Als programma Bestuur en Organisatie richten we ons de komende jaren op een transparant en slagvaardig stadsbestuur, en zetten we de Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening. Ook zorgen we voor een betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie. Transparant en slagvaardig stadsbestuur We bereiden de implementatie van de Wet open overheid (Woo) voor De wet is bedoeld om overheden transparanter te maken en moet er voor zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren is. We zorgen er voor dat de gemeente voldoet aan de vereisten die aan de wet worden gesteld. Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening We organiseren de Gemeenteraadsverkiezingen 2022 Om te zorgen dat de Nijmegenaar gebruik kan maken van zijn of haar democratisch recht, organiseren wij de verkiezingen en eventuele referenda. Hierbij ligt de focus op het thema Vermaatschappelijking van de verkiezingen. We verbeteren onze aan te vragen digitale producten en diensten In 2022 wordt de digitale balie vernieuwd en verbeteren we bijvoorbeeld diensten rond evenementen. Dit doen wij vanuit de visie op dienstverlening. We gaan interactief online communiceren met de Nijmegenaar, waarbij de juiste kanalen en begrijpelijke content gekozen worden en waar we extra inzetten op online het gesprek voeren. Daarvoor ontwikkelen we digitale identiteitsvoorzieningen. Dit doen wij samen met landelijke partijen als VNG en BZK via het project ID-contact. Daarnaast gaan we door met het digitaliseren van onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers. De kans en urgentie hiervoor wordt gestimuleerd door de coronacrisis. We gaan daarbij steeds meer samenwerken met andere gemeentes, vooral op het terrein van zorg en dienstverlening. Bijvoorbeeld via de projecten Huishoudboekje in het kader van armoedebestrijding en de Gemeentelijke Basisprocessen Inkomen (GBI). We werken hiervoor aan een gemeenschappelijke architectuur die gericht is op hergebruik. Dat betekent dat we vergelijkbare processen en IT componenten van het ene dienstverleningsproces (bijvoorbeeld betalen of autoriseren), hergebruiken in processen die ook van die componenten gebruik maken. Naast digitale dienstverlening, blijft het voor de Nijmegenaar mogelijk aan de balie of via de telefoon alle diensten te regelen. We verbeteren de toegankelijkheid van onze (online) middelen Om professioneel, persoonlijk en passende dienstverlening aan te bieden, focussen we ons op de toegankelijkheid voor onder andere slechtzienden, motorisch beperkten, laaggeletterden, ouderen en migranten met een taalachterstand. We voldoen aan de Europese regelgeving voor online kanalen en zetten schrijfcoaches in die de organisatie helpen bij het opnieuw formuleren van informatiemateriaal. Daarnaast leggen we het accent op digitale vernieuwing en het implementeren van een nieuwe applicatie bij Burgerzaken. Onze dienstverlening is passend, waardoor zowel online als offline contact mogelijk is. We zorgen ervoor dat de Nijmegenaar in de Stadswinkel, bij het Steunpunt, maar ook via het gemeentelijk telefoonnummer 14024 en de gemeentelijke website wordt geholpen. Daarbij willen we een sleutelrol spelen tijdens belangrijke levensgebeurtenissen en de Nijmegenaar hierin optimaal ondersteunen. We gaan klantgerichter denken en handelen De Nijmegenaar staat centraal in onze dienstverlening. Ons uitgangspunt hierbij is de informatie uit klantreizen, vraagpatronen, online metingen, big data, spiegelgesprekken en klanttevredenheidsonderzoeken. We hebben hierbij continu aandacht voor de privacy en regie op eigen gegevens van de Nijmegenaar. Een belangrijke pijler onder het klantgericht denken en handelen is het wijkgericht werken. Komend jaar wordt het wijkgericht werken binnen alle afdelingen steeds meer gemeenschappelijk goed zodat we ons handelingsperspectief verder kunnen kantelen naar onze inwoners. We bouwen een duurzame relatie op met de Nijmegenaar Onze dienstverlening is dichtbij als dat nodig is. Bovendien zijn we duurzaam aanwezig in de wijken en de netwerken om te zorgen dat de leefbaarheid en leefomgeving op peil blijven. We handelen minimaal 80% van de bezwaren en 90% van de klachten af Dit doen we binnen