We werkten de parkeernota Parkeren in Nijmegen 2020-2030 uit De uitwerking van de parkeernota is in volle gang. Per 1 februari 2022 is er betaald parkeren ingevoerd in delen van Nijmegen-West en Nijmegen-Noord. De beleidsregels parkeren zijn nogmaals aangepast en vastgesteld. Voor fietsparkeren in de binnenstad hebben we een beeld hoe we dit zouden willen aanpakken. We hielden de auto bereikbaarheid op peil In 2022 hebben we samen met onze ketenpartners, waaronder de gemeenten in de regio en de provincie Gelderland, verder gewerkt aan het op peil houden van de autobereikbaarheid: • Mobiliteitshubs en transferia: in 2021 is in opdracht van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (GMR) en de provincie Gelderland een strategische agenda hubs opgesteld. Naar aanleiding hiervan hebben we in 2022 samen met regio en provincie een verkenning uitgevoerd naar mogelijke transferia in de zuidwest flank van Nijmegen. We zijn in gesprek met buurgemeenten, regio en provincie om te bepalen waar nieuwe transferia haalbaar zijn. Ook hebben we samen met de provincie een onderzoek gestart naar de verbetering van P+R Nijmegen Noord. Dit onderzoek wordt begin 2023 afgerond. • Strategische agenda A50: We zijn aangehaakt bij het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) onderzoek voor verbreding van de A50 tussen de knooppunten Ewijk en Paalgraven. • We werken in een breder regionaal verband aan de verstedelijkingsstrategie, waarin de regionale mobiliteit van de toekomst nadrukkelijk een rol speelt. • Samen met regionale overheden binnen de GMR verkennen we voor de A325-corridor tussen Arnhem en Nijmegen welke mobiliteitsmaatregelen haalbaar zijn om de automobiliteit te beperken, waarbij we anticiperen op de verdere verstedelijking. • Met provinciale en gemeentelijke overheden aan de zuidflank van Nijmegen onderzoeken we welke maatregelen nodig zijn gelet op de toenemende mobiliteitsbehoefte. • We nemen deel aan regionale afstemming op het gebied van verkeersmanagement, waarbij gezamenlijk verkeerskundige scenario’s worden ontwikkeld voor pieksituaties tijdens calamiteiten of evenementen. We brachten ten behoeve van de verkeersveiligheid, de wegen met een mogelijke verlaging naar 30 km in beeld In 2022 hebben we verder gewerkt aan een nieuwe wegencategoriseringskaart met daarop de wegen waarvoor de maximum snelheid in de toekomst opgewaardeerd kunnen worden van 50 naar 30 km/uur. Zo hebben we met andere gemeenten, adviesbureaus en het Rijk meegedacht over het invoeren van een mogelijke nieuwe landelijke wegcategorie; de gebiedsontsluitingsweg met een snelheid van 30 km/uur. Als deze wegcategorie wordt ingevoerd biedt dat ons de mogelijkheid om ook wegen met een overwegende verkeersfunctie in de toekomst op te waarderen van 50 naar 30 km/uur. In 2023 verwachten we op landelijk niveau duidelijkheid over deze wegcategorie. Aansluitend zullen we voor Nijmegen de nieuwe wegencategoriseringskaart bestuurlijk behandelen. We verbeterden het fietsnetwerk en breiden deze verder uit De fiets is en blijft een belangrijke modaliteit in Nijmegen om zowel bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad te waarborgen, maar ook de gezondheid van haar inwoners te bevorderen. We zetten daarom ons succesvolle fietsbeleid door. Dit betekent onder andere dat er nieuwe (snelle) fietsroutes bijkomen en we maatregelen treffen om fietsers vaker en of meer groen te geven bij verkeerslichten. We voerden verder de programmering van fietsprojecten uit Om de fietskwaliteit te verbeteren casu quo ten minste