Ambities
Openbare ruimte | Begroting 2022 primitief | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Klimaat-bestendige stad | 12,5 | 13,1 | 13,0 | 0,1 | V |
Groene, gezonde en vitale omgeving | 19,2 | 20,5 | 21,1 | -0,6 | N |
Circulaire stad | 12,1 | 13,2 | 11,8 | 1,4 | V |
Energie- en klimaatneutrale stad | 1,4 | 2,8 | 2,0 | 0,8 | V |
45,2 | 49,7 | 48,0 | 1,7 | V | |
Baten | |||||
Klimaat-bestendige stad | 0,0 | 0,6 | 0,8 | -0,2 | V |
Groene, gezonde en vitale omgeving | 18,1 | 17,9 | 17,5 | 0,4 | N |
Circulaire stad | 5,3 | 5,7 | 5,6 | 0,1 | N |
Energie- en klimaatneutrale stad | 0,0 | 0,2 | 0,2 | 0,0 | V |
23,4 | 24,4 | 24,1 | 0,3 | N | |
Totaal per programma | 21,8 | 25,3 | 23,9 | 1,5 | V |
Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (V=voordeel; N=nadeel) |
Totaal programma
Aan het programma Openbare Ruimte geven we per saldo € 23,9 miljoen uit. Het grootste deel hiervan gaat naar de ambitie "Groene, gezonde en vitale omgeving.
Per ambitie
Klimaat-bestendige stad
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 0,1 miljoen (1 %) minder uitgegeven.
Doel: Opvangen klimaatverandering
Klimaatadaptie: In 2022 hebben we de klimaatstresstest afgerond en besproken met de gemeenteraad. Daarna zijn we voortvarend aan de slag gegaan met het opstarten van de klimaatadaptatiestrategie. Door knelpunten in de ambtelijke capaciteit zijn we daarmee helaas minder ver gekomen dan van tevoren is ingeschat. Dit geeft een positief effect van € 174.000 op de lasten en een nadelig effect op de baten van € 85.000 door het uitblijven van externe bijdragen.
Doel: Spelen, bewegen, ontmoeten in groen:
Er is een aantal voor 2022 geplande groenprojecten niet gerealiseerd. Hierdoor is een voordeel ontstaan van
€ 0,15 miljoen ten opzichte van de begroting.
Ambitie Groene, Gezonde en Vitale omgeving
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 0,3 miljoen (4 %) meer uitgegeven.
Oorzaken van deze afwijking zijn:
Doel: Het beheersen schadelijke effecten
Vergunning, Toezicht en Handhaving (VTH): De kosten van het uitgevoerde werkplan door de ODRN zijn € 243.000 hoger uitgevallen dan begroot. Bij de 2e Voortgangsmonitor 2022 gingen we nog uit van een tekort van € 610.000 ten opzichte van het vastgestelde werkplan 2022 van de ODRN. Aan de ene kant het gevolg van een correctie van € 400.000 doordat de uitvoering van de VTH-taken in lijn zijn gebracht met ons eigen VTH beleid en aan de andere kant door een verwacht aansluitingseffect op de outputindicaties van € 210.000. De ODRN heeft ultimo 2022 een productie kunnen leveren van 88% van het overeengekomen werkplan.
Doel: We beheersen, voorkomen en verminderen luchtverontreiniging conform vastgesteld normen.
We hebben aan onderzoeks- en beheersmaatregelen in het kader van de luchtkwaliteit per saldo € 242.000 meer uitgegeven. Bij de 2e Voortgangsmonitor 2022 hebben wij aangegeven dat wij rekening houden met circa € 200.000 aan extra kosten op het onderdeel luchtkwaliteit Nijmegen West.
Doel: Duurzame uitvoering watertaken
Onder dit doel verantwoorden we de financiële effecten van het Gemeentelijk Rioleringsplan over het jaar 2022.
Aan de lastenkant realiseren we een hogere toevoeging aan de voorziening GRP dan begroot. (€ 1,6 miljoen). Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt lagere onderhoudskosten ( € 1,3 miljoen), minder kosten voor klachten en gegevensbeheer en doordat er minder kapitaallasten zijn de gerealiseerd voor de Waalsprong ( totaal voordeel €0,7 miljoen). Gecorrigeerd voor de lagere gerealiseerde rioolopbrengsten dan begroot (€ 0,5 miljoen) opbrengsten is er per saldo is er een bedrag van € 1,6 miljoen toegevoegd aan de voorziening GRP. Aan de lastenkant wordt al met al een voordeel van € 0,2 miljoen ten opzichte van de begrotingscijfers gerealiseerd.
Circulaire stad
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 1,4 miljoen (10 %) minder uitgegeven.
Doel: inzameling huiselijk afval
Oorzaken van deze afwijking zijn:
De afrekening van de DVO Dar over het jaar 2022 volgt in 2023. De eerste resultaten geven aan dat de gemeente Nijmegen in ieder geval een bedrag van € 876.000 terug gaat ontvangen. Daarnaast heeft de definitieve afrekening van de DVO Dar over het jaar 2021 tot een voordelig resultaat van € 574.000 geleid.
In de tweede voortgangsmelding 2022 hebben we hiervan melding gedaan.
Voor de middelen voor het inpandig inzamelen van afval in het Waalkwartier ad € 185.000 stellen we bij de jaarrekening voor om deze middelen over te hevelen naar 2023.
Batenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 0,1 miljoen (2 %) minder baten gerealiseerd.
De oorzaak hiervoor is dat er onlangs een voorlopige afrekening binnengekomen over het jaar 2020 van Nedvang Daaruit blijkt dat de gemeente Nijmegen in aanmerking komt voor een jaarvergoeding van ingezameld en gerecycled verpakkingsmaterieel van € 0,4 miljoen.
Daarnaast heeft de gemeente € 0,4 miljoen minder ontvangen aan leges (zakken en clics).
Energie- en klimaatneutrale stad
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 0,8 miljoen minder uitgegeven. We stellen bij de 2e winstbestemming voor om € 0,7 miljoen toe te voegen aan de nieuw te vormen reserve Aardgasvrij.
Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij het onderdeel Begrotingswijzigingen.