We willen dat alle Nijmegenaren kunnen participeren, bij voorkeur door werk.
Toelichting
We leveren een bijdrage aan de maatschappelijke participatie van onze inwoners, zodat zo veel mogelijk mensen volwaardig meedoen in de Nijmeegse samenleving. Of ze wel of geen baan hebben, of ze te maken hebben met schulden of leven in armoede: iedereen moet kunnen meedoen. Werken en naar school gaan zijn de belangrijkste manieren om mee te doen in de samenleving en om uit de armoede te komen of te blijven. We zetten ons de komende jaren in om dit mogelijk te maken. Werken en leren kan op verschillende manieren, afhankelijk van de individuele situatie van de betreffende persoon. We vinden het belangrijk dat onze resultaten duurzaam zijn en dat we activering zo veel mogelijk stimuleren. Op deze manier leveren we een bijdrage aan een economisch veerkrachtige en sociale stad.
Doel
We willen uitkeringsgerechtigden met een relatief grote afstand tot de arbeidsmarkt meer kans geven op duurzaam betaald werk.
Toelichting
Werk is de beste weg naar een zelfredzaam en financieel zelfstandig bestaan. Werken zorgt voor een zinvolle daginvulling, meer sociale contacten en een hogere mate van welzijn. We willen meer uitstroom uit de bijstand naar werk. Dit doen we door uitvoering te geven aan het regionaal arbeidsmarktbeleidsplan. WerkBedrijf en UWV, maar ook het onderwijs en het bedrijfsleven, zijn hierbij belangrijke uitvoeringspartners. Door onder andere wijzigingen in de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw), de Wajong en de afbouw van de gesubsidieerde arbeid zien wij een grote groep kwetsbare bijstandsgerechtigden voor wie volledige uitstroom (nog) niet mogelijk is. Voor deze groep zetten we extra in op deeltijdwerk, vrijwilligerswerk en andere vormen van participatie.
Criteria
Uitstroom naar werk, participatie en een zinvolle daginvulling wordt zo veel mogelijk gestimuleerd.
Alle uitkeringsgerechtigden zijn zo goed mogelijk in beeld.
We hanteren hierbij de criteria die zijn vastgelegd in de geldende Dienstverleningsovereenkomst (DVO) met WerkBedrijf Rijk van Nijmegen (WBRN).
Activiteiten
We voeren de Participatiewet zo effectief en efficiënt mogelijk uit, door middel van regionale samenwerking met WerkBedrijf.
WerkBedrijf biedt de medewerkers die onder de voormalige Wet sociale werkvoorziening vallen, passend werk aan.
WerkBedrijf voert de regie over de arbeidsmatige dagbesteding door middel van de arrangementen in “Op weg naar werk”.
We verstrekken loonkostensubsidie wanneer een werkzoekende (nog) niet op 100% loonwaarde kan werken (deels vergoed door het Rijk en deels vergoed vanuit eigen middelen).
We creëren in samenwerking met onze partners Basisbanen voor inwoners die niet in aanmerking komen voor voorzieningen voor mensen met een (lichte) arbeidsbeperking (zoals beschut werk), maar ook op zo’n afstand van de arbeidsmarkt staan dat ze niet via de reguliere route een reële kans op uitstroom uit de bijstand hebben.
We bieden via WerkBedrijf werkgevers in de logistieke sector een arrangement aan om iemand in dienst te nemen bestaande uit een combinatie van loonkostensubsidie, om- en bijscholing en extra ondersteuning aan werkgevers (banenarrangementen).
We hebben bijzondere aandacht voor de volgende groepen kandidaten (focusgroepen): (1) jongeren, (2) kandidaten ouder dan 55 jaar, (3) statushouders, (4) kandidaten met een arbeidsbeperking en (5) kandidaten die door de coronacrisis in de bijstand zijn gekomen.
We brengen lokale accenten aan in de dienstverlening van WerkBedrijf door middel van de lokale keuzekaart. Deze maakt deel uit van de regionale DVO. Hiermee kunnen we beter inspelen op wat nodig is om Nijmeegse inwoners aan het werk te helpen. Zo hebben we het JongerenPact en het Koppelwerk toegevoegd om jongeren en ouderen die hard getroffen zijn door de coronacrisis, weer snel aan het werk te helpen.
