Ambitie | We zijn een aantrekkelijke stad om te wonen, met goede werklocaties, openbare ruimtes en voorzieningen | |
---|---|---|
Toelichting | Voor de lange termijn is de ambitie om een aantrekkelijke stad te blijven. Aantrekkelijk om te wonen, te werken, te studeren, te investeren, te recreëren, te bezoeken en zich te vestigen. Een aantrekkelijke stad is ook een duurzame, sociale, gezonde en een economisch veerkrachtige stad. Deze ambities zijn uitgewerkt in de Omgevingsvisie en leiden tot acht ruimtelijke keuzes die in de aankomende jaren richting geven aan de ruimtelijke ontwikkeling van de stad: we kiezen voor een compacte, dynamische stad; we kiezen voor toekomstbestendige wijken; we kiezen voor een groene, gezonde stad; we kiezen voor duurzame mobiliteit; we werken aan de energieopgave; we kiezen voor sterke campussen; we kiezen voor een groter centrumgebied; we omarmen het kanaal. De volgende uitgangspunten hanteren we bij de uitwerking van de ruimtelijke keuzes: een initiatief draagt bij aan de vier grote opgaven uit de Omgevingsvisie; accommoderen van de groei voor wonen en werken tot 2040; groei binnen de bestaande stad; focus op gebieden: een groter centrumgebied, Kanaalzone en Heijendaal; we werken samen met de regio. | |
Doel | We behouden en versterken de ruimtelijke kwaliteit van onze stad, door zorg te dragen voor een goede ruimtelijke ordening. | |
Toelichting | We blijven gebruik maken van de wettelijke bevoegdheden om als gemeentebestuur te sturen op het behoud en versterking van de ruimtelijke kwaliteit. Met de komst van de nieuwe Omgevingswet in 2022 veranderen de mogelijkheden op dit terrein. Vooruitlopend op deze nieuwe wet is in 2020 de Omgevingsvisie in procedure gebracht. Dit is het integrale kader voor de ruimtelijke ontwikkeling van de stad voor de komende periode. We verbinden het beleid op het terrein van stedelijke ontwikkeling, wonen, groen, openbare ruimte, mobiliteit en duurzaamheid tot een samenhangende visie op de stedelijke ontwikkeling van onze stad, die ook bijdraagt aan de realisatie van sociale en economische doelen. Dat doen we in samenspraak met de stad.In het Bestuurlijk Overleg MIRT Oost Nederland 2019 hebben bestuurders van het Rijk en de provincie Gelderland afgesproken een verstedelijkingsstrategie voor de regio Arnhem, Nijmegen, Foodvalley op te stellen. Aanleiding voor deze strategie is de noodzaak om rond de 100.000 woningen toe te voegen in de regio’s Foodvalley (40.000 woningen) en Arnhem-Nijmegen (60.000 woningen) tot 2040. Doel van de verstedelijkingsstrategie is om aan te geven waar op de korte (2025), middellange (2030) en lange termijn (2040) de extra woon- en werklocaties in dit gebied gaan komen, gekoppeld aan de andere opgaven die van belang zijn, namelijk verduurzaming van de economie (inclusief landbouw), de bereikbaarheid, versterking van het landschap / de natuur en kwaliteit van de leefomgeving. De opgave die voorligt is hoe de groei zo opgevangen kan worden, dat de groen-blauwe kwaliteit van de regio versterkt wordt. Gemeentelijke besluitvorming over de verstedelijkingsstrategie vindt in het najaar 2021 plaats.VerstedelijkingsstrategieIn het Bestuurlijk Overleg MIRT Oost Nederland 2019 hebben bestuurders van het Rijk en de provincie Gelderland afgesproken een verstedelijkingsstrategie voor de regio Arnhem, Nijmegen, Foodvalley op te stellen. Aanleiding voor deze strategie is de noodzaak om rond de 100.000 woningen toe te voegen in de regio’s Foodvalley (40.000 woningen) en Arnhem-Nijmegen (60.000 woningen) tot 2040. Doel van de verstedelijkingsstrategie is om aan te geven waar op de korte (2025), middellange (2030) en lange termijn (2040) de extra woon- en werklocaties in dit gebied gaan komen, gekoppeld aan de andere opgaven die van belang zijn, namelijk verduurzaming van de economie (inclusief landbouw), de bereikbaarheid, versterking van het landschap / de natuur en kwaliteit van de leefomgeving. De opgave die voorligt is hoe de groei zo opgevangen kan worden, dat de groen-blauwe kwaliteit van de regio versterkt wordt. Gemeentelijke besluitvorming over de verstedelijkingsstrategie vindt in het najaar 2021 plaats. | |
