Wat heeft het gekost

Ambities

Ambities

Bestuur en organisatie

Begroting 2022 primitief

Begroting 2022 na wijziging

Rekening 2022

Verschil

Lasten

Transparant en slagvaardig stadsbestuur

6,3

6,5

6,5

0,1

V

Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening

6,1

7,2

8,7

-1,4

N

Betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie

54,8

58,2

60,6

-2,3

N

67,2

72,0

75,7

-3,7

N

Baten

Transparant en slagvaardig stadsbestuur

0,2

0,2

2,0

-1,8

V

Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening

2,5

2,5

3,3

-0,8

V

Betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie

6,2

7,0

6,7

0,3

N

8,8

9,7

12,0

-2,3

V

Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (V=voordeel; N=nadeel)

Totaal programma
Aan het programma Bestuur en Organisatie geven we per saldo € 63,7 miljoen uit. Het grootste deel hiervan gaat naar Betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie.

Per ambitie
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 3,7 miljoen (5 %) meer uitgegeven. Oorzaken van deze afwijking zijn de hogere inhuurkosten voor Publiekszaken en het tekort op de overhead van de Gemeente Nijmegen.

Transparant en slagvaardig stadsbestuur

Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 0,1 miljoen (2 %) minder uitgegeven. Oorzaken van deze afwijking zijn:

Er is minder geld uitgegeven aan representatie door corona € 0,06 miljoen  
Kosten besluitvormingsproces zijn lager dan de dynamische begroting € 0,1 miljoen
Het beleidsbudget van de raad is niet volledig benut € 0,14 miljoen

Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening

Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 1,4 miljoen (23 %) meer uitgegeven. Oorzaken van deze afwijking zijn:
hogere inhuurkosten
De te maken inhaalslag op de producten Rijbewijzen en Reisdocumenten; een toename van corona gerelateerde telefoontjes bij het KCC; extra inhuur aan de balies, de backoffice en het KCC om het ziekteverzuim (mede door corona) op te vangen en zo aan de wettelijke termijnen te kunnen blijven voldoen. Daarnaast verwachten wij in 2023 een zogeheten paspoortpiek, om deze op te vangen is het nodig om al dit jaar daarvoor de juiste mensen in te huren.

extra kosten Briefadres
Per 1 januari 2022 heeft het college een nieuwe wettelijke verplichting ten aanzien van briefadressen. Tot eind 2021 had het college de
bevoegdheid om een briefadres aan te wijzen voor inwoners die zelf niet in staat zijn een briefadres aan te vragen. Dit gold ook voor de groep inwoners die niet op een adres is ingeschreven, maar waarvan de gemeente weet dat ze in Nijmegen verblijven. Vanaf 2022 is het college verplicht om een briefadres voor deze inwoners aan te vragen. De Rijksoverheid levert geen financiële middelen aan gemeenten voor deze wetswijziging.
De aanpassing van de beleidsregels vraagt extra capaciteit en in 2022 heeft dit tot een tekort geleid ad €75.000.

Tegenover het tekort op de uitvoeringskosten staat een voordeel door meer inkomsten uit leges. En nog een toevoeging vanuit de Bestemmingsreserve Opleidingsplan Publiekszaken.

Betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 2,2 miljoen (4 %) meer uitgegeven. Oorzaken van deze afwijking zijn: Er is extra ingehuurd in verband met de Energiecrisis, de opvang van Oekraïense vluchtelingen, Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo), projecten waar tijdelijk specialistische kennis voor nodig is, projecten die uitgevoerd worden in de regio en voor vervanging bij ziekte. De extra inhuur wordt deels opgevangen door compensaties vanuit het Rijk, a-structureel voordeel op de salariskosten, lagere opleidingskosten en inkomsten voor projecten in de regio waarvoor we een vergoeding ontvangen die wordt verantwoord aan de batenkant.

Batenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 300.000 (5 %) minder baten gerealiseerd. Oorzaken van deze afwijking zijn:
In de begroting staan begrote inkomsten opgenomen die wij niet hebben gerealiseerd. Dit is overhead op personeel dat niet is opgehaald uit de programma's.

Transparant en slagvaardig stadsbestuur
Ten opzichte van de dynamische begroting is er €1,8 miljoen meer aan baten gerealiseerd.
Oorzaken van deze afwijking zijn:
Wij bepalen jaarlijks op grond van een actuariële doorrekening hoe groot de voorziening moet zijn voor de wethouderspensioenen. In 2022 heeft deze berekening (per saldo) geleid tot een vrijval van € 1,7 miljoen.
Gemeente personeel heeft voor externe partijen werk verricht en hier staat een vergoeding tegenover van € 0,1 miljoen.

Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening
Ten opzichte van de dynamische begroting staan hogere lasten van € 1,4 miljoen met daar tegenover voor € 0,8 miljoen hogere baten. Deze worden veroorzaakt door meer legesinkomsten op het product reisdocumenten en naturalisatie.

Op het taakveld Burgerzaken stellen wij voor om € 300.000 te onttrekken aan de bestemmingsreserve Opleidingsplan Publiekszaken. We stellen dit voor bij de bepaling van de 2e winstbestemmingen.
De ontwikkeling van onze maatschappij vereist dat we investeren in de kwaliteit van de medewerkers die uitvoering geven aan onze Basisregistratie Personen en Burgerzaken. VNG, NVVB en Ministerie waarschuwen alle gemeenten dat hier aandacht nodig is. Dit werkterrein ontwikkelt zich van een paspoortfabriek naar een rol als poortwachter en de BRP levert het fundament en toegang tot maatschappelijke deelname, dienstverlening en zorg aan al onze Nijmegenaren. Toenemende digitalisering, steeds meer wettelijke vereisten (denk aan Gender en AVG),] en internationalisering maken dat voor het werk steeds meer kennis nodig is. Het op tijd signaleren van ondermijning door identiteits- en adresfraude stelt eveneens hogere eisen. Fouten in onze basisregistraties kunnen grote impact hebben op het leven van de Nijmegenaren. Een opleidingsprogramma voorziet in een up to date brede basiskennis voor alle medewerkers en biedt ontwikkelingsmogelijkheden voor het personeel. Hierdoor maken we onze organisatie op dit onderdeel weer toekomstproof.
We hebben hiervoor € 300.000 besteed in 2022.

Betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 0,3 miljoen (x %) minder baten gerealiseerd.
Oorzaken van deze afwijking zijn: Gemeentepersoneel heeft voor externe partijen werk verricht en hier staat een vergoeding tegenover van € 0,1 miljoen.

Lasten & baten

0

0,0 %

0

0,0 %

Deze pagina is gebouwd op 09/05/2023 10:42:04 met de export van 09/05/2023 10:19:21