ODRN
De belangrijkste punten in 2022 waren:
- In het coalitieakkoord heeft het college van Nijmegen de ambitie uitgesproken de BRIKS-taken weer in eigen huis uit te willen voeren. Regionaal hebben de deelnemers en ODRN daartoe een gezamenlijk onderzoek uitgevoerd. Ook heeft Nijmegen zelfstandig onderzoeken laten uitvoeren. Uiteindelijk heeft het college op 27 september 2022 besloten tot het terughalen van de BRIKS-taken. Een ontvlechting van deze taken uit ODRN en herinrichting bij Nijmegen is een proces dat zorgvuldig moet worden doorlopen en heeft impact op taakuitvoering, personeel, organisatie, informatievoorziening en financiën. De concrete impact op deze aspecten moet in 2023 nog in beeld worden gebracht.
- Bij ODRN is een nieuwe directeur benoemd.
- Binnen ODRN zijn de afgelopen jaren veel stappen gezet om de bedrijfsvoering te verbeteren. In 2022 is hard gewerkt aan een dashboard, waarop vooraf vastgestelde indicatoren elk moment raadpleegbaar zijn, waardoor betere (bij)sturing kan plaatsvinden. Ook is gewerkt aan een vereenvoudigde producten- en dienstencatalogus. Dit brengt ODRN vanaf 2023 een sterke vermindering aan registratiedruk, uniforme uurtarieven en een rekening op basis van werkelijk bestede uren.
- ODRN en de deelnemende gemeenten hebben samen nieuw VTH-beleid opgesteld, waarin de ambities voor de komende vier jaar zijn vastgelegd. Dit kan de komende jaren een verschuiving brengen in de taakaccenten binnen VTH. Jaarlijks wordt het beleid naar concrete taakuitvoering vertaald in het werkplan voor ODRN. De mate van slagen in uitvoering van de werkplannen en de ambities van het VTH-beleid, wordt mede bepaald door het daadwerkelijk kunnen (blijven) vinden van ervaren en professionele capaciteit door ODRN.
- De realisatie door ODRN is in 2022 achtergebleven op de bij werkplan afgesproken opdracht. Dit komtgrotendeels door een terugloop aan aanvragen en meldingen (marktwerking) en deels door capaciteitstekort. Ook ODRN werd in 2022 geconfronteerd met namelijk de krapte op de arbeidsmarkt en een hoger ziekteverzuim. Hierdoor heeft ODRN het oppakken van een aantal projecten doorgeschoven naar 2023, te weten: aanpak kamerverhuur en het actualiseren van milieuvergunningen.
- In 2022 bleven inkomsten uit leges achter. Dit komt doordat er minder grote bouwprojecten zijn aangevraagd, stikstofproblematiek, de hoge inflatie en hogere bouw - en grondstofprijzen en krapte op de arbeidsmarkt zijn mogelijke verklaringen ervoor.
- In maart 2021 beschreef adviescommissie Van Aartsen in het rapport ‘Om de leefomgeving’ de status van het VTH-stelsel. De commissie geeft tien adviezen om de kwaliteit steviger te borgen en kiest de omgevingsdiensten als aangrijpingspunt. Deze adviezen worden geconcretiseerd via een interbestuurlijk programma (2022-2023) en zal een doorontwikkeling van omgevingsdiensten vragen. ODRN heeft in 2022 een Specifieke Uitkering voor de uitvoering van het IBP aangevraagd en verkregen.
- Deze landelijke geïnitieerde doorontwikkeling van het VTH-stelsel hangt samenhangt met de Nijmeegse ambitie om de sturing op en samenwerking met ODRN binnen de milieu taakuitvoering te versterken danwel te verbeteren. Berenschot heeft Nijmegen daarin een aantal aanbevelingen gedaan, die in 2022 voortvarend zijn opgepakt. Zo wordt projectmatig samengewerkt aan de luchtkwaliteit in gebied Nijmegen West en Weurt, is een nieuwe overlegstructuur opgezet voor bestuurlijk gevoelige casussen en is een gezamenlijke verkenning gestart om tot een meer outcome gerichte opdracht voor ODRN te komen. Via een nadere impactanalyse, uitgevoerd door Lysias, worden de overige uit te voeren acties nog geconcretiseerd.
- In de loop van 2022 is de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen opnieuw uitgesteld. ODRN heeft al wel volop voorbereidingen getroffen voor de uitvoering van de Omgevingswet. Er is een regionaal team gevormd, die de voorbereidingen en implementatie van de betreffende wetten voor haar rekening neemt.