Ambitie | We zijn en blijven een stad die veilig bereikbaar en leefbaar is voor bewoners, bedrijven en bezoekers. | |
---|---|---|
Toelichting | Het aantal inwoners en banen gaat de komende jaren verder toenemen. Om de stad leefbaar en aantrekkelijk te houden kiezen we ervoor om ruimtelijk geen verdere groei van het autoverkeer te faciliteren. Dit betekent dat we keuzes maken in welke vervoersstroom we waar faciliteren. Hoe we dit willen doen is uitgewerkt in het ambitiedocument mobiliteit. Hiervoor is er niet één oplossing, maar is een totaalpakket nodig waarbij vooral wordt ingezet op actieve, duurzame en ruimte-efficiënte mobiliteit. Binnen de S100 ligt de prioriteit bij lopen, fietsen en openbaar vervoer. De S100 is bedoeld voor de doorstroming van het autoverkeer. In de toekomst kan het nodig zijn om de capaciteit op de invalswegen te begrenzen om de leefbaarheid in de stad niet verder onder druk te zetten en de doorstroming op de S100 te kunnen garanderen. Daarnaast zetten we voor zowel bewoners als bedrijven in op meer thuiswerken en reizen buiten de spits om het wegennet zo efficiënt mogelijk te benutten. Hierbij werken we samen met bedrijventerreinen en onderwijsinstellingen om de bereikbaarheid van deze economische kerngebieden op peil te houden. | |
Doel | We hebben een optimale bereikbare stad door een goede balans tussen de vervoersmodaliteiten (vracht)-auto, OV, fiets, vaartuig en voetganger. | |
Toelichting | We willen lopen op de korte afstand stimuleren en daarom de looproutes waar mogelijk verbeteren. Goede loop- en fietsroutes en adequaat openbaar vervoer zorgen voor een stad die voor iedereen toegankelijk en bereikbaar is, ook voor ouderen en mensen met een beperking. De toename van het aantal fietsers willen we faciliteren, met aandacht voor de uitbreiding van het fietsnetwerk, de kwaliteit en breedte van de huidige fietsroutes. En natuurlijk ook het faciliteren van voldoende en kwalitatieve fietsparkeermogelijkheden. Ook zetten we in op elektrische deelmobiliteit en het faciliteren van laadinfra voor elektrische voertuigen. Deelmobiliteit kost ons minder openbare ruimte en gebruikers hebben een bredere keuze aan vervoersmiddelen. We verbeteren de kwaliteit en aantrekkelijkheid van het busvervoer in onze stad. Door de maatregelen rondom covid-19 waren er minder reizigers in het openbaar vervoer. De steeds verder gaande versoepelingen laten een stijgende trend zien. De verwachting is dat dit ook volgend jaar het geval is. Het openbaar vervoer is hiermee weer een aantrekkelijk alternatief voor het reizen met de auto. De S100 is bedoeld voor de doorstroming van het autoverkeer, de wegen binnen de S100 zijn bedoeld voor bestemmingsverkeer. In de spitsen kan het nodig zijn om de capaciteit op de invalswegen te begrenzen om de leefbaarheid in de stad niet verder onder druk te zetten en de doorstroming op de S100 te kunnen garanderen. Daarnaast zetten we in op meer thuiswerken en reizen buiten de spits om het wegennet zo efficiënt mogelijk te benutten. | |
Criteria | · We streven naar minimaal een gelijkblijvende beoordeling van de autobereikbaarheid volgens het stadspanel. | |
Activiteiten | · We zijn opdrachtgever van projecten waarbij de infrastructuur wordt aangepast. We doen dit in overleg met andere belanghebbenden, zoals de regio en de provincie. | |
Doel | We hebben goed bereikbare (economische) kerngebieden, zowel op lokaal, regionaal als landelijk niveau. | |
