Werk en Inkomen

Wat wilden we bereiken

Wat wilden we bereiken

We willen dat alle Nijmegenaren kunnen participeren, bij voorkeur door werk
Wanneer er sprake is van werkloosheid, bieden we ook in 2022 samen met WerkBedrijf intensieve begeleiding en zetten we instrumenten in zoals loonkostensubsidies, jobcoaching, proefplaatsingen en/of (om)scholingen.  Professionals van de gemeentelijke afdeling Zorg & Inkomen, de buurtteams en WerkBedrijf werken steeds meer en nauwer met elkaar samen. Zo ontwikkelen we een voor de inwoner effectieve en integrale aanpak die leidt naar werk of een andere passende vorm van participatie. We stellen de inwoner centraal, hebben aandacht voor de persoonlijke situatie en leveren maatwerk waar mogelijk en nodig.

De impact van corona op Werk & Inkomen is groot
Tijdens de coronacrisis is het aantal werkzoekenden en uitkeringsgerechtigden gestegen. Bovendien verwachten we een toename in het aantal inwoners met geldzorgen. Het aantal uitkeringsgerechtigden in 2021 lijkt weer te dalen. Toch blijven we ons, samen met onze partners in de regio, inzetten voor een zo goed mogelijke dienstverlening aan zowel nieuwe werkzoekenden als inwoners die al langere tijd een bijstandsuitkering hebben.

Van werk naar werk trajecten en om- en bijscholing worden steeds belangrijker
De huidige arbeidsmarkt laat zien dat het noodzakelijk is dat mensen zich blijven ontwikkelen om aan werk te komen en te blijven. We trekken samen op met partners uit het onderwijs en het bedrijfsleven om voor onze inwoners de goede stappen te zetten. We hebben een gezamenlijke uitvoeringsagenda waarin alle regionale projecten samenkomen om deze zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten.

We proberen armoede- en schuldensituaties zoveel mogelijk te voorkomen
Dat doen we door beginnende problematiek zo vroeg mogelijk te signaleren en op te pakken. Hiervoor leggen we verbinding met het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg waar schuldhulpverlening onderdeel van uitmaakt. We continueren in dit kader de inzet van de financieel experts in de wijk (FEW). Via het project ‘vroegsignalering’ sporen we zo mensen met betalingsachterstanden op en bieden hen laagdrempelige hulp. In 2022 hebben wij bovendien extra aandacht voor ondernemers met geldzorgen en schulden.  

We gaan in 2022 concreet aan de slag met het volgende:

We zorgen voor een goede uitvoering van het regionaal arbeidsmarktbeleidsplan ‘Werk Voorop!’
We laten deze aansluiten op de huidige economische en maatschappelijke ontwikkelingen. Naar aanleiding van wensen van de gemeenteraad zetten wij meer in op dienstverlening voor specifieke groepen, zoals het Jongerenpact, koppelwerk en banenarrangementen. Dit alles staat in de Dienstverleningsovereenkomst (DVO) met WerkBedrijf. Wij houden driegesprekken met de werkzoekende en WerkBedrijf. Daarnaast krijgen uitkeringsgerechtigden (zoals zorgjongeren) die gebaat zijn bij een vaste contactpersoon een eigen klantmanager.

Wij zetten een regionaal mobiliteitsteam Rijk van Nijmegen op
Dit doen we samen met de partners van de Regionale Tafel Arbeidsmarkt, aangevuld met de vakbonden en Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Met het regionaal mobiliteitsteam (RMT) begeleiden we werkzoekenden naar duurzaam werk zodat werkloosheid wordt voorkomen of zo kort mogelijk duurt. Hierbij staat wat iemand nodig heeft om (weer) aan het werk te gaan centraal. We doen dit door het beschikbaar stellen van ontschot budget. Daarnaast ondersteunen we met het RMT bedrijven bij de ‘van werk naar werk’ begeleiding en het zoeken naar personeel. De ondersteuning die het RMT biedt is aanvullend op reguliere dienstverlening van sociale partners, UWV en gemeenten.

