Economie en toerisme

Wat hebben we dit jaar bereikt

Wat hebben we dit jaar bereikt

Ambitie

We dragen bij aan het creëren en behouden van meer en passende banen en zijn als stad aantrekkelijk voor werkgevers en werknemers

We hebben de lokale economie versterkt door meer dan 50 concrete projecten uit te voeren
We zijn blijven investeren in de lokale economie en deden dit aan de hand van de Economische Visie #KansvoorNijmegen. We hebben in 2022 meer dan 50 projecten uitgevoerd en hebben daarbij extra geïnvesteerd in projecten die de krapte op de arbeidsmarkt aanpakken en gericht zijn op het versterken van het health en hightech cluster. Een aantal projecten lichten we hieronder toe.

Om een impuls te geven aan de lokale economie hebben wij continue nieuwe acties opgehaald bij ondernemers en partners in de stad. Het accountmanagement heeft hierin een belangrijke rol. In 2022 is gebouwd aan de verdere versterking van het lokale netwerk van bedrijven. Meer dan 300 ondernemers hebben onze inspiratiebijeenkomsten dit jaar bezocht. Ook zijn er vele bedrijfsbezoeken afgelegd door de gemeentelijke accountmanagers. De basis is dat in ieder geval alle 530 Nijmeegse bedrijven met 20 banen en meer zijn gekoppeld aan een accountmanager. Daarnaast zijn er bedrijven in de specifieke speerpuntsectoren en de werklocaties gekoppeld aan een accountmanager. Dit zijn de sectoren Health en High Tech, mkb, logistiek, circulair & energie, creatieve sector en binnenstad. Daarnaast zijn (kleinere) lokale ondernemers geholpen via een professionele bedrijfsdienstverlening door het Ondernemerspunt. Op deze manieren bleven we ook afgelopen jaar actief in contact met het Nijmeegse bedrijfsleven en werken we samen met hen aan innovatie en ondernemerschap. En dit zien we terug in de cijfers: het aantal banen in de stad is verder gegroeid, van 105.360 in 2021 naar 110.490 in 2022. Een toename van 5.100 banen, met name door herstel na de coronacrisis. De algemene groei is vrijwel in alle sectoren zichtbaar van de vrijetijdseconomie tot logistiek en health & hightech. Het aantal bedrijfsvestigingen is ook toegenomen. In 2022 zijn er ongeveer 1.200 vestigingen bijgekomen in de stad. Het aandeel starters is dus nog altijd groter dan het aandeel stoppers en faillissementen.

Ook in regionaal verband hebben we niet stil gezeten. We hebben samen met de regiogemeenten uitvoering gegeven aan de activiteiten uit de Regionale Agenda Arnhem – Nijmegen op de speerpunten Internationale clusters, human capital, duurzame logistiek, versterking werklocaties en Ondernemerschap mkb, bruisende binnenstad en toerisme.

We versterkten de bedrijvigheid en innovatiekracht van de clusters health & high tech
We hebben, net als andere belangrijke partners uit het health en hightech ecosysteem, een bijdrage geleverd aan de netwerkorganisatie Briskr. Deze bijdrage bestond uit het ondersteunen van (startende) bedrijven en het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid (acquisitie) op het gebied van health & high tech. Het afgelopen jaar zijn er meer dan 40 bedrijven ondersteund, hebben er 16 Briskr Academy workshops plaatsgevonden en is er aandacht besteed aan het verbeteren van de toegang tot financiering voor startups en scale ups. Daarnaast is het Lifeport Welcome Center opgericht, waar we gericht gemeentelijke dienstverlening verzorgen voor internationale studenten en expats in combinatie met dienstverlening van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) op campus Heijendaal. Ook leverden we samen met de provincie Gelderland een bijdrage geleverd aan het CITC (Chip Integration and Technology Center). Hiermee investeerden we in het vergroten van kennis op het gebied van Research & Development. Ten slotte maakten we de unieke kracht van Health & High tech beter zichtbaar. Bijvoorbeeld met extra campagnes en nieuwe content op IntoNijmegen, het ondersteunen van evenementen en projecten zoals de Newsroom.  