In aanvulling op eerdere initiatieven en projecten om bijstandsgerechtigden goed in beeld te krijgen en te houden breiden we deze aandacht verder uit. We nodigen de bijstandsgerechtigden die langdurig afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering en niet in traject zijn bij WerkBedrijf gezamenlijk uit om de mogelijkheden van werk te bespreken. Ook andere leefgebieden worden meegenomen, zoals participatie, welzijn en de financiële situatie.
We zetten participatiecoaches in om mensen die langdurig in de bijstand zitten een stap verder te laten komen op de participatieladder. We leren hierin van de resultaten van het VIA-project waarin we deze werkwijze hebben onderzocht specifiek voor inwoners met een migratieachtergrond.
We bieden Individuele Plaatsing en Ondersteuning (afgekort IPS) trajecten aan voor mensen met een ernstige psychiatrische aandoening om ze te ondersteunen en begeleiden naar werk als onderdeel van het behandelplan en proces om zelfstandig(er) te worden.
We stimuleren parttime en tijdelijk werk door uitkeringsgerechtigden inzicht te geven in de financiële gevolgen van werk, een soepele overgang vanuit de bijstand naar een eigen inkomen te bieden en het inschrijven bij uitzendbureaus te stimuleren.
We bieden uitkeringsgerechtigden met inkomsten uit parttime werk inkomenszekerheid met behulp van het Huishoudboekje.
WerkBedrijf neemt actief deel aan het Bondgenootschap Laaggeletterdheid en organiseert cursussen en trainingen voor het eigen personeel in het herkennen en bespreekbaar maken van laaggeletterdheid.
We zetten extra in op de wat oudere groep werkzoekenden door het verstrekken van een subsidie aan Netwerkgroep45plus. Deze externe partij brengt werkzoekenden bij elkaar en verzorgt bijeenkomsten, trainingen en workshops met als doel hen te ondersteunen in de zoektocht naar betaald werk.
Doel
We bieden mensen perspectief op zinvol werk en leggen verbinding tussen werk, inkomen, onderwijs, welzijn en zorg.
Toelichting
Om goed in te kunnen spelen op economische en maatschappelijke ontwikkelingen is het belangrijk dat we het hele speelveld overzien. De laatste jaren zagen we steeds meer bijstandsgerechtigden met een relatief grote afstand tot de arbeidsmarkt en problemen op meerdere levensgebieden. Dit vraagt nog meer om een integrale en intensieve aanpak. Hiervoor is het belangrijk dat alle betrokken partners elkaar kennen én weten te vinden. Door nauwe samenwerking vergroten we de kans op zinvol werk. Door de coronacrisis kregen we in 2020 en 2021 te maken met een nieuwe groep werkzoekenden met een relatief korte afstand tot de arbeidsmarkt. In samenwerking met de partijen in de regio zorgen we ervoor dat deze werkfitte mensen werkfit blijven. Tegelijkertijd blijven we ons inzetten voor de werkzoekenden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld de uitkeringsgerechtigden die al langere tijd afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering.
Criteria
Werkzoekenden, werknemers en werkgevers worden indien nodig zo goed mogelijk ondersteund door de verschillende partijen op de arbeidsmarkt Rijk van Nijmegen.
De verschillende betrokken partijen weten van elkaar wat ze doen en zorgen voor afstemming en verbinding. Dit is concreet gemaakt in een uitvoeringsagenda voor de gehele regio Rijk van Nijmegen.
Activiteiten
We bevorderen de regionale samenwerking in de arbeidsmarktregio (gemeenten, UWV, WBRN, VNO-NCW, ROC, HAN) door o.a. de Regionale Tafel Arbeidsmarktregio (RTA). De RTA is een tactische werktafel die samenwerking tussen onderwijs, ondernemers en onderwijs opstart en onderhoudt.
Aanvullend op de reguliere dienstverlening zetten we met behulp van de partners in de RTA - aangevuld met de vakbonden en Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) - een regionaal mobiliteitscentrum op (RMT). Met het RMT begeleiden we werkzoekenden naar duurzaam werk zodat werkloosheid wordt voorkomen of zo kort mogelijk duurt. Hierbij staat centraal wat iemand nodig heeft om (weer) aan het werk te gaan en het maakt niet uit bij welke van de betrokken partijen de inwoner aanklopt (ontschot budget). Daarnaast ondersteunen we met het RMT bedrijven bij de ‘van werk naar werk’ begeleiding en het zoeken naar personeel. De ondersteuning die het RMT biedt is aanvullend op reguliere dienstverlening van sociale partners, UWV en gemeenten.
