Op grond van de Gemeentewet zijn alle overschrijdingen op de lasten ten opzichte van de begroting (na wijziging) onrechtmatig. In de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV staan de uitgangspunten voor de begrotingsrechtmatigheid. Op basis hiervan is van lastenoverschrijdingen groter dan € 100.000 getoetst of deze rechtmatig zijn.
In onderstaande tabel zijn de lastenoverschrijdingen opgenomen per programma. Deze lastenoverschrijdingen zijn per programma beoordeeld met vermelding van de kwalificatie rechtmatig of onrechtmatig.
Toelichting per programma:
In miljoenen | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Meer uitgegeven | (R)echtmatig / (O)nrechtmatig |
---|---|---|---|---|
Bestuur en organisatie | 72,0 | 75,3 | 3,3 | R |
Economie en Toerisme | 7,0 | 8,4 | 1,5 | R |
Wonen en stedelijke ontwikkeling | 153,8 | 156,7 | 2,9 | R |
Programma Bestuur en Organisatie
De lastenoverschrijding van € 3,3 miljoen op dit programma wordt vooral veroorzaakt door hogere inhuurkosten. Dit heeft te maken met allerlei zaken die op de gemeente afkwamen het afgelopen jaar.
Er is extra ingehuurd in verband met de Energiecrisis, de opvang van Oekraïense vluchtelingen, Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo), projecten waar tijdelijk specialistische kennis voor nodig is, projecten die uitgevoerd worden in de regio en voor vervanging bij ziekte. Ook de te maken inhaalslag op de producten Rijbewijzen en Reisdocumenten; een toename van corona gerelateerde telefoontjes bij het KCC; extra inhuur aan de balies, de backoffice en het KCC om het ziekteverzuim (mede door corona) op te vangen en zo aan de wettelijke termijnen te kunnen blijven voldoen. Daarnaast verwachten wij in 2023 een zogeheten paspoortpiek, om deze op te vangen is het nodig om al dit jaar daarvoor de juiste mensen in te huren.
De extra inhuur wordt deels opgevangen door compensaties vanuit het Rijk en inkomsten voor projecten in de regio waarvoor we een vergoeding ontvangen die wordt verantwoord aan de batenkant. Tegenover de extra inhuurkosten bij rijbewijzen en reisdocumenten staan compenserende baten door hogere legesopbrengsten. Ook wordt er bij het winstbestemmingsvoorstel een bedrag van € 300.000 onttrokken uit de reserve opleidingskosten Publiekszaken ter dekking van de gemaakte kosten. In de tweede voortgangsmonitor hebben wij uw raad meegenomen in de ontwikkelingen die in de wereld gaande zijn en welke effecten deze op onze gemeente heeft. Dit is niet financieel vertaald gezien alle onzekerheden waar we mee te maken hadden. Om die reden beschouwen we de lastenoverschrijding als rechtmatig
Programma Economie en toerisme
De lastenoverschrijding is het gevolg van een correctie op grond van verslaggevingsregels. Daar waar wij dachten dat het actieprogramma Binnenstad geheel als investering beschouwd zou kunnen worden, zijn een aantal onderdelen uit dit programma, bij nader inzien toch te beschouwen als exploitatie-uitgaven. De overschrijding die op dit programma zichtbaar is, wordt gecompenseerd door een investeringskrediet. Bij de besluitvorming wordt ook voorgesteld dit krediet te verlagen. De raad heeft dus wel ingestemd met deze uitgaven, alleen was het budget achteraf gezien op de verkeerde plaats geraamd (investering in plaats van exploitatie) Om die reden beschouwen we de lastenoverschrijding als rechtmatig.
Programma Wonen en stedelijke ontwikkeling
Dit programma kent de bijzonderheid dat er een groot nadeel (€ 65,8 miljoen) op het programma bestaat, maar door de wijze van verslaglegging komt dit nadeel tot uiting aan de batenkant. Het geheel aan voor- en nadelen wordt veroorzaakt door de herzieningen van de planexploitaties zoals opgenomen in het VGP. Het VGP wordt opgemaakt ná vaststelling van de tweede voortgangsmonitor. Bij het opstellen van de stadsrekening moet rekening worden gehouden met de situatie en besluitvorming per 31 december 2022. Het VGP wordt vervolgens vastgesteld in 2023, weliswaar vóór vaststellen van de stadsrekening, maar in de stadsrekening moet de situatie per 31 december 2022 worden opgenomen. Dus wél het treffen van verliesvoorzieningen, maar nog niet de doorrekening van voordelige effecten die volgen uit de verwachte besluitvorming bij het VGP. De Raad wordt wel tussentijds geïnformeerd en met het vaststellen van het VGP worden de uitgaven en inkomsten van de planexploitaties geautoriseerd. Planning technisch is het niet mogelijk om een begrotingswijziging in het jaar 2022 vast te laten stellen. In de tweede voortgangsmonitor is overigens wel een aankondiging gedaan van de nadelige effecten en is aangegeven dat VGP en stadsrekening de documenten zijn waarbij nadere voorstellen gedaan zullen worden. Om die reden beschouwen we de lastenoverschrijding als rechtmatig
Verder is op basis van de paragraaf investeringen beoordeeld of er investeringen zijn gedaan die het krediet met meer dan € 100.000 hebben overschreden en dit is niet aan de orde.
Begrotingsrechtmatigheid