De Nijmeegse campussen zijn van groot belang voor health en hightech, hier komt ondernemerschap en kennis samen. Daarom hebben we in 2022 samen met onze partners gewerkt aan het versterken van het vestigingsklimaat op deze werklocaties. Samen met de Radboud Universiteit, het Radboudumc en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen hebben we middelen vrijgemaakt voor het komen tot een gebiedsvisie. Participatie met de buurt is hierin een belangrijk speerpunt geweest dit jaar. Daarnaast werken we actief met onze partner Noviotech campus aan de doorontwikkeling van deze campus als onderdeel van ontwikkelgebied Winkelsteeg. Het aantal banen op de campussen is verder gegroeid. Campus Heijendaal is de grootste werklocatie van onze stad met ca. 20.000 banen.

We ondersteunden nieuwe initiatieven op het gebied van human capital
In 2022 hebben we de ontwikkeling van Honk1 verder vorm en inhoud gegeven. Op deze locatie aan de Marikenstraat hebben we onze eigen scouts opgeleid om de juiste match te maken tussen werkzoekenden en werkgevers. In 2022 hielpen we zo ongeveer 100 mensen duurzaam aan werk bij diverse ondernemers in de stad. Ook zijn ondernemers ondersteund in een meer skills gerichte formulering van de vacatures. Op deze manier kunnen we in de huidige arbeidsmarkt ook de matching tussen vraag en aanbod zo optimaal mogelijk organiseren.

Via-T is een ander prominent project. Er is in het afgelopen jaar doorgewerkt aan de business case om hét centrum te worden voor vakmanschap, innovatie en duurzaamheid. We bouwden voort op de ervaringen van de Hubertusstraat om mensen duurzaam in te zetten voor de bouw- installatie- en elektrotechniek. Ook hebben we dit jaar bijgedragen aan het sterker profileren van het techniekonderwijs in onze stad en regio. Op deze manier stimuleerden we leerlingen en ouders om kennis te maken met de mogelijkheden in de techniek. Ten slotte werkten we in regionaal verband aan een gezamenlijke Human Capital Agenda, die in het volgende jaar omgezet wordt naar een akkoord en concrete activiteiten.

We zorgden voor goede en duurzame werklocaties
We werkten aan een ontwerp bestemmingsplan voor het nieuwe deel van De Grift en een ontwerp bestemmingsplan voor (delen van) Winkelsteeg. De actualisatie van het bestemmingsplan voor de bestaande bedrijventerreinen Oosterhout en de Rietgraaf is in procedure. Via het Ondernemersfonds verstrekten we subsidies aan ondernemersverenigingen voor professionalisering van het werklocatiemanagement. We zien het afgelopen jaar dat het aantal werklocaties dat subsidie aanvraagt toeneemt. Dit jaar was het subsidieplafond nog toereikend. Ook gaven we in 2022 opdracht voor een Kantorenmarktonderzoek Nijmegen. In regionaal verband werkten we aan een pilot voor vergroening van kavels op werklocaties, aan de monitoring van het Regionaal Programma Werklocaties 2021-2024 en aan de visie Economie van de Toekomst 2040. Ook hebben we geïnvesteerd in het verduurzamen van de werklocaties, bijvoorbeeld door het voorbereiden van een Green Deal met TPN-West. Dit is een eerste stap naar meer toekomstbestendige werklocaties in de stad.

In 2022 stelden we het Actieprogramma havens, watergebonden bedrijven en logistiek gemeente Nijmegen vast en is bepaald welke acties met voorrang worden opgepakt. De acties zijn een mix van uitvoering en richtinggevende keuzes. Het afgelopen jaar is onder meer ingezet op het professionaliseren havenmanagement, het baggeren van de binnenhaven en de profilering van de watergebonden activiteiten en binnenvaart voortgezet. We zijn ten slotte gestart om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor een intensievere en professionele samenwerking tussen de havenbedrijven van Nijmegen, Arnhem en Tiel.