We coördineren de regionale aanpak jeugdwerkgelegenheid waarin onderwijs, UWV, WerkBedrijf en gemeenten samen werken. Ons doel is kwetsbare met werkloosheid bedreigde jongeren en jongeren die werkloos zijn weer snel aan het werk te krijgen.
We zetten met behulp van de subsidie van de provincie Gelderland in op aanvullende maatregelen om in te kunnen spelen op de gevolgen van de coronacrisis. Dit doen we aan de hand van (1) werk naar werk arrangementen en snelle omscholing en (2) het aanpakken van het tekort aan stage- en leerwerkplekken.
We zetten met Perspectief op Werk erop in dat onze inwoners mee kunnen doen op de arbeidsmarkt, ook wanneer ze een afstand hiertoe hebben. Dit overstijgt de reguliere dienstverlening. Uitgangspunten zijn: aanpak leerwerkarrangementen, aansluiten op een leven lang leren, kansberoepen en op kansen zoals de Energietransitie (vallen voormalig ID-banen, -In- en doorstroombanen- onder).
We zetten Startersbeurzen in om werkfitte jongeren te ondersteunen bij het vinden van een passende functie en goede start op de arbeidsmarkt. De Startersbeurs is vooral geschikt voor hoogopgeleide jongeren die door het ontbreken van werkervaring onvoldoende kunnen concurreren met andere werkzoekenden.
We versterken de rol van het regionaal leerwerkloket en zorgen voor een goede verbinding met de ontwikkelingen rondom een “skills” gerichte benadering. Met deze benadering zorgen we ervoor dat de nadruk bij werkgevers minder ligt op de diploma’s van een kandidaat en meer op zijn/haar vaardigheden (skills).
We dragen bij aan de uitvoering van de vastgestelde inclusieagenda, n.a.v. het VN-verdrag Handicap. Het verdrag geeft mensen met een beperking of chronische aandoening recht op een gelijke behandeling en een gelijkwaardig meedoen. Het Inclusief Ondernemers Netwerk-netwerk (ION) draagt hieraan bij. Het ION is een zakelijk netwerk van en voor inclusieve ondernemers die inzetten op het behalen van de doelstelling in het Sociaal Akkoord: meer werk voor mensen met een beperking of afstand tot de arbeidsmarkt.
We verstrekken een subsidie aan Stichting Dagloon. Stichting Dagloon biedt mensen met onder andere verslavingsproblematiek en psychiatrische problemen de mogelijkheid om werkzaamheden te verrichten voor een dagloon.
Doel
We bestrijden de financiële risico’s die samenhangen met een slechte gezondheid voor huishoudens onder de Nijmeegse armoedegrens.
Toelichting
Gemiddeld worden we steeds ouder en blijven we daarbij steeds langer gezond. Dit geldt helaas niet voor iedereen. Mensen met een lage sociaal economische status (SES) leven gemiddeld 15 jaar met meer gezondheidsklachten dan mensen met een hoge SES. Ook overlijden zij gemiddeld 6 jaar eerder dan mensen met een hoge SES. Ondanks de zorgtoeslag is een goede zorgverzekering duur. Door het aanbieden van een collectieve aanvullende ziektekostenverzekering voor minima (CAZ) stimuleren we het afsluiten van een goede zorgverzekering voor minima. Hiermee voorkomen we dat mensen zorg gaan mijden, omdat ze het niet kunnen betalen of in de betalingsproblemen komen doordat zij zorg nodig hebben. Ook voorkomen we met een sluitende verzekering de aanspraak op bijzondere bijstand op het gebied van medische voorzieningen en bijdragen.
Criteria
De activiteiten zijn erop gericht de gezondheidsverschillen op lange termijn tussen mensen met een lage SES en mensen met een hoge SES te verkleinen.
Inwoners met een laag inkomen en gemiddelde tot hoge zorgkosten hebben een passende en betaalbare zorgverzekering.
Activiteiten
We bieden mensen met een laag inkomen en gemiddelde tot hoge zorgkosten de CAZ. Hiermee voorkomen we dat mensen zorg gaan mijden.