de wettelijke termijn. Daarbij kiezen we voor een informele aanpak indien dat mogelijk is. Voor het horen van de indieners maken we gebruik van fysiek uitnodigen, bellen of videobellen, zodat we flexibel kunnen werken. Verder vertegenwoordigen we de gemeente bij gerechtelijke procedures. Toegevoegd met amendement ‘De commissie bezwaarschriften onafhankelijk en openbaar’ in besluitronde van 20 oktober 2021 We borgen beter de onafhankelijkheid van onze bezwaarprocedure. Met Nijmegenaren die bezwaar maken tegen een besluit (in de zin van de Algemene wet bestuursrecht door het college van burgemeester en wethouders) wordt indien mogelijk eerst via de informele aanpak naar een oplossing gezocht. Wanneer dit niet slaagt wordt een bezwaarmaker formeel gehoord. Deze informele aanpak heeft een vertrouwelijk karakter waarbij in alle rust en beslotenheid het probleem van de inwoner besproken kan worden met ambtenaren van de gemeente. Ook in 2022 houden we vast aan deze informele aanpak, maar gaan we een verandering doorvoeren in de wijze waarop bezwaarmakers formeel worden gehoord om de onafhankelijkheid van de bezwaarprocedure nog beter te borgen. Volgend jaar gaan we de procedure wijzigen waardoor de formele hoorzittingen zullen worden verricht door een onafhankelijke commissie van advies voor bezwaarschriften. Voor de toegang tot deze zittingen hanteren we het principe "openbaar, tenzij", en we stellen heldere regels op voor welk type zaken wordt afgeweken van dit principe (bijvoorbeeld vanwege het zeer persoonlijke karakter van een zaak). We zullen deze nieuwe werkwijze vastleggen in de gemeentelijke verordening. Betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie We verbeteren de interne bedrijfsvoering We werken opgavegericht en zetten daarvoor al onze beschikbare bedrijfsmiddelen in zoals kennis, ervaring, data, geld en tijd/capaciteit. We zetten dashboards in, waarin de behaalde resultaten in kerncijfers zichtbaar worden. Hiermee maken we zichtbaar hoe aan de opgaven gewerkt wordt en waarmee de doelen worden behaald. In 2022 ligt het accent in de opbouw van deze werkwijze vanuit en met data in de opgaven voor de openbare ruimte en in de keten zorg, werk en inkomen. We doen onderzoek naar een veilig en mensgericht gebruik van moderne technologieën Naast de techniek die we al in diverse vormen inzetten voor onze dienstverlening, zijn er veel nieuwe technologieën beschikbaar. Voordat we kiezen voor het gebruik van een nieuwe technologie, doen we bewust onderzoek naar hoe de inzet waardevol en ethisch verantwoord kan. Denk aan sensoren (bv druktemeter), algoritmes, 5G (pilot evenementen), waarbij we risico’s en gevaren onderzoeken en maatregelen nemen. Daarbij zijn we ons bewust dat de niet digitaal vaardige Nijmegenaar deze als bedreigend kunnen ervaren. Door het gebruik toe te lichten, proberen we de Nijmegenaar voldoende te informeren over verantwoord gebruik en streven we naar transparantie in waarom we de kansen en mogelijkheden willen benutten. We zijn bezig met de inrichting van een ethische adviescommissie op verzoek van de Raad, die vanuit expertise en ervaringsdeskundigheid daarin gaan adviseren. We zijn een open en weerbaar Nijmegen Vanuit het programma ‘Open en Weerbaar’ investeren we in het verhogen van het bewustzijn van de informatieveiligheid onder onze inwoners, bedrijven en instellingen. In 2022 bieden we inzicht in sensoren in de openbare ruimte en richten we een systeem in voor de ondersteuning van het recht van inzage. We verbeteren de digitale werkomgeving De kantoorautomatisering wordt in 2022 meer plaats- en tijdonafhankelijk beschikbaar gemaakt door de stapsgewijze invoering van MS365. We verbeteren de fysieke werkomgeving We passen de werkomgeving aan naar de nieuwe wensen en eisen die het post-corona tijdperk van ons vragen. We zijn hierin wendbaar en opgavegericht en zorgen voor de bijbehorende faciliteiten voor onder andere hybride werken. We bieden digitale ondersteuning bij nieuwe wet- en regelgeving We voeren onder andere de Omgevingswet, de Wet open overheid en Wet elektronisch bestuurlijk verkeer in. De bestaande digitale ondersteuning wordt steeds actueel gehouden aan veranderende wet- en regelgeving. |