Criteria | · Samen met inwoners, ondernemers, instellingen en belangenorganisaties. | |
Activiteiten | · We starten met de uitwerking van de Omgevingsvisie en Omgevingsplannen voor concrete locaties en projecten. | |
Doel | We verbeteren de ruimtelijke kwaliteit van onze stad door nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen te ondersteunen dan wel zelf te initiëren en te (laten) realiseren om zo de ambities uit de Omgevingsvisie te kunnen realiseren. | |
Toelichting | In de Omgevingsvisie hebben we nadrukkelijk aangeven dat we de komende jaren inzetten op een flinke groei van het aantal woningen en arbeidsplaatsen. Met het grondbeleid worden structuurbepalende, stedelijke ontwikkelingsprojecten gerealiseerd zoals de Waalsprong, Waalfront, Valkhofkwartier, Novio Tech Campus, transformatie Stationsgebied en Winkelsteeg. WaalsprongOnze opgave in de Waalsprong is het realiseren van een toekomstbestendig stadsdeel met ruimtelijke kwaliteit in de gebouwde omgeving en in de openbare ruimte én een stadsdeel dat zijn waarde behoudt. We hebben als ambities: een mozaïek aan woongebieden, ruimte voor ontmoeting in voorzieningen en in de openbare ruimte, en een aantrekkelijk aanbod van economische functies.Stationsgebied Stationsgebied Nijmegen, 42 ha groot, ontwikkelt zich tot een multimodale hub die de bereikbaarheid van Nijmegen als centrumgemeente bevordert en waar uitstekend kan worden gewoond, gewerkt en gerecreëerd. We realiseren circa 2.000 nieuwe appartementen en 25.000 m2 economische voorzieningen.Waalfront Doelstelling van het Waalfront is onder andere het in balans brengen van de stad Nijmegen en de verbetering van de ruimtelijke kwaliteit. We creëren een uniek stedelijk leef- en woonmilieu in Nijmegen met circa 2200 woningen (gedifferentieerd, waarvan 40 procent goedkoop). Met deze gebiedsontwikkeling maken wij ook (cultuur)historische lagen zichtbaar, zoals de vestingswerken (Park Fort Kraijenhoff), de industriële laag (bijvoorbeeld behoud Honig en waalhaven) en de Romeinse laag (thermenplein, aanduiding grens Romeinse stad en het Romeinse Masker).Valkhofkwartier We maken van het Valkhofkwartier dé culturele hotspot om je bezoek aan Nijmegen te beginnen. Dit doen we door de diverse locaties, instellingen, horeca en evenementen beter onderling te verbinden en te verbeteren. En de sterke link met de Waal en de Ooijpolder in te zetten. WinkelsteegIn de Omgevingsvisie is opgenomen dat er de komende jaren ingezet wordt op een flinke groei van het aantal woningen en arbeidsplaatsen binnen de gemeentegrenzen van Nijmegen. Een van de gebieden om deze groei te accommoderen is Winkelsteeg met als ambitie een werk-woongebied dat zowel de economie van de stad verder versterkt als een bijdrage levert aan de grote behoefte aan (betaalbare) woningen. Ook zal dit een bijdrage leveren aan het beter verbinden van Dukenburg met andere delen van de stad. Novio Tech Campus De Nijmeegse campussen zijn als bron van kennis en innovatie van groot belang voor onze stad en regio. De aantrekkingskracht op bedrijven en studenten is groot, waardoor zij een belangrijke bijdrage leveren aan de economische ontwikkeling, werkgelegenheid en levendigheid van de stad. Als stad willen wij investeren in een verdere versterking en groei van onze campussen. In de visie Kanaalzone-zuid en de ontwikkelvisie Winkelsteeg is aandacht voor de