We zetten in op een leven lang ontwikkelen
Dit doen we onder andere door het beschikbaar stellen van transisitievouchers voor om- en bijscholing vanuit de aanvullende middelen van de provincie Gelderland en door het inzetten op kansberoepen met behulp van de middelen van Perspectief op Werk.

We coördineren de regionale aanpak jeugdwerkgelegenheid
We hebben hierbij de rol van centrumgemeente voor de regio Rijk van Nijmegen. Bij deze aanpak werken onderwijs, UWV, WerkBedrijf en gemeenten samen. Het doel daarvan is om kwetsbare met werkloosheid bedreigde jongeren en jongeren die werkloos zijn weer snel aan het werk te krijgen.

We creëren basisbanen
Dit doen we voor inwoners die niet in aanmerking komen voor voorzieningen voor mensen met een (lichte) arbeidsbeperking (zoals beschut werk), maar ook op zo’n afstand van de arbeidsmarkt staan dat ze niet via de reguliere route een reële kans op uitstroom uit de bijstand hebben. De basisbaan zorgt onder andere voor een vast inkomen, stabiliteit, geeft vertrouwen en levert sociale contacten op. Mensen kunnen meedoen in de samenleving én ervaren een positief effect op hun (mentale) gezondheid en welbevinden. Ons doel voor 2022 is dat we starten met ongeveer 15 basisbanen.

We implementeren de nieuwe Wet inburgering 2022
Dit doen we in samenwerking met het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg. Met ingang van deze wet zijn we verantwoordelijk voor het financieel ontzorgen van de inburgeringsplichtigen gedurende ten minste 6 maanden. Daarnaast zijn we ook verantwoordelijk voor de onderdelen participatie en werk. Voor deze onderdelen werken we samen met WerkBedrijf Rijk van Nijmegen om invulling te geven aan de arbeidsmarkttoeleiding van de inburgeringsplichtige.

We geven meer aandacht en begeleiding aan  inwoners die langdurig afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering
Dit doen we samen met WerkBedrijf. Deze uitkeringsgerechtigden zijn niet meer in een regulier traject met WerkBedrijf. Om hen toch in beeld te houden en in beweging te helpen, bij voorkeur naar betaald werk, nodigen wij hen gezamenlijk uit voor een gesprek. Ook andere leefgebieden worden hierin meegenomen, zoals participatie, welzijn en de financiële situatie. Het werk van de participatiecoaches is hierin belangrijk. Zij helpen mensen die langdurig afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering om een stap verder op de participatieladder te zetten.

We optimaliseren de keten van schuldhulpverlening aan ondernemers
De coronacrisis had een groot effect op ondernemers. Tijdens de coronacrisis moesten veel zelfstandigen een beroep doen op steunmaatregelen vanuit het Rijk. In 2022 wordt duidelijk welk effect het wegvallen van deze steunmaatregelen heeft. Om te voorkomen dat problematische schulden ontstaan en om te zorgen dat ondernemers met geldzorgen en/of schulden zo goed mogelijk worden geholpen werken we proactief aan het verbeteren van de keten. Dit is een samenwerking tussen bureau Schuldhulpverlening en het Ondernemerspunt. Daarnaast verstevigen we de uitvoering van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen.

We gaan in 2022 verder met de uitvoering van de Armoede Agenda 2020-2024
Gedurende vier jaar richten we ons op de volgende vier speerpunten:
1.   Optimaliseren bereik en organisatie minimaregelingen
2.   Aanpak kinderarmoede
3.   Gezondheid en armoede
4.   Werkende armen

We vereenvoudigen de toegang tot de inkomensondersteunende regelingen en ontwikkelen de digitale Meedoen-pas verder door
We zorgen voor één digitale poort waar inwoners gemakkelijk en direct kunnen zien op welke regelingen zij recht hebben. Daar kunnen ze deze ook meteen aanvragen. De Meedoenregeling en het busabonnement zijn hier al op aangesloten. Het platform dat de digitale poort vormt, ontwikkelen we verder door zodat het ook mogelijk wordt andere regelingen aan te sluiten. In de loop van het eerste half jaar van 2022 verwachten we de nieuwe techniek in gebruik te nemen.   

