseur onder andere via de stimulering van casemanagement.
We leveren maatwerk en passende ondersteuning voor huishoudens d.m.v. de doorbraakaanpak.
We voeren de Wet verplichte GGZ in nauwe samenwerking met ketenpartners uit.
We voorkomen dakloosheid waar mogelijk door middel van vroegsignalering, preventie en het voorkomen van terugval door goede begeleiding van (voormalig) daklozen.
Doel
We bieden opvang aan inwoners (uit Nijmegen en regio) die dakloos zijn geworden en werken aan herstel richting zo zelfstandig mogelijk wonen en participeren.
Toelichting
In Nijmegen willen we dat niemand op straat hoeft te slapen. Hoewel we samen met diverse partijen dak- en thuisloosheid zoveel mogelijk proberen te voorkomen kan het gebeuren dat iemand dakloos wordt. Wij bieden opvang van waaruit iemand verder stappen kan zetten naar herstel en zo zelfstandig mogelijk wonen. Niet voor iedereen is zelfstandig wonen met ambulante begeleiding haalbaar. We hebben verschillende woonvormen nodig (van geclusterd in een groep tot zelfstandig). De opvang die wij bieden is zo kort als mogelijk. Tijdens de opvang wordt direct gewerkt aan het opstellen van een hersteltraject. We bieden (gescheiden) opvang voor jongeren, voor volwassenen/gezinnen met psychosociale problemen en opvang voor verslaafden. Ook bieden we bed, bad en broodvoorzieningen voor ongedocumenteerden. Nijmegen is centrumgemeente voor het bieden van maatschappelijke opvang. Er zijn opvangvoorzieningen in Nijmegen, Tiel, Culemborg en Heumen (Nederasselt). De toegang tot de maatschappelijke opvang is regionaal en centraal georganiseerd bij de GGD. De toegang tot de maatschappelijke opvang blijft laagdrempelig.
Criteria
Beschikbaarheid van een breed pallet aan woonvormen (alsmede reguliere woningen) om deze doelgroep perspectief van een eigen woning te geven.
De opvang is gescheiden voor jongeren, volwassen/gezinnen,verslaafden en niet verslaafden.
De toegang is laagdrempelig en centraal georganiseerd.
Er wordt altijd (eerste)opvang geboden als dat nodig.
Activiteiten
We maken afspraken met zorgaanbieders over het bieden van opvang in diverse vormen aan inwoners ) in de hele regio Nijmegen en Rivierenland.
We hebben bijna alle opvangvoorzieningen omgevormd tot 24-uursopvangvoorzieningen.
We houden toezicht op de kwaliteit van de voorzieningen en sturen hierop bij.
We stroomlijnen de uitstroom uit de opvang en vanuit het justitieel kader door goede afspraken met zorginstellingen en woningcorporaties te maken over het bieden van passende nazorg, een woning en woonbegeleiding.
We bieden begeleiding en opvang voor ongedocumenteerden/uitgeprocedeerde asielzoekers, zodat zij kunnen werken aan perspectief.
We faciliteren de uit- en doorstroom uit de maatschappelijke opvang, alsmede de spreiding over de regio, doordat er per regio afspraken zijn met woningcorporaties over het beschikbaar stellen van woningen.
We maken zelfstandig wonen (met ambulante begeleiding) mogelijk middels specifieke zorgwoningen voor dak- en thuislozen met psychiatrische en/of psychosociale problematiek en het project Housing First.
Doel
We bieden een beschermende woonomgeving aan inwoners (uit Nijmegen en regio) die vanwege hun ernstige psychiatrische of psychosociale problemen (nog) niet in staat zijn zelfstandig te wonen en werken aan herstel richting zo zelfstandig mogelijk wonen en participeren.
Toelichting
We streven ernaar dat onze inwoners zo veel mogelijk zelfstandig wonen. Soms lukt dit echter niet, vanwege psychiatrische of psychosociale problematiek. De ondersteuning die wij dan bieden is er primair op gericht om mensen zoveel mogelijk thuis te helpen. Wij noemen dit beschermd thuis. Soms kan het toch noodzakelijk zijn dat mensen voor kortere of langere tijd in een meer beschermde woonomgeving onder de hoede van een zorginstelling wonen en begeleiding krijgen: (intramuraal) beschermd wonen. Het gaat dan om wonen in een accommodatie van een instelling waarbij de ondersteuning 24 uur in nabijheid is. Men krijgt individuele begeleiding, maar kan ook steun vinden in het samenwonen in een groep en de begeleiding die hiermee gepaard gaat. De begeleiding is gericht op psychisch en psychosociaal herstel. Deze voorzieningen zijn regionaal beschikbaar en Nijmegen vervult hier voor de regio Nijmegen en Rivierenland de rol van centrumgemeente. We hebben in het beleidsplan “Samen Dichtbij!” de ambitie geformuleerd om te transformeren: opbouwen van beschermd thuis, verstevigen en uitbreiden van GGZ in de wijk en afbouw van intramuraal beschermd wonen.