We investeerden in onze aantrekkelijke en gastvrije binnenstad
In 2022 realiseerden we 28 projecten van het Actieplan Hartje Nijmegen. Ook haalden we meer dan 300 ideeën op voor de periode 2023/2024. 29 externe partners werkten met de gemeente Nijmegen in hun kielzog aan deze projecten. Per actielijn zijn dit de meest opvallende punten:

·   Groen moet je doen: Hartje Nijmegen zorgde voor 100 nieuwe geveltuintjes in de binnenstad, aangelegd door bewoners zelf op doe-dagen. We hebben meer dan 20 terrassen vergroend door ondernemers te faciliteren bij het plaatsen van inheemse groenbakken. De voorbereidingen voor het vergroenen van diverse locaties in de binnenstad zijn gestart: rondom de Ridderstraat en Eiermarktgarage, de Gruitpoort, Broerstraat, Augustijnenstraat en diverse andere kleinere perkjes
·   Ondernemende stad: we versterkten in samenwerking met het Huis voor de Binnenstad de elf ‘kwartieren’ in de binnenstad door ondernemers samen te brengen en krachten te bundelen. Door de flexibele opzet van Hartje Nijmegen konden we diverse initiatieven van ondernemers op een duurzame manier ondersteunen. Een nieuwe actuele winkel opende in de Hezelstraat door het project ‘Win je Winkel’. Uit meer dan 80 aanmeldingen won een jonge ondernemer en inmiddels is haar winkel geopend. Twintig ondernemers maakten gebruik van de regeling ‘Pimp je Pand’ om het pand op te knappen en/of te verduurzamen. Er werden meer dan 30 nieuwe horecamedewerkers in samenwerking met Hartje Nijmegen om nieuwe aanwas de kneepjes van het vak te leren
·   Logisch/schoon: DAR deed samen met Hartje Nijmegen onderzoek naar zwerfafval en voert pilots uit om overlast van zwerfafval tegen te gaan. Samen met Hartje Nijmegen werden ondernemers aangesproken om samen de stad schoon te houden en overlast tegen te gaan. We vervingen de verlichting op diverse donkere plekken in de binnenstad voor een veiligere stad.
·   Levendig: de hele zomer kon iedereen die dat wilde genieten van professioneel en amateurtheater op de Waalkade op het Waalpodium. Dit hebben we gerealiseerd in samenwerking met De Lindenberg en De Schoenfabriek. Ook kon men afgelopen zomer ieder weekend gratis schaakworkshops volgen bij de openbare schaaktafels op de Waalkade. De Gruitberg werd de Poëzieplaats in samenwerking met Otis en de Stadsdichter. Zo werkten we aan het verbeteren van verblijfskwaliteit in de binnenstad en maakten we van ‘achterkanten’ (expeditiehof) ‘voorkanten’.

Ambitie

We dragen de stad met trots uit en hebben een krachtig (inter)nationaal profiel

We profileerden de unieke kracht van health & high tech
Met de Newsroom Health & High Tech zorgden we samen met de partners in de stad dat onze clusters health en high tech meer in het nieuws kwamen. We vergrootten de zichtbaarheid van Nijmegen als health & high tech stad voor bewoners en bezoekers aan de (binnen)stad. Dit deden we via IntoNijmegen.com. We ondersteunden en stimuleerden evenementen, die bijdragen aan de profilering van de clusters. Voorbeelden zijn evenementen, zoals het Parkinson op Maat event en het Health Valley event. Er waren in 2022 ook nieuwe evenementen, zoals het Dondrite Symposium en het congres over Visuele Perceptie.