op peil te houden met de verwachte toename van het aantal fietsers, is in 2020 besloten tot het uitvoeren van de Programmering Fiets 2021-2025. In 2022 is er gewerkt aan de volgende projecten: - Ubbergseweg, onderzoek provincie is afgerond en de keus voor een fietsstraat blijft overeind - Verbeteren fietsdoorstroming en comfort op geregelde kruispunten, zo zijn verkeersregelingen en/of fietsinfrastructuur aangepast - Integrale aanpak en de werkvoorbereiding voor de fietsstraten Groesbeekseweg en Weurtseweg zodat de uitvoering in de komende jaren kan starten. We werkten verder aan de mogelijkheden om de fiets te parkeren Toename van het aantal fietsers betekent ook een toename van de fietsparkeer behoefte. Dit speelt vooral in het centrum. In 2022 is het uitvoeringsplan fietsparkeren opgeleverd waarin een groot aantal maatregelen staan beschreven. Deze maatregelen zijn en worden in nauwe afstemming en samenwerking met overige initiatieven in de binnenstad doorgevoerd. We bereiden de Snelle Fietsroute Westflank voor In 2022 is er een bestuurlijk akkoord gekomen waarmee de wens voor een tweede snelle fietsroute verbinding tussen Arnhem en Nijmegen aan de westzijde van de A325 duidelijk is. Dit heeft echter nog niet geresulteerd in een gedragen tracé en bijbehorende financiering. In 2022 is daarvoor een nationale lobby gestart alsmede een verdere verkenning van het tracé. We realiseerden het fietspad Verlengde Waalbrug Oostzijde Zowel aan de west- als nu ook aan de oostzijde is de Waalbrug voorzien van volledig twee richtingen fietspaden. Het laatste deel aan de noord-oost zijde is gerealiseerd en loopt nu door tot het kruispunt met de Turennesingel - Parmasingel. We vervingen de verkeersmanagementcentrale (VMC) De vervanging van de VMC inclusief de integratie van de Regionale Toezicht Centrale (videowall met daarop alle bewegingen in en rondom Nijmegen) is voor 90% gereed. In verband met vertraging van leveringen van twee belangrijke onderdelen (werktafels) is de verwachting dat het geheel in het tweede kwartaal van 2023 volledig wordt opgeleverd. We vervingen verkeersregelinstallaties (VRI's) In 2022 is de Nota Verkeerslichten opgesteld als ambtelijke richtlijn voor de plaatsing en instelling van nieuwe en te vernieuwen verkeersregelinstallaties. De Nota Verkeerslichten is een uitwerking van het bestuurlijk vastgestelde beleid, waaronder ons ambitiedocument Nijmegen Goed op Weg en de Uitvoeringsagenda Verkeersmanagement. In 2022 zijn de verkeerslichten op het Keizer Karelplein als ook die bij de afritten van de A73 op de Wijchenseweg vervangen door slimme verkeerslichten (iVRI’s). Tevens is in 2022 onderzoek gestart naar mogelijke verkeerskundige verbeteringen aan verkeersregelinstallaties die we in 2023 zullen vervangen. Het betreft daarbij met name de VRI’s op de kruispunten van de Van Boetbergweg met de Staddijk en met de Van Apelterenweg, als ook de VRI’s op de kruispunten van de Sint Annastraat met de Grootstalselaan, met de Slotemaker de Bruïneweg en met de Houtlaan. Uiteraard hebben we meer gedaan in 2022, zo is er op het gebied van Lopen & Toegankelijkheid het volgende te vermelden: • We nemen deel aan de city-deal, dit heeft als doel om de groei, innovatie en leefbaarheid van de stad te versterken. • We gaan streven naar looproutes voor alle voetgangers (”design for all”) op belangrijke looproutes, die we in beeld brengen. • Voortgang toegankelijkheid is geëvalueerd en we gaan het toegankelijkheidsbeleid de komende periode onder de loep nemen en maken daarvoor een startnotitie. |