Bestuur en organisatie

Wat hebben we dit jaar bereikt

Wat hebben we dit jaar bereikt

Ambitie

We zijn een transparant en slagvaardig stadsbestuur dat in samenspraak met de stad en haar omgeving aan de afgesproken doelstellingen werkt.

We bereidden de implementatie van de Wet open overheid (Woo) voor
De implementatie van de Woo hebben we in 2022 voortvarend opgepakt. Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de Openbaarmakingsparagraaf in deze Stadsrekening. De Woo schrijft voor dat deze paragraaf wordt opgenomen in de jaarrekeningen van de overheden.
De mogelijke werkzaamheden hebben we binnen de bestaande formatie opgepakt. De software is nog niet aangeschaft en het Platform Open Overheidsinformatie (PLOOI) was nog niet operationeel. In 2022 hebben we van het rijk € 263.000 voor de Woo ontvangen. Hiervoor hebben we in 2022 geen activiteiten ondernomen en dus geen kosten gemaakt. De ter beschikking gestelde gelden zijn doorgeschoven naar 2023.

Ambitie

We zetten de Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening.

We organiseerden de Gemeenteraadsverkiezingen 2022
We hebben de Gemeenteraadsverkiezingen georganiseerd met zo’n 1.500 vrijwilligers. Als gevolg van corona zijn de verkiezingen over drie dagen gehouden. De verkiezingen zijn ordentelijk verlopen en de kwaliteit van het proces was hoog mede als gevolg van goede communicatie, training en uiteraard de inzet van de vrijwilligers. Met name de bemensing voor woensdag 16 maart stond, net als bij andere gemeenten, onder grote druk. In totaal hebben we voor ongeveer 500 van de 1.500 vrijwilligers vervanging geregeld. We hebben daarvoor beroep kunnen doen op zo’n 40 stembureauleden uit de gemeente Cuijk. Deze gemeente had namelijk in november 2021 al verkiezingen gehad in het kader van de herindeling van een aantal gemeenten.
Voor de vermaatschappelijking van de gemeenteraadsverkiezingen hebben we ingezet op ludieke acties rond de stembureaus met een photobooth, de inzet van een feestelijke bakfiets en een creatief duo dat gedichtjes maakte voor de kiezers. Daarnaast hebben studenten van de universiteit, de HAN en het ROC een actie bedacht en uitgevoerd om jongeren te stimuleren om te gaan stemmen.

We verbeterden onze aan te vragen digitale producten en diensten
In 2022 hebben wij gewerkt aan:

  • een inventarisatie van alle gemeentelijke diensten en producten en verbeterpunten (onder andere het online aanvragen van evenementen en subsidies).
  • een beeld van alle communicatiekanalen die de Nijmegenaar gebruikt (balie, telefoon, mail, social media, webformulieren). Dit is de eerste stap om onze kanalen beter op elkaar af te stemmen, zodat de Nijmegenaar altijd hetzelfde antwoord krijgt ongeacht het kanaal.  
  • aanpassingen in onze digitale infrastructuur. Samen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten ontwikkelden we de landelijke architectuur door.  
  • de digitale identiteitsvoorzieningen. Wij bieden bijvoorbeeld Nijmegenaren die een referendum willen indienen een mogelijkheid om dit via de digitale identiteitsvoorziening applicatie IRMA te doen.
  • het samenwerkingsproject ID-Contact. Dit project is afgerond en als open source beschikbaar gesteld. Door een derde partij wordt het verder eenvoudig groter (schaalbaar) gemaakt.

We verbeterden de toegankelijkheid van onze (online) middelen
Team Online en bureau Communicatie werkten dagelijks aan het toegankelijk houden van Nijmegen.nl en het verbeteren van bestaande en nieuwe websites en applicaties.  Dit hebben we gedaan door:
•   technische verbeteringen;
•   toegankelijke (B1) inhoud (content);
•   inrichten op basis van de ervaring die een persoon heeft tijdens het gebruiken van een medium (users experience design);
•   onderzoek naar de toegankelijkheid van de communicatiemedia.
Ons doel daarbij was om de communicatie en het gebruik van de communicatiemedia zo prettig en effectief mogelijk te laten verlopen door gebruikers.