Toelichting | De verdere verdichting van de stad, zowel qua woningen als qua werkgelegenheid, is alleen mogelijk indien dit gepaard gaat met een bereikbaarheidsaanpak waarin de focus ligt op het beter benutten van de bestaande infrastructuur. Voor de bereikbaarheid van de (economische) kerngebieden zetten we daarom in op het stimuleren van meer ruimte-efficiënte vervoersmiddelen en mobiliteitshubs. Deze worden gezien als een essentiële schakel om flexibel en naadloos reizen in de keten mogelijk te maken. Dit alles vraagt om samenwerking tussen overheden, werkgevers en vervoerders. Op de campus Heyendaal is de samenwerking in de projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heyendaal hier een goed voorbeeld van. Dit soort samenwerking zetten we voort, en breiden we uit naar andere gebieden. Daarnaast lobbyen we op bovenlokaal niveau (regio, provincie en rijk) voor de bereikbaarheid van Nijmegen. Dit betreft bijvoorbeeld de aanpak van knooppunt Bankhoef en de A15. Het bereikbaar houden van onze (economische) kerngebieden kan niet ten koste gaan van de ruimtelijke en verblijfskwaliteit van deze locaties. Een voorbeeld is wederom de Campus Heyendaal, waar naast de bereikbaarheidsdoelen ook gezocht wordt naar de wijze waarop een andere bereikbaarheidsaanpak en wellicht een zero-emissiezone voor stadslogistiek ruimte biedt voor verbetering van de verblijfskwaliteit in het gebied. | |
Criteria | · Voorwaarde voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de economische kerngebieden is samenwerking met bedrijven, instellingen en mede overheden. | |
Activiteiten | · We ontwikkelen en geven uitvoering aan gebiedsgebiedsgerichte projecten om de bereikbaarheid van het (economisch) kerngebied te borgen. Onder andere rond Knoop 38 en Campus Heyendaal. | |
Doel | We hebben een toekomstbestendige binnenhaven die toegankelijk is en optimaal wordt gebruikt. | |
Toelichting | De Oostkanaalhaven is een van de grootste binnenhavens van Nederland. Daarmee van groot belang voor de Nijmeegse (en regionale) economie. Gemeentelijk, landelijk en regionaal wordt ingezet op multimodaal vervoer. Om het wegennet te ontlasten, wordt vervoer over water (en spoor) gestimuleerd. Dat is alleen mogelijk als de haven toegankelijk blijft en dus het onderhoud op orde is en vestiging van water gerelateerde bedrijvigheid nog meer wordt gestimuleerd. | |
Criteria | -Nauwe samenwerking met provincie en Rijkswaterstaat alsmede met reeds gevestigde (water gerelateerde) bedrijven in de Oostkanaalhaven. | |
Activiteiten | · We onderzoeken maatregelen om de toegankelijkheid van de binnenhaven te vergroten. Dit doen we samen met de provincie en de Rijksoverheid. | |
Doel | We bieden een passend aanbod van parkeer- en stallingsfaciliteiten aan, zowel voor de auto als de fiets. | |
Toelichting | Sinds november 2020 is er een nieuwe parkeernota “Parkeren in Nijmegen 2020-2030”. Deze nota sluit aan op het ‘Ambitiedocument Mobiliteit 2019-2030’ en de ‘Omgevingsvisie Nijmegen 2040: stad in Beweging’ De nieuwe parkeernota bevat strategische uitgangspunten op het gebied van (fiets)parkeren, inclusief een visie op parkeernormen. De bij deze nota behorende parkeernormen voor auto en fiets zijn opgenomen in de geactualiseerde ‘Beleidsregels Parkeren’. | |
Criteria | · We streven naar auto parkeren zoveel mogelijk uit het zicht en een vergroting van het fietsparkeer aanbod. | |
Activiteiten | · We voeren de nieuwe parkeernota uit. | |
Doel | We brengen en houden de kwaliteit van de infrastructuur, weginrichting, straatmeubilair, brandkranen en civiele kunstwerken op orde. | |