We leveren samen met de zorgverzekeraar een financiële bijdrage om de CAZ voor minima betaalbaar te houden.
Samen met o.a. de Radboud Universiteit doen we wetenschappelijk onderzoek naar de impact van langdurige armoede en chronische stress op het zelfregulerend vermogen, de ervaren gezondheid en de participatie, met als doel het ontwikkelen van interventies die chronische stress en armoede kunnen doorbreken.
We verbeteren de aanpak stoppen met roken voor inwoners met een lage SES door het zorgaanbod voor stoppen met roken in de wijk beter te organiseren en door het zorgaanbod beter af te stemmen op de behoeften van mensen met een lage SES.
We doen onderzoek naar het toevoegen van een budgetpolis aan de keuzemogelijkheden van de CAZ.
Doel
We willen intergenerationele werkloosheid doorbreken.
Toelichting
We zien dat kinderen die opgroeien in een uitkeringsgezin vaker later zelf ook geen betaald werk kunnen vinden. Dit noemen we ook wel intergenerationele werkloosheid, wat sterk samenhangt met intergenerationele armoede. Door kinderen die opgroeien in armoede de mogelijkheid te bieden om mee te blijven doen, zowel op sociaal vlak als op het gebied van onderwijs, hebben zij later net zoveel kans op betaald werk als kinderen die niet opgroeien in armoede. We doorbreken hiermee de vicieuze cirkel van werkeloosheid en armoede die van generatie op generatie overgaat.
Criteria
We bestrijden kinderarmoede door het aanbieden van kindregelingen.
Zoveel mogelijk kinderen en ouders die tot de doelgroep behoren maken gebruik van de inkomensondersteunende regelingen.
Activiteiten
We bestrijden kinderarmoede door het aanbieden van kindregelingen, zoals schoolkosten, sportactiviteiten en zwemlessen (subsidie Stichting Leergeld).
We ontwikkelen samen met de regio communicatiepakketten voor scholen om de kindregelingen van de diverse gemeenten meer onder de aandacht te brengen.
We nemen als partner deel aan de landelijke alliantie kinderarmoede.
Doel
We bieden aanvullende gemeentelijke regelingen die participatie bevorderen aan inwoners vanaf 18 jaar.
Toelichting
We stimuleren mensen met een laag inkomen om volwaardig mee te doen in de samenleving, bijvoorbeeld door sport, cultuur of educatie. Door mee te blijven doen in de samenleving bevorderen we het welzijn van inwoners en voorkomen we dat inwoners in een sociaal isolement terecht komen en dat problemen steeds groter worden.
Criteria
Zoveel mogelijk inwoners die tot de doelgroep behoren maken gebruik van de inkomensondersteunende regelingen.
Activiteiten
We verstrekken een tegemoetkoming voor sportieve, maatschappelijke en culturele activiteiten (meedoenregeling voor volwassenen).
We verstrekken het busvoordeelabonnement voor volwassenen waarmee inwoners tegen een kleine vergoeding onbeperkt gebruik kunnen maken van de bus.
We realiseren één digitale toegangspoort voor alle gemeentelijke inkomensondersteunende maatregelen door de digitale Meedoen-pas verder uit te breiden.
Ambitie
We willen dat alle Nijmegenaren kunnen voorzien in hun levensonderhoud
Toelichting
We vinden dat alle Nijmegenaren over voldoende inkomen moeten beschikken om in hun eerste levensonderhoud te kunnen voorzien. Geen enkele inwoner zou zonder dak boven het hoofd, voedsel en kleding mogen leven. Inwoners voor wie betaald werk (nog) geen mogelijkheid is voorzien we daarom van een uitkering. Bij de eerste aanvraag controleren we het recht op een uitkering. Bij twijfel doen we extra onderzoek. Zo voorkomen we dat mensen ten onrechte een uitkering ontvangen met als gevolg dat ze de uitkering terug moeten betalen, eventueel opgehoogd met een boete. We zien dat de wettelijke uitkering steeds vaker onvoldoende is om te voorzien in het eerste levensonderhoud. Ook zien we dat steeds meer mensen met inkomsten uit betaald werk moeten rondkomen van een laag inkomen. We bieden daarom aanvullend op de wettelijke uitkeringen een aantal gemeentelijke regelingen voor mensen met een laag inkomen aan.
