We organiseerden de Gemeenteraadsverkiezingen 2022 We hebben de Gemeenteraadsverkiezingen georganiseerd met zo’n 1.500 vrijwilligers. Als gevolg van corona zijn de verkiezingen over drie dagen gehouden. De verkiezingen zijn ordentelijk verlopen en de kwaliteit van het proces was hoog mede als gevolg van goede communicatie, training en uiteraard de inzet van de vrijwilligers. Met name de bemensing voor woensdag 16 maart stond, net als bij andere gemeenten, onder grote druk. In totaal hebben we voor ongeveer 500 van de 1.500 vrijwilligers vervanging geregeld. We hebben daarvoor beroep kunnen doen op zo’n 40 stembureauleden uit de gemeente Cuijk. Deze gemeente had namelijk in november 2021 al verkiezingen gehad in het kader van de herindeling van een aantal gemeenten. Voor de vermaatschappelijking van de gemeenteraadsverkiezingen hebben we ingezet op ludieke acties rond de stembureaus met een photobooth, de inzet van een feestelijke bakfiets en een creatief duo dat gedichtjes maakte voor de kiezers. Daarnaast hebben studenten van de universiteit, de HAN en het ROC een actie bedacht en uitgevoerd om jongeren te stimuleren om te gaan stemmen. We verbeterden onze aan te vragen digitale producten en diensten In 2022 hebben wij gewerkt aan: - een inventarisatie van alle gemeentelijke diensten en producten en verbeterpunten (onder andere het online aanvragen van evenementen en subsidies).
- een beeld van alle communicatiekanalen die de Nijmegenaar gebruikt (balie, telefoon, mail, social media, webformulieren). Dit is de eerste stap om onze kanalen beter op elkaar af te stemmen, zodat de Nijmegenaar altijd hetzelfde antwoord krijgt ongeacht het kanaal.
- aanpassingen in onze digitale infrastructuur. Samen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten ontwikkelden we de landelijke architectuur door.
- de digitale identiteitsvoorzieningen. Wij bieden bijvoorbeeld Nijmegenaren die een referendum willen indienen een mogelijkheid om dit via de digitale identiteitsvoorziening applicatie IRMA te doen.
- het samenwerkingsproject ID-Contact. Dit project is afgerond en als open source beschikbaar gesteld. Door een derde partij wordt het verder eenvoudig groter (schaalbaar) gemaakt.
We verbeterden de toegankelijkheid van onze (online) middelen Team Online en bureau Communicatie werkten dagelijks aan het toegankelijk houden van Nijmegen.nl en het verbeteren van bestaande en nieuwe websites en applicaties. Dit hebben we gedaan door: • technische verbeteringen; • toegankelijke (B1) inhoud (content); • inrichten op basis van de ervaring die een persoon heeft tijdens het gebruiken van een medium (users experience design); • onderzoek naar de toegankelijkheid van de communicatiemedia. Ons doel daarbij was om de communicatie en het gebruik van de communicatiemedia zo prettig en effectief mogelijk te laten verlopen door gebruikers. In 2022 hebben wij verder gewerkt aan de toegankelijkheid van onze middelen voor de dienstverlening aan de Nijmegenaar. Wij houden daarbij rekening met (meer of minder) digitale vaardigheden. Zo hebben wij bijvoorbeeld: - gewerkt aan de meertaligheid van www.nijmegen.nl. - gewerkt aan eenvoudiger taalgebruik zowel op onze website als schriftelijk. Taalcoaches en training helpen hierbij. - tolken ingezet voor mensen uit Oekraïne. - een nieuwe applicatie voor Burgerzaken geïmplementeerd die de Nijmegenaar beter ondersteunt bij het doen van een geboorteaangifte of een huwelijk. We gingen klantgerichter denken en handelen Klanttevredenheidsonderzoeken uit 2022 leerden ons dat de Nijmegenaar erg betrokken is en leverden ons veel bruikbare en waardevolle tips op. Hierdoor konden we onze dienstverlening nog beter inrichten. Verder is uit de klanttevredenheidsonderzoeken waardering gebleken voor deze werkwijze van de gemeente. Daarnaast zijn we gestart met een meerjarig opleidingsprogramma op het gebied van Basisregistratie Personen en Burgerlijke Stand. Dit heeft een verbetering van de deskundigheid en de dienstverlening als resultaat. We bouwden een duurzame relatie op met de Nijmegenaar In 2022 zijn wij verder gegaan met het afstemmen van de dienstverlening voor de wijken en de stad. Nijmegenaren kunnen voor meer producten ondersteuning krijgen bij de Stips (informatie en adviespunten in de wijken). De steunpunten zijn een dag extra opengegaan. Wij hebben onze dienstverlening voor internationals die in Nijmegen komen werken of studeren dichtbij de universiteit georganiseerd in het Lifeport Welcome Center. We handelden minimaal 80% van de bezwaren af binnen de wettelijke termijn. Daarnaast handelden we 90% van de klachten af binnen de wettelijke termijn. In 2022 handelden we 85,6% van de bezwaren af binnen de wettelijke termijn. Voor de klachten was dat 95,8%. Van de afgehandelde klachten werd 95,1% op minnelijke wijze afgehandeld. Bij de bezwaren werd 23% op informele wijze opgelost. Voor de afhandeling van klachten en bezwaren hebben we net als tijdens de coronajaren gebruik gemaakt van het horen via Teams of telefonisch. Daarnaast zijn ook fysieke hoorzittingen gehouden. Toegevoegd met amendement ‘De commissie bezwaarschriften onafhankelijk en openbaar’ in besluitronde van 20 oktober 2021 We hebben onderzocht hoe we vorm kunnen geven aan het amendement ‘De commissie bezwaarschriften onafhankelijk en openbaar’ waarbij we recht kunnen doen aan dit amendement in relatie tot de daarvoor beschikbaar gestelde middelen. We hebben de criteria en werkwijze vastgelegd in een verordening. Deze dient nog door uw raad te worden vastgesteld. De raad is tussentijds via een raadsbrief geïnformeerd. |