Bereikbaarheid

Wat wilden we bereiken

Wat wilden we bereiken

We gaan in 2022 concreet aan de slag met het volgende:

We werken de parkeernota Parkeren in Nijmegen 2020-2030 uit
De parkeernota is in november 2020 vastgesteld. In 2021 hebben we deze nota verder uitgewerkt, waarna daadwerkelijke uitvoering van een aantal beleidsuitgangspunten plaats zal vinden in 2022. De vastgestelde parkeernota (met de amendementen van de raad daarin verwerkt) vormt de basis voor onze keuzes.

We houden de auto bereikbaarheid op peil
We richten ons op het hoofdnetwerk voor de auto met een verkeersmanagementvisie, een visie voor mobiliteitshubs en transferia, een strategische agenda A50 en een bereikbaarheidsstudie voor de zuidwestflank van Nijmegen. Zodat de stad goed bereikbaar blijft, maar er alternatieven worden aangeboden aan de rand van de stad voor de 'last mile' van bezoekers en forenzen, zoals hubs, transferia en goede openbaarvervoerverbindingen.

We brengen de wegen met een mogelijke verlaging naar 30 km in beeld
We werken aan een nieuwe wegencategoriseringskaart met daarop de wegen die in de toekomst mogelijk kunnen worden afgewaardeerd van 50 km/uur naar 30 km/uur. Bij onderhoud wordt overwogen deze wegen af te waarderen om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te vergroten. In 2021 hebben we een uitvoeringsagenda verkeersveiligheid vastgesteld. Als we keuzes moeten maken voor de verkeersveiligheid, gebruiken we deze agenda voor onze afwegingen.

We geven vorm aan het programma laadinfrastructuur en plaatsingsbeleid
De mobiliteit in de stad zien we graag zo duurzaam mogelijk en liefst emissie vrij. Daarom hebben we het programma laadinfrastructuur vastgesteld. De criteria en aanpak werken we uit in Plaatsingsbeleid.  

We implementeren de beleidskaders deelmobiliteit
Daarnaast willen we de beleidskaders deelmobiliteit implementeren. Hiermee wordt ruimte gegeven aan aanbieders van deelmobiliteit om, binnen de kaders, hun (elektrische) voertuigen in Nijmegen te exploiteren.

We verbeteren het fietsnetwerk en breiden deze verder uit
Onze inzet van de afgelopen jaren op het gebied van de fiets heeft geleid tot een grote toename in het aantal fietsers. Voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad is het belangrijk dat we de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk benutten. Fietsen neemt relatief weinig ruimte in, is duurzaam en gezond. We zetten daarom ons succesvolle fietsbeleid door. Dit betekent onder andere dat er nieuwe (snelle) fietsroutes bijkomen en we gaan onderzoeken of en waar fietsers vaker groen kunnen krijgen bij verkeerslichten.

We voeren verder de programmering van fietsprojecten uit
Uit de fietstellingen blijkt dat het aantal fietsers sterk toeneemt. Daarnaast verwachten we dat het aantal fietsers zowel door het ingezette mobiliteitsbeleid als door de groei van de stad, de komende jaren zal blijven toenemen. Ook de diversiteit aan typen fietsen neemt toe. Om de fietskwaliteit te verbeteren casu quo ten minste op peil te houden met de verwachte toename van het aantal fietsers, is in 2020 besloten tot het uitvoeren van de Programmering Fiets 2021-2025. In 2022 zullen de volgende projecten geheel of gedeeltelijk worden opgeleverd:
-   Ubbergseweg, laatste deel tussen de gemeenten Nijmegen en Berg en Dal
-   Verbeteren fietsdoorstroming en comfort op geregelde kruispunten
-   Integrale aanpak en voorbereidingen Groesbeekseweg
-   Onderzoek naar haalbaarheid fietsopgang Hezelpoort
-   Onderzoek en aanpak gevaarlijke oversteken St. Annastraat.