Doel
We verstrekken uitkeringen en individuele toeslagen op basis van wettelijke regelgeving.
Toelichting
Inwoners die niet voldoende inkomen hebben om te kunnen voorzien in hun levensonderhoud, hebben mogelijk recht op bijstand en/of individuele toeslagen. Als gemeente toetsen wij dit en verstrekken we de middelen.
Criteria
Ondersteuning past binnen de wettelijke kaders en bepalingen.
Zoveel mogelijk mensen die hier recht op hebben maken gebruik van de bijstand en/of individuele toeslagen.
Het aanvragen van de uitkering en individuele toeslagen verloopt zo simpel mogelijk.
Activiteiten
We verstrekken algemene bijstand aan inwoners die niet of onvoldoende eigen inkomen kunnen verdienen.
We bieden (financiële) ondersteuning en advies aan ondernemers (Ondernemerspunt).
We zetten vooral in op het voorkomen van onrechtmatigheid gebruik van bijstand, door duidelijke communicatie en inwoners op specifieke momenten te informeren. We voorkomen en bestrijden misbruik door onder andere de poort na de poort controle en rechtmatigheidsonderzoeken (thema- en signaalcontroles), zoals vastgesteld in het Nalevingsbeleidsplan 2021-2024.
We verlenen subsidie aan stichting BWN, Belangenbehartiging sociale zekerheid ter vaststelling van de juiste uitkering en ter preventie van instroom. BWN ondersteunt, adviseert en begeleidt inwoners die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt zijn en een beroep moeten doen op een WAO/WIA uitkering.
We bieden onafhankelijke juridische ondersteuning aan inwoners met een laag inkomen en vragen of problemen op het gebied van werk, inkomen, armoede en schulden door de inzet van de Sociaal Raadslieden.
We verstrekken een individuele inkomenstoeslag.
We verstrekken een individuele studietoeslag.
Doel
We bieden aanvullende gemeentelijke regelingen voor inwoners die daarvoor in aanmerking komen.
Toelichting
Aanvullend op de wettelijke uitkeringen bieden we verschillende regelingen aan die mensen met een laag inkomen ondersteunen om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. We kunnen hierbij niet zonder de diverse (vrijwilligers)organisaties in de stad die onze inwoners ondersteunen.
Criteria
Zoveel mogelijk inwoners die tot de doelgroep behoren maken gebruik van de inkomensondersteunende regelingen.
Inwoners weten welke inkomensondersteunende regelingen er zijn en waar ze deze kunnen aanvragen.
Het aanvragen van de inkomensondersteunende regelingen verloopt zo simpel mogelijk.
Activiteiten
We verstrekken bijzondere bijstand voor noodzakelijke, onvoorziene kosten zoals kosten voor beheer en bewind, inrichtingskosten, computerregeling, etc.
We onderzoeken de mogelijkheden en consequenties van het aanpassen van de productenlijst bijzondere bijstand.
We verlenen subsidie aan de Voedselbank en de Kledingbank zodat zij in schrijnende gevallen hulp kunnen bieden.
We bieden de mogelijkheid tot kwijtschelding van gemeentelijke heffingen voor minima tot 100% van het sociaal minimum.
We brengen de inkomensregelingen regelmatig onder de aandacht van onze inwoners, onder andere via Facebook, de Brug, de wijkbladen en diverse nieuwsbrieven. We hebben hierin extra aandacht voor begrijpelijke en duidelijke taal.
We leggen de focus op het bereik van werkende armen en onderzoeken of we de juiste instrumenten aanbieden aan deze doelgroep.
We doen wetenschappelijk onderzoek in samenwerking met o.a. de Hogeschool van Amsterdam naar nieuwe vindplaatsen voor verborgen armoede met als doel het vergroten van het bereik van de regelingen.
We besluiten na de evaluatie eind 2021 of we de hulp bij het aanpassen van toeslagen voor uitkeringsgerechtigden (pilot toeslagen check sociaal raadslieden) in 2022 voortzetten.
We geven minima kwijtschelding voor de (honden)belasting.
We dragen bij aan het project Housing first met een subsidie vanuit bijzondere bijstand voor de inrichting van de woningen van voormalig dak- en thuislozen.
Lasten & baten
205
20,0 %
106
11,0 %
Deze pagina is gebouwd op 09/05/2023 10:42:04 met de export van 09/05/2023 10:19:21