Wat heeft het gekost

Ambities

Ambities

Financiën

Begroting 2022 primitief

Begroting 2022 na wijziging

Rekening 2022

Verschil

Lasten

Financieel gezonde stad

36,2

82,0

71,4

10,6

V

36,2

82,0

71,4

10,6

V

Baten

Financieel gezonde stad

558,6

656,4

654,4

1,9

N

558,6

656,4

654,4

1,9

N

Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (V=voordeel; N=nadeel)

Totaal programma

Het programma Financiën  ontvangt per saldo 583,0 miljoen euro aan baten. Het grootste deel hiervan wordt ontvangen voor het doel 'raming en optimaliseren inkomsten gemeentefonds' , 510,8 miljoen euro, en voor het doel 'Innen lokale inkomsten',  totaal 90,0 miljoen euro.

Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting hebben we 10,6 miljoen euro (13%) minder uitgegeven.  De oorzaken van deze afwijking lichten we toe per doel.

We vangen algemene risico’s en specifieke majeure risico’s op die verstorend werken op het begrotingsevenwicht.

Er is 0,1 miljoen meer gestort in de bestemmingsreserves, omdat er subsidie is ontvangen voor kosten die in het verleden ten laste van de reserve zijn gebracht.

We hebben voortdurend genoeg liquide middelen om activiteiten van de gemeente te kunnen realiseren

De gestegen rentepercentages in de markt zorgen er voor dat de rentevergoeding is omgeslagen in een rentelast. Dit geeft een last die 0,1 miljoen euro hoger is dan bij de  2 e Voortgangsmonitor werd verwacht.

We genereren aanvullende inkomsten ter dekking van lasten van (lokaal) beleid, waarbij zorg wordt gedragen voor een goede verhouding tussen de baten en lasten voor zowel burgers en bedrijven

Burgers en bedrijven maken meer en meer gebruik van  no-cure-no-pay-bedrijven om bezwaar in te dienen tegen de opgelegde aanslagen. In het  besluit proceskosten bestuursrecht is geregeld dat de gemeente voor deze bijstand een vergoeding moet betalen.  Dit geeft 0,1 miljoen euro hogere lasten.

We verwerken begrotingscorrecties die nog niet zijn toe te rekenen aan programma’s

Uitvoeringskosten WWB

De volumeontwikkeling van het aantal bijstandsontvangers is erg afhankelijk van de conjunctuur. In economisch goede tijden zal het aantal dalen en in slechte tijden zullen wij te maken krijgen met stijgende aantallen. Op deze stelpost is in 2022 geen beroep gedaan; dit geeft een voordeel van 0,5 miljoen euro.

Verlofsparen

Met de invoering van de cao gemeenten 2021-2022 kunnen medewerkers vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit verlofsparen kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeleid. Deze vakantie-uren verjaren niet. Het verlofsparen kan leiden tot verlofstuwmeren die medewerkers bijvoorbeeld inzetten voor een sabbatical of om eerder met pensioen te gaan. Op 21 december heeft de commissie BBV een nadere toelichting gegeven over de te vormen voorziening verlofsparen. Op basis van deze toelichting is de voorziening gevormd en geeft dit een nadeel van 4,1 miljoen euro.   

Uitvoeringskosten
Op de uitvoeringskosten hebben we een nadeel van 0,2 miljoen euro. Dit wordt veroorzaakt door  personeel  dat niet  meer werkt voor de gemeente  maar waar we nog  wel kosten voor hebben gemaakt.

Baten zijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er 1,9 miljoen euro (0,3%) minder aan baten gerealiseerd. Oorzaken van deze  voordelen lichten we hierna toe.

We vangen algemene risico’s en specifieke majeure risico’s op die verstorend werken op het begrotingsevenwicht.

Binnen de programma’s zijn minder uitgaven gedaan aan met name onderhoud  en duurzaamheidsmaatregelen, omdat materiaal en personeel moeilijk verkrijgbaar zijn. Hierdoor blijven deze middelen in de reserves voor de programma’s beschikbaar.  Onderhoudsreserves hebben hiermee een egaliserend karakter.
Bij het programma Financiën leidt dit tot een lagere onttrekking uit de reserve dan rekening mee was gehouden in de begroting; dit geeft een nadeel van 1,6 miljoen euro.

We hebben voortdurend genoeg liquide middelen om activiteiten van de gemeente te kunnen realiseren

Door de groei van onze planexploitaties ontvangen we 0,1 miljoen euro meer voor het gebruik van ons eigen vermogen.   

We genereren aanvullende inkomsten ter dekking van lasten van (lokaal) beleid, waarbij zorg wordt gedragen voor een goede verhouding tussen de baten en lasten voor zowel burgers en bedrijven

In 2022 hebben we een nadeel op de OZB-opbrengsten woningen van 0,7 miljoen euro. Dit wordt veroorzaakt door een lagere waardestijging dan bij de tariefbepaling 2022 rekening is gehouden en een nadeligere groei van de stad.  Op de OZB voor niet-woningen hebben we een voordeel van 0,1 miljoen euro.
Daarnaast zijn er minder aanslagen afgeboekt als  oninbaar; dit geeft een voordeel van 0,2 miljoen euro. Door afschaffen van de coronamaatregelen hebben er meer activiteiten plaatsgevonden waarvoor we  precariobelasting in rekening  hebben kunnen brengen; dit geeft een voordeel van 0,1 miljoen euro.  

We stellen een reële meerjarige raming op van de inkomsten uit het gemeentefonds voor onze beleidsambities. We stabiliseren en optimaliseren de inkomsten uit het gemeentefonds.

De toename van het gemeentefonds in de decembercirculaire ten opzichte van de septembercirculaire voor 2022 voor Nijmegen is 16,6 miljoen euro. In 2022 is ook het gemeentefonds voor de jaren 2020 en 2021 met 1,3 miljoen euro negatief bijgesteld. In de betaalspecificatie van begin 2023 zijn ten opzichte van de decembercirculaire 2022 aantallen voor Nijmegen aangepast en dit zorgt ook voor een negatief effect. Het verschil tussen de stand rekening 2022 en begroting 2022 na wijziging is hierdoor 14,7 miljoen euro positief.

Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij het onderdeel Begrotingswijzigingen.

Lasten & baten

0

0,0 %

0

0,0 %

Deze pagina is gebouwd op 09/05/2023 10:42:04 met de export van 09/05/2023 10:19:21