Werk en Inkomen

Wat hebben we dit jaar bereikt

Wat hebben we dit jaar bereikt

Ambitie

We willen dat alle Nijmegenaren kunnen participeren, bij voorkeur door werk.

We zorgden voor een goede uitvoering van het regionaal arbeidsmarktbeleidsplan ‘Werk Voorop!’
In 2022 hebben we op basis van een dienstverleningsovereenkomst met WerkBedrijf bijstandsgerechtigden zoveel mogelijk toe geleid naar werktrajecten. Statushouders, jongeren en 55-plussers hebben we als ‘focusgroep’ benoemd. We zien hen veelvuldig in de bijstand. Voor zorgjongeren heeft WerkBedrijf specifieke trajecten, die zorg en de toeleiding naar werk combineren. Er wordt extra ingezet op training en scholing van bijstandsgerechtigden, in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven. In 2022 werden door WerkBedrijf 434 Nijmeegse kandidaten op fulltime werk geplaatst (dit waren er 585 in 2021). Parttime plaatsingen waren er voor 481 kandidaten (543 in 2021). 478 Nijmegenaren werkten met behoud van uitkering op een ontwikkelbaan, werkervaringsplek etc. (466 in 2021). Op arbeidsmatige dagbesteding/Op weg naar werk waren in 2022 280 inwoners actief (256 in 2021). Bij de plaatsingen op betaald werk zien we de volgende groepen bijstandsgerechtigden terug:

  • 284  mensen met een arbeidsbeperking (280 in 2021)
  • 227  jongeren (322 in 2021)
  • 86  ouderen/55+  (95 in 2021)
  • 105 statushouders (129 in 2021)

De werkzoekenden die nog niet aan het werk zijn, hebben vaak te maken met een arbeidsbeperking en/of (complexe) problematiek op meerdere leefdomeinen. Zij passen niet één op één op bestaande vacatures. Daarnaast melden gemeenten minder kandidaten aan bij WerkBedrijf, omdat de bijstandspopulatie afneemt en ook de instroom van nieuwe bijstandsgerechtigden terugloopt. Er is dus zowel een kwalitatieve als kwantitatieve oorzaak voor de achterblijvende resultaten van WerkBedrijf.

We creëerden de randvoorwaarden voor starten basisbanen
We hebben in 2022 voorbereidingen getroffen voor de uitvoering van de maatwerkbanen. Het bleek dat een daadwerkelijke start in 2022 niet mogelijk was. Er was teveel onduidelijkheid over de juridische kaders, de  organisatie van de uitvoering en er waren wisselingen bij in eerste instantie betrokken collega’s. De maatwerkbanen moeten geborgd zijn binnen de gemeentelijke werkprocessen en systemen. Denk bijvoorbeeld aan de werving van kandidaten en organisaties, een nieuwe subsidieregeling Maatwerkbanen, het organiseren van de begeleiding, de registratie van mensen met een maatwerkbaan in de relevante systemen van Zorg & Inkomen (Z&I), de beschikbaarheid van een aanspreekpunt voor deelnemers wanneer zij tegen problemen aanlopen, een vast aanspreekpunt voor werkgevers die maatwerkbanen aanbieden en een contactpersoon bij WerkBedrijf om de meer specifieke begeleiding door een jobcoach mee af te stemmen. De voorbereidingen hiervoor zijn afgerond. Na vaststelling van de nieuwe subsidieregeling Maatwerkbanen starten we in het eerste kwartaal van ‘23 met plaatsing van de eerste kandidaten.