In 2022 hebben wij verder gewerkt aan de toegankelijkheid van onze middelen voor de dienstverlening aan de Nijmegenaar. Wij houden daarbij rekening met (meer of minder) digitale vaardigheden.
Zo hebben wij bijvoorbeeld:
-   gewerkt aan de meertaligheid van www.nijmegen.nl.
-   gewerkt aan eenvoudiger taalgebruik zowel op onze website als schriftelijk. Taalcoaches en training helpen hierbij.
-   tolken ingezet voor mensen uit Oekraïne.
-   een nieuwe applicatie voor Burgerzaken geïmplementeerd die de Nijmegenaar beter ondersteunt bij het doen van een geboorteaangifte of een huwelijk.

We gingen klantgerichter denken en handelen
Klanttevredenheidsonderzoeken uit 2022 leerden ons dat de Nijmegenaar erg betrokken is en leverden ons veel bruikbare en waardevolle tips op. Hierdoor konden we onze dienstverlening nog beter inrichten. Verder is uit de klanttevredenheidsonderzoeken waardering gebleken voor deze werkwijze van de gemeente.
Daarnaast zijn we gestart met een meerjarig opleidingsprogramma op het gebied van Basisregistratie Personen en Burgerlijke Stand.  Dit heeft een verbetering van de deskundigheid en de dienstverlening als resultaat.

We bouwden een duurzame relatie op met de Nijmegenaar
In 2022 zijn wij verder gegaan met het afstemmen van de dienstverlening voor de wijken en de stad. Nijmegenaren kunnen voor meer producten ondersteuning krijgen bij de Stips (informatie en adviespunten in de wijken). De steunpunten zijn een dag extra opengegaan. Wij hebben onze dienstverlening voor internationals die in Nijmegen komen werken of studeren dichtbij de universiteit georganiseerd in het Lifeport Welcome Center.

We handelden minimaal 80% van de bezwaren af binnen de wettelijke termijn. Daarnaast handelden we 90% van de klachten af binnen de wettelijke termijn.
In 2022 handelden we 85,6% van de bezwaren af binnen de wettelijke termijn. Voor de klachten was dat 95,8%. Van de afgehandelde klachten werd 95,1% op minnelijke wijze afgehandeld. Bij de bezwaren werd 23% op informele wijze opgelost.
Voor de afhandeling van klachten en bezwaren hebben we net als tijdens de coronajaren gebruik gemaakt van het horen via Teams of telefonisch. Daarnaast zijn ook fysieke hoorzittingen gehouden.

Toegevoegd met amendement ‘De commissie bezwaarschriften onafhankelijk en openbaar’ in besluitronde van 20 oktober 2021
We hebben onderzocht hoe we vorm kunnen geven aan het amendement ‘De commissie bezwaarschriften onafhankelijk en openbaar’ waarbij we recht kunnen doen aan dit amendement in relatie tot de daarvoor beschikbaar gestelde middelen. We hebben de criteria en werkwijze vastgelegd in een verordening. Deze dient nog door uw raad te worden vastgesteld. De raad is tussentijds via een raadsbrief geïnformeerd.

Ambitie

We hebben een betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie.

We verbeterden de interne bedrijfsvoering
In 2022 hebben we een volwassenheidsmeting uitgevoerd bij de gebruikers van de informatieproducten en bij datadienstverleners. De resultaten hebben ons duidelijk gemaakt dat Nijmegen toe is aan een verdere professionalisering van het datagedreven werken.