Met extra campagnes en projecten profileerden we Nijmegen als oudste stad van Nederland met een jong en bruisend karakter
We ondersteunden evenementen die bijdragen aan de profilering van Nijmegen als oudste en jonge bruisende stad en organiseerden samen met de Vierdaagsefeesten een succesvolle persreis. Zo zorgden we ervoor dat IntoNijmegen als dé online etalage van de stad zich kon door ontwikkelen, waardoor binnen ruim 10 maanden 1 miljoen unieke bezoekers de website hebben bezocht. We reikten de Vrede van Nijmegen penning 2022 uit aan Frans Timmermans en brachten hem in gesprek met young professionals. We mochten de resultaten van twee schrijfopdrachten presenteren met ‘Maak het mooi’ van Thomas Verbogt en ‘Schemerleven’ van Jaap Robben. Ook bereidden we nieuwe schrijfopdrachten voor. We zorgden er met een slimme campagne voor dat Nijmegen werd gekozen tot Best Youth Destination Europe 2022. En daarnaast ontvingen we een Platinum award op het gebied van Green Destinations na een uitgebreide audit. We voerden ten slotte campagnes uit en lieten van unieke WOII-verhalen aansprekende filmpjes maken, die we via IntoNijmegen toonden.

We gaven via Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) invulling aan de regionale toeristische promotie voor het Rijk van Nijmegen. We zorgden ervoor dat deze toeristische promotie aansluit bij de onze Uitvoeringsagenda Citymarketing 2030. In de binnenstad bereidden we samen met TVAN de komst van de nieuwe citystore voor. We hebben een mooie locatie gevonden op de hoek van de Grote Markt en de Stikke Hezelstraat en het ontwerptraject doorlopen. In de nieuwe citystore realiseren we een nieuwe brandstore, waar vanaf maart 2023 de bezoeker uit stad en regio terecht kan voor informatie en inspiratie over het toeristisch aanbod rond het thema Old City, Young Vibe. We stimuleerden tenslotte samen met Huis voor de Binnenstad de doorontwikkeling van de Nijmeegse Winterweken zodat ook in de voor ondernemers cruciale decembermaand Nijmegen een aantrekkelijke bestemming is en blijft;

We versterkten ons evenementenklimaat en stimuleerden evenementen die bijdragen aan het profiel van onze stad
In het eerste kwartaal van 2022 ging de samenleving weer open en konden evenementen weer plaatsvinden. Vanwege de kostenstijgingen van met name personeel en materiaal was 2022 een cruciaal jaar voor evenementenorganisatoren. Desondanks zien we dat evenementen van voor corona weer terugkeerden in de stad. De geliefde evenementenlocaties werden weer volledig bezet. Naast de terugkomst van oude spelers, was er ruimte voor nieuwkomers. Ook de 4Daagse wandeltocht en de Vierdaagsefeesten vonden weer plaats.

In het Goffertpark waren afgelopen jaar drie grootschalige concerten: the Red Hot Chilli Peppers stonden op 10 juni in het Goffertpark, op 4 en 5 juli was Rammstein aan de beurt. Met de organisatoren van grootschalige evenementen die Nijmegen op de kaart zetten, sloten we meerjarige samenwerkingsovereenkomsten af. Het gaat om de convenanten met MOJO, de Vierdaagsefeesten, de Vierdaagsemarsen / Ministerie van Defensie. Het convenant van Stichting Zevenheuvelenloop zal begin 2023 worden afgerond. Hiermee legden we een stevige basis voor de toekomst van deze beeldbepalende evenementen in onze stad.

Ten slotte zijn er flinke stappen gezet in het verduurzamen van evenementen, met als belangrijkste voorbeeld de recyclebare beker tijdens de Vierdaagseweek. Ook de (eenmalige) subsidieregeling Verduurzaming evenementen wisten organisatoren veelvuldig te vinden, wat ertoe leidt dat we volgend jaar recyclebare bekers terug gaan zien op de evenementen.  Op het gebied van digitalisering werden er ook stappen gezet: zowel evenementenorganisatoren als toetsende diensten hebben geëxperimenteerd met het veiligheidsplannen in 3D. Dit levert grote voordelen op voor vergunningsaanvragen van evenementen: het zorgt ervoor dat de advisering gebruik kan maken van een duidelijke en toetsbare 3D-tekeningen.

Lasten & baten

8

0,8 %

2

0,2 %

Deze pagina is gebouwd op 09/05/2023 10:42:04 met de export van 09/05/2023 10:19:21