verdere ontwikkeling van het cluster Health en High Tech en worden de kansen geschetst voor de vestiging van bedrijven in dit cluster en short-stay huisvesting voor werknemers in deze sector.BinnenstadMet het uitvoeren van de gebiedsvisie Vlaams kwartier en de herontwikkeling van het V&D-pand is er ook in de Binnenstad een aantal ontwikkelingen gestart. Deze passen binnen de transformatie van place to buy naar place to meet. Ontmoeten wordt ingevuld door meer wonen in de Binnenstad met de Uitvoeringsagenda Wonen, bijvoorbeeld herontwikkelingslocatie Doddendaal. | |
Criteria | · Concrete invulling van de Omgevingsvisie. Met een transparante afweging tussen inhoudelijke, juridische én financiële kaders. Nota Grondbeleid. | |
Activiteiten | · We voeren verkenningen uit, of geven opdracht hiertoe. | |
Ambitie | We zijn een stad met een gevarieerd woningaanbod dat aansluit bij de vraag van alle nieuwe en bestaande bewoners | |
Toelichting | Nijmegen blijft de komende jaren groeien. Wij groeien in inwoneraantal sneller dan vergelijkbare steden. Dit biedt kansen en uitdagingen. De in maart 2020 afgesloten Woondeal met Rijk, provincie en regiogemeenten is voor Nijmegen van belang om op korte en langere termijn invulling te geven aan de ontwikkeling van de stad, en te voldoen aan de woningvraag. Realisatie van woningbouwplannen op korte termijn vindt vooral plaats in Waalsprong en Waalfront. Hier worden de komende jaren duizenden woningen in verschillende prijsklassen toegevoegd. Voor Nijmegen ligt de focus in de woondeal op de gebiedsontwikkeling in het Stationsgebied en de Kanaalzone. Daarvoor is in 2020 en 2021 11,5 miljoen euro beschikbaar gesteld uit de woningbouwimpuls-gelden voor de Winkelsteeg (inclusief 2,5 miljoen euro voor tijdelijke woningen) en 5 miljoen voor het stationsgebied. Dat helpt om in de eerste fases van deze binnenstedelijke locaties betaalbare woningen toe te voegen. In de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) zijn Kanaalzone Zuid en Stationsgebied & Binnenstad aangemerkt als prioritaire gebiedsontwikkelingen, 2 van de 14 gebieden van Nederland. Het ministerie heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de investeringsraming voor de ontwikkeling van deze gebieden. Dat biedt op termijn perspectief op meer rijksmiddelen. Verder werken we verder aan de uitvoering van de woningbouwplannen in Waalsprong en Waalfront. | |
Doel | We realiseren onze woningbouwopgave uit de Omgevingsvisie en uitvoeringsagenda wonen. | |
Toelichting | We willen tot 2030 minimaal 10.000 woningen bouwen, op korte termijn versnelling realiseren en ook na 2030 zorgen voor een continue bouwstroom met een goede mix van woningen. Conform het Uitvoeringsprogramma wonen hebben we de plancapaciteit vergroot en daarin meer appartementen, meer sociale en middeldure huur, meer middeldure koop en meer woonruimte voor studenten opgenomen. Concreet zetten we op stedelijk niveau, in lijn met de behoefte, in op 30% sociale en 15% middeldure huur in het woningbouwprogramma. Voor het vergroten van woonmogelijkheden voor kleine huishoudens als studenten, expats, en uitstroom maatschappelijke opvang zetten we ook in op flexibele woonvormen. In meer vergrijsde wijken zetten we in op het toevoegen van levensloopgeschikte woningen bij voorzieningen. Hiermee stimuleren we de doorstroming van ouderen en vergroten we het aanbod van goedkope koopwoningen in de bestaande voorraad. We zetten conform de woonbehoefte in op stedelijk compacte woonmilieus en milieus met meer functiemenging. Gezinnen en huishoudens met hoge inkomens zijn ook belangrijk voor de stad. De realisatie van woningen voor deze huishoudens was al opgenomen in de programmering en dit pakt de markt voldoende op. Door de sterk gestegen koopprijzen komen huishoudens met een minder gevulde portemonnee die zijn aangewezen op middeldure koop moeilijk aan bod. In 2022 voeren we het periodiek woonbehoefteonderzoek uit. Op basis hiervan kijken we of bijsturing of inzet van extra instrumenten nodig is. Andere doelgroepen die in 2022 om beleidsmatige aandacht vragen zijn doelgroepen met een hulp- of specifieke vraag – waaronder statushouders (waarvoor de taakstelling sterk is gestegen) –, woonwagenbewoners en regionaal arbeidsmigranten. | |
