Nijmegen kent een groot economisch potentieel en een bloeiende economie. Als gevolg van de coronacrisis staan de lokale economie en de banenontwikkeling echter onder druk. Om deze crisis het hoofd te bieden blijven we investeren in de versterking van de economische veerkracht van onze stad. Dit doen we door uitvoering te geven aan de actielijnen uit de Economische Visie en het Actieplan voor de Binnenstad. We richten ons op de kansrijke sectoren, te weten health & high tech, MKB/zakelijke dienstverlening en logistiek. Ook kiezen we voor een extra impuls in de lokale economie en in de binnenstad. We kunnen dit uiteraard niet alleen en werken daarom intensief samen met ondernemers en organisaties in stad en regio. We gaan in 2022 concreet aan de slag met het volgende: Extra impuls lokale economie Ook 2022 blijft in het teken staan van het ondersteunen van de lokale economie. We blijven met partijen in de stad in gesprek over de kansen van een nog sterkere lokale economie. We willen flexibel kunnen meebewegen met de behoeften van ondernemers om ervoor te zorgen dat de werkgelegenheid op peil blijft en om bedrijven voor de stad te behouden. Naast de actielijnen uit de Economische Visie #KansvoorNijmegen zetten we hiervoor opnieuw extra middelen in. We halen bij onze belangrijkste partners uit ons netwerk nieuwe acties op. Het accountmanagement heeft hierin een belangrijke rol. Ook gaan we actief aan de slag met het ontwikkelen en uitvoeren van een visie op onze haven en watergebonden kavels. Nieuwe initiatieven op het gebied van human capital Een economisch veerkrachtige stad vraagt om een goede match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. In 2022 realiseren we op lokaal en regionaal niveau nieuwe initiatieven op het gebied van human capital. Dat doen we om ondernemers te helpen bij het invullen van vacatures. Willen wij als stad en regio talent voor de ondernemingen kunnen behouden, dan zullen we hier gericht/expliciet aandacht aan moeten geven. Dat doen we bijvoorbeeld door het Kenniscentrum circulaire bouw en het project Via-T te ondersteunen als een hotspot voor bouw en techniek in de NYMA, waarin ondernemers samenwerken met het onderwijs om de transitie naar circulariteit en duurzaamheid in de bouw mogelijk én betaalbaar te maken. Versterken ondernemerschap en bedrijfsontwikkeling health & high tech De clusters health & high tech zijn belangrijke dragers van de Nijmeegse economie. We blijven daarom samen met The Economic Board en andere partners inzetten op de ontwikkeling van beide clusters. Door uitvoering te geven aan de Ontwikkelvisie Winkelsteeg bieden we ruimte aan een verdere groei van bedrijvigheid in health & high tech. Naast het realiseren van voldoende fysieke ruimte voor groei, ondersteunen we ondernemers, werken we aan het aantrekken van nieuwe bedrijven (acquisitie) en het verder brengen van initiatieven (projectontwikkeling). Dit doen we in samenwerking met een groot aantal partijen, onder andere binnen het tijdelijk samenwerkingsverband Briskr. Als lokale overheid hebben we goede banden met de provinciale en rijksoverheid ter versterking van de domeinen. Daarnaast kan de gemeente projecten versterken en (ondersteunen) in de route naar onder meer een subsidieaanvraag. Uitvoeren van het Actieplan voor de Binnenstad De coronacrisis heeft een grote impact op de binnenstad gehad. Ondernemers in de retail, horeca, cultuur en evenementen staan onder zware druk. In 2022 geven we, samen met ondernemers, bewoners en bezoekers, uitvoering aan het Actieplan Binnenstad met als doel dat de binnenstad het kloppend hart blijft van onze stad als belangrijke werklocatie en vestigingsplaatsfactor. We denken onder andere aan een extra investering in de vergroening van de openbare ruimte, meer ruimte voor ontmoeten, duidelijke routering en de ontwikkeling van het Valkhofkwartier. Extra campagnes en projecten citymarketing Juist nu is het van belang om de activiteiten uit onze Uitvoeringsagenda citymarketing 2030 met extra elan uit te voeren. Zo dragen we bij aan de profilering van Nijmegen als health & high tech stad en trekken en behouden we talent en bedrijven. Ook leggen we voor deze doelgroepen de koppeling met het aantrekkelijke vestigingsklimaat. Het aantrekkelijke vestigingsklimaat promoten we met het speerpunt Oudste & Bruisende stad. Daarnaast bouwen we verder aan de bekendheid en zichtbaarheid van het overkoepelende merk Old City, Young Vibe. |