We werken verder aan de mogelijkheden om de fiets te parkeren
Toename van het aantal fietsers betekent ook een toename van de fietsparkeer behoefte. De parkeernota 2020 geeft hier onder meer over aan dat uitgezocht moet worden waar er meer stallingen gerealiseerd moeten worden en dat de overlast van verkeerd geparkeerde fietsen moet worden aangepakt. In 2021-2022 worden de onderzoeken gemeld in de parkeernota uitgevoerd en is de focus vooral gericht op de problematiek in en rondom het centrum van Nijmegen. Na vaststelling van de maatregelen in 2022 zal er een eerste start worden gemaakt met de uitvoering hiervan.

We bereiden de Snelle Fietsroute Westflank voor
In 2020 en 2021 is onderzoek gedaan naar een tweede snelle fietsroute verbinding tussen Arnhem en Nijmegen, ditmaal aan de westzijde van de A325. Dit heeft geresulteerd in een tracéverkenning en bijbehorende kostenramingen. In 2022 zal de bestuurlijke samenwerking zijn beslag moeten krijgen zodat overgegaan kan worden tot de participatie, gevolgd door de voorbereidingswerkzaamheden.

We stimuleren en faciliteren het elektrisch rijden
Het college heeft het programma Laadinfra vastgesteld. Daarin staat concreet beschreven wat wij als stad de komende jaren te doen hebben als we elektrisch rijden willen stimuleren en faciliteren.
We gaan het aantal laadpalen uitbreiden om elektrisch rijden te stimuleren, te faciliteren en aan de laadbehoefte te voldoen. We stellen hiervoor een strategische kaart op met de potentiële locaties voor de komende jaren. Op basis van deze kaart communiceren we met inwoners over de locatie keuze en maken inspraak mogelijk. Door te werken met deze kaart versnellen we het realisatieproces. Voor het plaatsen van laadpalen zijn we voornemens deel te nemen aan de concessie van de GO-RAL. Voor andere vormen van laadinfra en andere doelgroepen worden maatregelen uitgewerkt. Denk daarbij aan kaders voor snellaadstations in en rond de stad, laadstations voor OV-bussen en maatregelen voor een efficiënter gebruik van laadpalen.

We stellen een uitvoeringsprogramma Bus op
Hierin nemen we maatregelen op die de doorstroming voor de bus verbeteren en (mede daarmee) de aantrekkelijkheid van de bus vergroten. Uit onze regionale analyses van het (H)OV-netwerk, blijkt een aantal pijnpunten. Onder andere voor het Industrieplein. Een nieuw stukje busbaan tussen de halte Sluis Weurt en de huidige busbaan is daarom gewenst en het streven is om dit al in 2022 uit te voeren. Deels krijgen we naar verwachting hiervoor subsidie van de provincie Gelderland. Gesprekken hiervoor gaan nog.

We realiseren het fietspad Verlengde Waalbrug Oostzijde
Afgelopen jaar heeft Rijkswaterstaat (RWS) op verzoek van gemeente Nijmegen een tweerichtingsfietspad gerealiseerd op de voormalige busbaan op de westelijke parallelbaan van de Waalbrug. Ook is de oostelijke parallelbaan geschikt gemaakt als tweerichtingsfietspad. Aan de zuidwest-, zuidoost- en noordwestzijde heeft gemeente Nijmegen de aansluitende fietspaden aangepast. In 2022 wordt alsnog de beoogde aanpassing aan het fietspad aan de noordoostzijde van de Waalbrug (Verlengde Waalbrug tot bunker bij hoek Turennesingel) gerealiseerd.

We vervangen de verkeersmanagementcentrale (VMC)
De functie van regionale toezicht ruimte (RTR) wordt in het nieuwe systeem geïntegreerd. De RTR functie wordt momenteel uitgevoerd door de stichting RTR in opdracht van de Politie. De technieken, netwerken en software in de VMC kunnen dit binnen de  middelen voor de vervangingsinvestering uitvoerbaar maken.

We starten met de vervanging van de parkeerapparatuur Keizer Karel garage
De vervanging zal in 2022 worden voorafgaan door een Europese aanbesteding.

We vervangen verkeersregelinstallaties (VRI's)
We gaan in 2022 een aantal verouderde VRI's vervangen omdat hierbij de veiligheid in het geding is.

Lasten & baten

53

5,2 %

24

2,5 %

Deze pagina is gebouwd op 09/05/2023 10:42:04 met de export van 09/05/2023 10:19:21