Toelichting | We onderhouden wegen en civiele kunstwerken (bruggen/viaducten) volgens nationale kwaliteitsnormen. Kapotte weg- en stoepdelen repareren we. Als verharding van een weg of straat geheel versleten is, wordt deze vervangen. Daarnaast onderhouden we de overige onderdelen van de weginrichting zoals de verkeerslichten, bebording en openbare verlichting. Bewoners worden bij de inrichting betrokken door middel van participatieprojecten Meld- en Herstelapp en Mijnwijkplan. | |
Criteria | · De verbindingsweg (doorgaande wegen) dient minimaal te voldoen aan kwaliteitseis 5. | |
Activiteiten | · We beheren en onderhouden de infrastructuur op basis van meerjarige programma’s. We geven hiervoor ook opdrachten aan derden: aannemers, Dar, etc. | |
Doel | We hebben zo min mogelijk vuil en rommel op straat om Nijmegen bereikbaar te houden. | |
Toelichting | We werken aan een opgeruimde en schone openbare ruimte. Daarvoor reinigt Dar de straten en stoepen volgens de afgesproken beeldkwaliteit van het betreffende gebied . Ook werken we met doelgerichte projecten, inzet van coaches en bewoners die graag participeren voor een schone stad. Jaarlijks wordt herfstblad geruimd en voor bewoners bladkorven te beschikking gesteld. | |
Criteria | · Reinigen op basis van beeldsystematiek systeem. Dit wordt getoetst aan de hand van het (steekproefsgewijs) meten van de beeldkwaliteit. | |
Activiteiten | · We verlenen opdracht aan Dar voor het reinigen van straten. | |
Doel | We maken het verkeer veiliger. | |
Toelichting | Het aantal ongevallen binnen de gemeente Nijmegen neemt de laatste jaren, in tegenstelling tot de landelijke trend af. De aantallen ongevallen onder fietsers is stabiel, wat gelet op de toename van het fietsgebruik positief is. Dit alles willen we graag zo houden en waar mogelijk verder doorzetten. Hierbij is het belangrijk in te zetten op inrichting, educatie en voorlichting en handhaving. Bij groot onderhoud wordt gekeken of de veiligheid vergroot kan worden door bijvoorbeeld wegen af te waarderen van 50 naar 30 km/uur of de inrichting aan te passen aan de Duurzaam veilig richtlijnen. Daarnaast worden via het regionaal orgaan verkeersveiligheid educatieprogramma’s en voorlichtingscampagnes uitgerold. Handhaving op onder andere snelheid in het verkeer en alcohol of drugs gebruik is een taak van de politie hier hebben we als gemeente geen invloed op. Wel is dit het geval voor onder andere foutparkeren en kleine verkeersovertredingen (afdeling Toezicht). | |
Criteria | · We streven naar een afname van het aantal verkeersongevallen en verkeersslachtoffers per jaar. | |
Activiteiten | · We voeren ons risico gestuurde uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid uit. | |
Ambitie | We hebben een stad die duurzaam bereikbaar is. | |
Toelichting | Volgens het CBS zorgt verkeer en vervoer voor ruim 21% van de emissie van kooldioxide (CO2) in Nederland. Deze uitstoot willen we terugdringen. Wandelen en fietsen zijn de milieuvriendelijkste vormen van vervoer. Actieve mobiliteit heeft de hoogste prioriteit, maar wanneer dit niet mogelijk is streven we naar zo duurzaam mogelijk vervoer. De provincie gaat over het openbaar vervoer. Wij streven samen met de regio voor zero emissie bussen vanaf december 2024 (start nieuwe ov-concessie). Daarnaast zetten we in op (elektrische) deelmobiliteit. in de vorm van e-hubs maar ook door aanbieders voor deelfietsen, -scooters en –auto’s toe te laten. Tot slot zijn we voornemens om per 2025 een zero-emissiezone in het stadscentrum in te voeren voor stadslogistiek en vervuilende brommers en snorfietsen. We stimuleren elektrisch rijden zo goed mogelijk, waarbij de betaalbaarheid voor individuele bewoners en voor bedrijven en voldoende laadfaciliteiten randvoorwaardelijk zijn. | |