Criteria |
| |
Activiteiten | · We voeren de afspraken in de Woondeal met het Rijk uit, en participeren daartoe in de afstemmings- en overlegvormen in de Groene Metropoolregio. | |
Doel | We hebben voldoende beschikbaar en betaalbaar aanbod van sociale woonruimte. | |
Toelichting | We zetten de komende jaren extra in op de doelgroepen die hulp nodig hebben op de woningmarkt. Op stedelijk niveau zetten we concreet in op 30% sociaal in het woningbouwprogramma. Daarnaast zetten we gericht in op ouderen en doelgroepen met een hulpvraag. We maken ruimte om de woonmogelijkheden van deze doelgroepen in de bestaande voorraad en bij nieuwbouw te vergroten. Nieuwe aandachtgroepen voor 2022 e.v zijn o.a. statushouders, die ook zijn aangewezen op betaalbare woonruimte. In 2022 voeren we woonbehoefteonderzoek uit en kijken we onze inzet aangepast dient te worden. | |
Criteria | · Binnen de kaders van de Omgevingsvisie en als concretisering van de uitvoeringsagenda Wonen in samenwerking met woningcorporaties en huurders. | |
Activiteiten | · We monitoren de gemaakte afspraken met de woningcorporaties over betaalbaarheid, beschikbaarheid en woningbouw voor lage inkomens. | |
Doel | We hebben voldoende goede woningen voor studenten en starters, we zorgen ervoor dat de leefbaarheid in wijken op orde is. | |
Toelichting | In overleg met de instellingen voor hoger onderwijs, studentenorganisaties en aanbieders van studentenhuisvesting werken we aan voldoende en goede studentenhuisvesting. Met de SSH& werken we in 2022 en volgende jaren aan de gemaakte afspraken over de te realiseren eenheden. De in 2021 vastgestelde notitie studentenhuisvesting Nijmegen 2021-2030 is daarbij leidend. Het beleid voor de particuliere kamerverhuur blijft inhoudelijk hetzelfde: goede kamerverhuur is mogelijk, overlast gaan we tegen. We hebben geanticipeerd op de uitspraak van de Raad van State van 23 juni 2021 door reeds daarvoor de procedure voor regulering via een facetbestemmingsplan te starten. Begin 2022 zal dit van kracht zijn, waarmee het beleid juridisch steviger is onderbouwd. | |
Criteria | . Binnen de kaders van de Omgevingsvisie en als concretisering van de uitvoeringsagenda Wonen. | |
Activiteiten | · We voeren de afspraken met de SSH& uit over voldoende huisvesting voor studenten. De notitie studentenhuisvesting Nijmegen 2021-2030 is daarbij leidend. | |
Doel | We hebben een rechtvaardige en evenwichtige verdeling van de vrijkomende schaarse sociale woonruimte. | |
Toelichting | IIn de woningmarktregio Arnhem-Nijmegen worden alle vrijkomende woningen van de woningcorporaties (uitgezonderd SSH&) op dezelfde manier verdeeld. De regels hiervoor zijn opgenomen in de huisvestingsverordening. In deze verordening zijn ook de regels voor kamerverhuur en enkele bepalingen over de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp) opgenomen. In het najaar 2021 wordt aan de raad voorgelegd om artikel 10 Wbmgp te verlengen. | |
Criteria | . Binnen de kaders van de Huisvestingsverordening. Zodanig dat de slaagkansen tussen verschillende doelgroepen niet meer gaan verschillen dan in 2020. | |
Activiteiten | · We houden de huisvestingsverordening actueel, handhaven die, en dragen de kosten van juridische procedures (regionaal naar rato en lokaal). |