Er zijn inmiddels bijna 100 dashboards in gebruik door onze organisatie. In 2022 zijn er 14 dashboards gemaakt vanuit het sociaal domein. Die gaven meer inzicht in het gebruik van de armoederegelingen en de opvang van Oekraïners. In het fysiek domein hebben we vooral bestaande dashboards verbeterd. Nieuw was het overzicht van al het gemeentelijk vastgoed. En ook hebben we meer zicht gecreëerd op de staat van het onderhoud van de openbare ruimte in de wijken. Dit levert belangrijke informatie aan de opgave voor de vervangingsgolf in de openbare ruimte.

We deden onderzoek naar een veilig en mensgericht gebruik van moderne technologieën
In 2022 hebben we digitale ethische commissie aangesteld en benoemd. Een eerste casus is inmiddels aan hen voorgelegd.
Tijdens het concert van de Red Hot Chilli Peppers heeft een succesvolle proef met 5G plaatsgevonden. Het is ons gelukt om ondanks de grote drukte en hoge datavraag van de bezoekers toch ruimte te reserveren voor continue stabiele hoog resolutie camerabeeld via 5G.
In de Vierdaagseweek zijn sensoren op basis van Privacy by design (rekening houden met privacy tijdens het ontwikkelen van producten en diensten) ingezet voor het meten van drukte aan de Waalkade en de intocht. In het laatste kwartaal zijn privacy by design sensoren ingezet om zogenaamde “bijna-ongelukken” op het Stationsplein tussen fietsers, voetgangers en bussen in beeld te brengen.

We waren een open en weerbaar Nijmegen
Vanwege corona zijn de begin 2022 geplande bewustzijnsintiatieven over informatieveiligheid voor inwoners, bedrijven en instellingen vervallen. Later in het jaar hebben we die niet meer opnieuw opgepakt.
Ons voornemen om inzicht te bieden in sensoren in de openbare ruimte bleek helaas niet te realiseren vanwege een beheersmatig te complexe informatiearchitectuur.

We verbeterden de digitale werkomgeving
Eind 2022 hebben we MS365 SharePoint in gebruik genomen voor het samenwerken, delen en bewerken van documenten rond de vernieuwing van het stationsgebied. Hiervoor zijn een honderdtal mensen opgeleid en geautoriseerd. Dit is de eerste stap naar een brede gemeentelijke invoering.

Vrijwel iedere medewerker heeft in 2022 een opleiding op het gebied van privacy, informatieveiligheid en informatiebeheer gevolgd en succesvol afgerond. Daarnaast hebben we op gestructureerde wijze bijeenkomsten georganiseerd om het bewustzijn onder medewerkers op dit terrein te vergroten. De sterke groei van het aantal vragen over de omgang met persoonsgegevens is voor ons een indicator dat het gewenste bewustzijn onder medewerkers is toegenomen.

We verbeterden de fysieke werkomgeving
In 2022 hebben we de verschillende fysieke werkomgevingen verbeterd. Dit gebeurde op basis van de resultaten van een intern onderzoek naar hybride werken. Een van de resultaten was een overzicht van alle verschillende werkomgevingen per locatie.
Hiermee maakten we het de medewerkers gemakkelijker gebruik te maken van stiltewerkplekken, ontmoetingsruimten, videobelkamers en ateliers.   

We boden digitale ondersteuning bij nieuwe wet- en regelgeving
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) met de daarbij horende zorgplicht is een jaar uitgesteld. De bestaande digitale ondersteuning houden we steeds actueel aan veranderende wet- en regelgeving en aan organisatorische aanpassingen.
Verder hebben we in het afgelopen jaar 87 digitale aanvraagformulieren gemaakt of aangepast vanwege wettelijke en organisatorische eisen. Daarnaast hebben we van ruim 100 aanvraagformulieren de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid verbeterd.

Lasten & baten

76

7,4 %

12

1,2 %

Deze pagina is gebouwd op 09/05/2023 10:42:04 met de export van 09/05/2023 10:19:21