Doel | We stimuleren duurzame vervoerswijzen (lopen, fietsen en openbaar vervoer). | |
Toelichting | Duurzame vervoerswijzen hebben de voorkeur boven het gebruik van de auto. Ze zijn beter voor het milieu, beter voor de gezondheid en zorgen voor een efficiënter gebruik van de openbare ruimte. We doen dit door enerzijds de kwaliteit van deze duurzame vervoerswijzen te verbeteren en anderzijds door in te zetten op gedragsverandering. Ook zetten we in op deelmobiliteit. | |
Criteria | · We vinden dat iedere wijk minimaal 2x per uur met openbaar vervoer verbonden moet zijn met het centrum. | |
Activiteiten | · We ondersteunen en geven uitvoering aan het programma Slim en Schoon van de regio Arnhem & Nijmegen, gericht op duurzame mobiliteit en gedragsverandering. Dit betekent onder meer een aanpak via de werkgevers en de campussen en het aanbieden van mobiliteitshubs en mobiliteit als een service (MaaS). | |
Doel | We stimuleren verdere verschoning van het gemotoriseerd verkeer. | |
Toelichting | Het aantal elektrische voertuigen neemt hard toe. Ambities uit het Klimaatakkoord streven voor Nederland naar bijna 2 miljoen elektrische auto’s in 2030, het jaar dat auto’s met verbrandingsmotoren in Nederland niet meer verkocht mogen worden. Om aan de vraag naar laadpalen te kunnen voldoen nemen we deel aan de concessie van de Gelders Overijsselse agenda laadinfrastructuur (GO-RAL). Op provinciaal niveau is afgesproken in 2030 een 0-emissie regionaal busvervoer te hebben, waarbij vanaf 2025 alle nieuwe bussen emissievrij zullen zijn. Wij streven samen met de regio voor zero emissie bussen vanaf december 2024 (start nieuwe ov-concessie).Voor 0-emissie personenauto’s worden elektrische auto’s de komende jaren steeds meer de norm. Ook andere categorieën van gemotoriseerd vervoer maken geleidelijk de overstap naar elektrisch of waterstof. De benodigd laadinfrastructuur voor deze transitie willen we komende jaren (laten) realiseren. Onze rol, wijze van aanpak en planning brengen wij in ons programma-laadinfrastructuur en het daaraan gekoppelde plaatsingsbeleid in beeld. We willen de transitie richting elektrisch rijden zoveel mogelijk combineren met de transitie richting deelmobiliteit. Daarbij motiveren wij aanbieders van verschillende deel-modaliteiten om op een aantrekkelijke en toegankelijke wijze emissievrije vervoersmiddelen zoals auto’s en (bak)fietsen in te zetten verdeeld over de stad (onder andere E-hubs). Zo willen we deelmobiliteit voor iedereen toegankelijk maken, de deelname verhogen en gelijker tijd de aanwezigheid van private vervoersmiddelen, en het beslag daarvan op de openbare ruimte, verminderen. | |
Criteria | . Invulling geven aan de Nationale agenda laadinfrastructuur (NAL) | |
Activiteiten | · We streven samen met de provincie naar een goede aanbesteding (duurzaam, bereikbare wijken, toegankelijk, etc.) van de concessie voor het openbaar vervoer. | |
Doel | We stimuleren slimmere en schonere logistiek. | |
Toelichting | Goederenvervoer is essentieel voor het goed functioneren van de stad, maar levert ook de nodige overlast op. We streven naar slimmer (minder voertuigen, efficiënter beladen) en schoner (voertuigen zonder schadelijke uitstoot). | |
Criteria | · Een aantrekkelijker verblijfsklimaat in het centrum | |
Activiteiten | · We onderzoeken de mogelijkheden van overslaghubs en zorgen voor de randvoorwaarden waaronder bedrijven deze kunnen exploiteren (zoals duidelijkheid over ons beleid en voldoende oplaadpunten voor elektrische voertuigen). |