Criteria
Bij alle vormen van beschermd thuis en beschermd wonen is er sprake van zorg die 24 uur per dag beschikbaar, dan wel in de nabijheid is.
De inzet van 24-uurs zorg sluit aan bij de zorgbehoefte van de inwoner.
We zetten geen zwaardere zorg in dan nodig, maar zwaardere zorg is altijd voorhanden.
Er wordt samen met de inwoner gezocht naar een goede invulling van de dag en in alle gevallen moet het mogelijk zijn om gebruik te maken van dagbestedingsactiviteiten.
Er wordt gekeken of en hoe we mensen in hun thuissituatie kunnen helpen,: kan dit echt niet dan wordt er gekeken naar intramurale zorg.
Er is sprake van een afbouw van intramurale (beschermd wonen) plekken en tegelijkertijd een opbouw van extramurale zorg (beschermd thuis)
Er zijn voldoende woningen beschikbaar om uitstroom uit de voorziening mogelijk te maken en om instroom (louter) vanwege huisvestingsproblematiek te voorkomen.
Activiteiten
We maken afspraken met zorginstellingen over het bieden van beschermd wonen en beschermd thuis voor inwoners uit de regio Nijmegen en Rivierenland die dit nodig hebben.
We verstrekken PGB’s waar de ingekochte zorg in natura niet toereikend is en de cliënt zelf in staat is deze zorg op verantwoorde wijze te organiseren.
We organiseren één regionale centrale toegang voor zowel maatschappelijke opvang als beschermd wonen.
We houden toezicht op de kwaliteit van de voorzieningen en sturen hierop bij.
We faciliteren de uit- en doorstroom uit de maatschappelijke opvang, alsmede de spreiding over de regio, doordat er per regio afspraken zijn met woningcorporaties over het beschikbaar stellen van woningen.
Doel
We bieden slachtoffers van huiselijk geweld en kindermishandeling een veilige omgeving en er wordt ingezet op het voorkomen, vroegsignaleren, stoppen en duurzaam doorbreken van geweld.
Toelichting
Voorkomen is beter dan genezen. In onze aanpak huiselijk geweld (kindermishandeling, ouderenmishandeling en seksueel misbruik) zetten wij in op preventie en voorlichting. Hierbij zijn veel partijen betrokken. Kern van onze aanpak is dat we de aandacht voor dit thema borgen bij alle partijen middels aandachtsfunctionarissen en deskundigheidsbevordering. Door goede voorlichting te geven en waar nodig ondersteuning te bieden (opvoedondersteuning, mantelzorgondersteuning, begeleiding, etc.) kan voorkomen worden dat situaties ontstaan waarbij er sprake is van bijvoorbeeld misbruik, verwaarlozing, mishandeling of financiële uitbuiting. Als huiselijk geweld zich toch voordoet is het belangrijk dat dit tijdig gesignaleerd wordt en dat betrokkenen weten hoe ze moeten handelen om de situatie zo snel mogelijk te stoppen. Indien nodig bieden wij als centrumgemeente opvang.
Criteria
De afhandeling van meldingen bij Veilig Thuis gebeurt binnen wettelijke termijnen.
We werken systeemgericht.
Er wordt gewerkt volgens de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.
Er wordt gewerkt volgens 1 gezin - 1 plan - 1 regisseur.
Bij casussen waarbij sprake is van onveiligheid wordt gewerkt met een veiligheidsplan.
Activiteiten
We zorgen voor een nieuwe lokale visie en aanpak op huiselijk geweld kindermishandeling.
We faciliteren en versterken Veilig Thuis als het advies en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling.
We dragen zorg voor de uitvoering van preventieve programma’s huiselijk geweld en kindermishandeling.
We stimuleren de inzet van aandachtsfunctionarissen en deskundigheidsbevordering voor professionals.
We organiseren vrouwenopvang en zorg en ondersteuning aan vrouwen, mannen en kinderen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld.
We zorgen voor de voortzetting van het Centrum Seksueel Geweld.
We werken aan samenwerkingsafspraken tussen partners om geweld duurzaam te doorbreken en zorgen we voor de inzet van passende zorg en ondersteuning.
We dragen zorg voor toeleiding van plegers huiselijk geweld naar passende zorg.
Lasten & baten
263
25,7 %
37
3,9 %
Deze pagina is gebouwd op 09/05/2023 10:42:04 met de export van 09/05/2023 10:19:21