We maken een plan van aanpak voor meer maatwerk en klantcontact in de uitvoering
Met het aansluiten van alle minimaregelingen op het platform van de digitale Meedoen-pas verandert er veel voor de uitvoering. Een groot deel van het aanvraagproces en van de administratieve afhandeling wordt geautomatiseerd. De rol van de uitvoering verandert daardoor. De ruimte die ontstaat willen we gebruiken voor meer klantcontact en het meer leveren van maatwerk. In een plan van aanpak werken we uit wat de gevolgen van de automatisering zijn voor de uitvoering en op welke wijze we de ruimte die ontstaat willen invullen.  

We onderzoeken of er een keuzebudget kan komen voor volwassenen  
We onderzoeken of het mogelijk is budgetten van bepaalde regelingen samen te voegen tot één keuzebudget, bijvoorbeeld door het samenvoegen van de budgetten voor de Meedoenregeling en het busvoordeelabonnement. Vervolgens kunnen inwoners zelf besluiten hoeveel budget ze waaraan besteden.

We vergroten het bereik van onze inkomensondersteunende regelingen, zowel voor volwassenen als kinderen
De meeste huishoudens in Nijmegen met een laag inkomen die geen schulden hebben kunnen rondkomen, mits zij gebruikmaken van zowel landelijke toeslagen als de lokale inkomensondersteunende regelingen. Dit blijkt uit de Minima-Effect-Rapportage die het Nibud in 2019 uitvoerde. We weten al veel inwoners te bereiken, maar toch is er een groep die hier nog geen gebruik van maakt. Ook in 2022 hebben we extra aandacht voor het vergroten van het bereik. Dit doen we door de toegang tot de regelingen te vereenvoudigen en via communicatie de bekendheid van de regelingen te vergroten.  

We onderzoeken de mogelijkheden en consequenties van het aanpassen van de productenlijst bijzondere bijstand
Voor mensen met een laag inkomen bieden we de mogelijkheid om bijzondere bijstand aan te vragen als zich bijzondere en noodzakelijke kosten voordoen die iemand zelf niet kan betalen. Dit doen we op grond van de Participatiewet. Voor het vergoeden van duurzame gebruiksgoederen hanteren we een lijst met noodzakelijke goederen die in beginsel in aanmerking komen voor vergoeding uit bijzondere bijstand. We zien dat deze lijst niet goed meer aansluit op het beleid dat we voeren en de tijd waarin we leven. Zo is een computer of laptop hier nog geen onderdeel van. We onderzoeken daarom of we de lijst en eventueel de systematiek kunnen aanpassen en werken hier de (financiële) consequenties van uit.

We doen onderzoek naar het toevoegen van een budgetpolis aan de Collectieve Aanvullende Ziektekostenverzekering (CAZ)
Door een budgetpolis toe te voegen aan de keuzemogelijkheden van de CAZ zou deze aantrekkelijker kunnen worden voor groepen voor wie dit eerder niet zo was, zoals de jongeren. We verwachten dat dit bijdraagt aan het terugdringen van schuldenproblematiek onder jongeren.

We vergroten het bewustzijn bij werkgevers en werkende armen zelf
Mensen die werken maar toch een laag inkomen hebben, weten vaak niet dat zij gebruik kunnen maken van de inkomensondersteunende regelingen die de gemeente biedt. We gaan daarom in samenwerking met WerkBedrijf met enkele grote werkgevers in gesprek over de mogelijkheden die er binnen de gemeente zijn om deze mensen te ondersteunen. We roepen de werkgevers op om hier richting hun werknemers aandacht voor te hebben. Verder hebben we binnen onze communicatiemix specifiek aandacht voor de werkende armen.

Lasten & baten

205

20,0 %

106

11,0 %

Deze pagina is gebouwd op 09/05/2023 10:42:04 met de export van 09/05/2023 10:19:21