We gaven meer aandacht en begeleiding aan inwoners die langdurig afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering
Tot en met 2022 zijn ruim 1.100 bijstandsgerechtigden gesproken. Van hen is 8% aangemeld bij WerkBedrijf en is 15% verwezen naar een participatiecoach. Bij 31% vond een terugmelding plaats om de lopende, reeds ingezette zorg te volgen en te bewaken. 8% van de gesproken bijstandsgerechtigden is teruggemeld bij de afdeling Inkomen om noodzakelijke zorg te regelen (fysiek, psychisch, verslaving etc.). 14% was reeds of werd op korte termijn actief op (part time) werk, een studie, eigen bedrijf etc. of er bleek geen aanbod gedaan te kunnen worden (geen zorg, geen werk, geen uitkering meer). Bij de overige kandidaten vond een terugmelding plaats vanwege benodigde hulp bij kortdurende problematiek (taal, financiën, fysieke of psychische beperking) of zag de bijstandsgerechtigde zelf af van dienstverlening.
In 2022 zijn twee multidisciplinaire teams als pilot bij Zorg & Inkomen gestart, waarbij de inwoner centraal wordt gesteld in de dienstverlening. Meerdere disciplines (Zorg, Inkomen, Schuldhulp en ook een consulent Werk) werken intensief en gecoördineerd samen rond een inwoner. Deze heeft vaak te maken met multi-problematiek en krijgt hiermee een vast contactpersoon en regievoerder. Resultaat van de pilot is dat inwoners deze aanpak zeer waarderen en dat een bredere kijk op de problematiek ook leidt tot een beter eindresultaat.

We vergrootten het bewustzijn bij werkgevers en werkende armen zelf
De gemeente heeft een grote groep inwoners met risico tot geldzorgen goed in beeld. Bijvoorbeeld omdat ze een uitkering, voorziening of een schuldregeling hebben. Deze inwoners weten vaak de weg naar hulp te vinden en houden op de hoogte van nieuwe regelingen door hierover onderling met elkaar te praten.
Er is ook een groep met geldzorgen die slechter in beeld is. Dit betreft vaak werkenden met een minimuminkomen. Deze groep is gewend om hun eigen broek op te houden, hierdoor weten ze vaak niet dat ze een beroep kunnen doen op bijvoorbeeld aanvullende bijstand of regelingen om hun inkomsten te ondersteunen. Tevens zijn ze vaak niet op de hoogte van de beschikbare ondersteuning van hulporganisaties. Deze groep werkenden die niet meer rond kan komen lijkt sinds de inflatie te groeien. Om ook deze groep beter te bereiken is in 2022 eerst ingezet op de Moedige Dialoog Nijmegen, die voor het vroegtijdig ondersteunen van werknemers met geldzorgen een speciale aanpak hebben ontwikkeld. De regionale tak van de Moedige Dialoog is vorig jaar echter gestopt, waardoor wij inwoners nu doorverwijzen naar de landelijke tak. Daarnaast voorzagen wij bedrijven van informatie over hoe zij zelf of hun medewerkers om konden gaan met geldstress en geldproblemen, of hoe zij daar hulp bij konden krijgen. In 2023 zetten wij dit om naar een mee gestructureerde en gerichte aanpak op deze doelgroep.

We hebben de Energietoeslag 2022 uitgekeerd.
We hebben de Energietoeslag 2022 uitgekeerd aan inwoners met een inkomen tot 130% boven het sociaal minimum. Op verzoek van het Rijk hebben gemeenten in 2022 via de categoriale bijzondere bijstand energietoeslag uitgekeerd aan inwoners met een laag inkomen. Inwoners die recht hebben op de energietoeslag hebben in totaal €1300 ontvangen in 2022. Ook voor 2023 is er energietoeslag beschikbaar gesteld door het Rijk.

Overige resultaten

  • Wij hebben een regionaal mobiliteitsteam (RMT) Rijk van Nijmegen opgezet

Het RMT was er eerste instantie voor mensen die met werkloosheid bedreigd werden of werkloos zijn geraakt tijdens de coronacrisis. In 2022 is de regeling verruimd waardoor alle mensen die hun baan verliezen of met werkloosheid worden bedreigd (en gebaat zijn bij extra ondersteuning) aanvullende dienstverlening geboden kan worden. We hebben deze dienstverlening toegevoegd. Tot en met oktober 2022 zijn 150 mensen ondersteund bij hun vraag over werk.

  • We coördineerden de regionale aanpak jeugdwerkgelegenheid

We hebben de regionale aanpak Jeugdwerkgelegenheid verbonden aan de regionale VSV aanpak. Hiermee hebben we een brede aanpak “Jongeren naar school of werk”, waarbij we inzetten op doorlopende ondersteuning, op school, maar ook op de overstap naar de arbeidsmarkt en daarna. Deze aanpak coördineren we als centrumgemeente voor de regio Rijk van Nijmegen. Er is inmiddels een meerjarige aanpak opgezet om dit onderwerp structureel te kunnen borgen.

  • We zetten voortdurend in op een leven lang ontwikkelen

We hebben het afgelopen jaar verschillende projecten opgezet die zowel werkenden als werkzoekenden ondersteunen bij om- of bijscholing. Dit blijft voor komende jaren één van de belangrijke thema’s binnen ons arbeidsmarktbeleid.

  • We implementeerden de nieuwe Wet inburgering 2022

Nieuwe inburgeraars die per 1 januari 2022 inburgeringsplichtig zijn geworden, hebben een passend inburgeringsaanbod ontvangen van ons. Er is ook in het kader van ‘financieel ontzorgen’ een alternatieve werkwijze toegepast voor bijstandsgerechtigde asielstatushouders.

  • We optimaliseerden de keten van schuldhulpverlening aan ondernemers

In 2022 hebben we een Ondernemerspunt Geldzorgen opgezet. De ondernemer kan bij dit Ondernernemerspunt Geldzorgen terecht met financiële vragen, geldzorgen en/of (problematische) schulden.

  • We voerden in 2022 de Armoede Agenda 2020-2024 verder uit

De focus lag in 2022 op de lijnen 1) Optimaliseren bereik en organisatie minimaregelingen en 2) Aanpak kinderarmoede. Door maatschappelijke ontwikkelingen is er op de andere twee onderdelen minder focus geweest. Hier zetten wij in 2023 verder op in.

  • We vereenvoudigden de toegang tot de inkomensondersteunende regelingen en ontwikkelden de digitale Meedoen-pas verder door

Sinds 2021 is het platform www.inkomensondersteuning.nijmegen.nl online. Daarnaast is er in 2022 hard gewerkt om een groot deel van de Individuele Inkomenstoeslag online via het platform aan te vragen. Om te zorgen dat inwoners gemakkelijker een beroep doen op inkomensregelingen, willen we ze bundelen en zorgen dat ze op één plek te vinden zijn. Het platform van de Meedoenregeling leent zich hier goed voor. Het Meedoen platform staat continu open voor nieuwe aanbieders: we breiden het aanbod steeds uit.  

  • We maakten een plan van aanpak voor meer maatwerk en klantcontact in de uitvoering en gingen hiermee aan de slag

Naast het inzetten op een online platform voor alle inkomensondersteunende regelingen zet onze afdeling Zorg en Inkomen in op het Project Burger centraal, waarin de afdeling inkomensondersteuning kijkt op welke manieren zij in het klantcontact meer maatwerk kunnen toepassen. Daarnaast is er een specifiek project genaamd ‘advies aan huis’ in de wijk Neerbosch-Oost waarbij een coördinator van Binkracht10 bij bewoners aanbelt om hulp aan te bieden.

  • We vergrootten het bereik van onze inkomensondersteunende regelingen, zowel voor volwassenen als kinderen

In 2022 merkten we dat steeds meer huishoudens die relatief goed verdienen in de problemen raakten. En dat het voor de mensen die al moeilijk rondkwamen nog moeilijker werd. Dit kwam met name door de energiecrisis. De gemeente Nijmegen breidde daarom een aantal minimaregelingen uit om deze huishoudens te ondersteunen. In 2022 besloten we de inkomensnorm voor de Meedoenregeling in 2023 naar 130% van het minimum inkomen te verhogen. Voorheen was dat 110%. Dit komt voort uit het nieuwe coalitieakkoord.

Ambitie

We willen dat alle Nijmegenaren kunnen voorzien in hun levensonderhoud

We verstrekten uitkeringen en individuele toeslagen op basis van wettelijke regelgeving
Binnen Nijmegen bieden we de landelijke regelingen:

  • Participatiewet,
  • Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers,
  • Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen,
  • Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004,
  • Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers,
  • Bijzonder Bijstand,
  • Individuele inkomenstoeslag
  • Individuele studietoeslag.

We boden aanvullende gemeentelijke regelingen voor inwoners die daarvoor in aanmerking komen
Naast de landelijke regelingen bieden we in Nijmegen de volgende aanvullende regelingen:

  • Collectieve aanvullende ziektekostenverzekering (CAZ)
  • Lening gemeentelijke kredietbank (GKB)
  • Meedoen-regeling
  • Busvoordeel-pas

Lasten & baten

205

20,0 %

106

11,0 %

Deze pagina is gebouwd op 09/05/2023 10:42:04 met de export van 09/05/2023 10:19:21