We organiseerden onderwijs en leerlingenvervoer voor Oekraïense ontheemden Door de inval van Rusland in Oekraïne ontvluchten vele Oekraïners noodgedwongen hun thuis. Begin juli werden ruim 68 duizend Oekraïense vluchtelingen, waaronder vele kinderen, in Nederland opgevangen. Deze Oekraïense kinderen hebben recht op onderwijs en komen op een Nederlandse school terecht. In Nijmegen is basis- en voortgezet onderwijs geboden aan kinderen van Oekraïense ontheemden die in de tijdelijke noodopvang locaties bij gastgezinnen/particulieren verbleven. De jongste kinderen van 4 en 5 jaar kunnen terecht bij een reguliere basisschool. Voor het primair onderwijs is een tijdelijke setting met een aantal klassen georganiseerd bij basisschool De Boomgaard in Nijmegen Noord. De leerlingen stromen door naar regulier onderwijs of naar het NT2 onderwijs bij De Bloemberg. Voor leerlingen voortgezet onderwijs uit Oekraïne is Pontem II opgezet aan de Nijlpaardstraat in Nijmegen. Hier konden circa 150 Oekraïense leerlingen die in de regio Rijk van Nijmegen verblijven terecht. Een aantal jongeren volgt hier de online lessen vanuit Oekraïne in combinatie met Nederlandse les. Dit onderwijs konden wij realiseren door intensieve en constructieve samenwerking met de schoolbesturen Conexus, Sint Josephscholen en @voCampus. Vanuit het Rijk is een specifieke uitkering beschikbaar waarmee gemaakte kosten voor onderwijshuisvesting in de periode maart 2022 t/m juli 2023 moeten worden gedekt. Tevens hebben we middelen ontvangen voor de kosten van het leerlingenvervoer van de opvanglocatie naar school. Bij dit vervoer gaan we zoveel als mogelijk uit van de zelfstandigheid van de leerlingen en hun ouders, waardoor het meeste vervoer per fiets of openbaar vervoer geschiedt. We stimuleerden kansengelijkheid en optimale ontwikkelingskansen We willen gelijkwaardige kansen creëren. Dit doen we onder andere door het verstrekken van subsidies. In 2022 zijn een aantal langlopende subsidieafspraken gewijzigd of zijn we projecten gestart om subsidies en/of werkwijzen te wijzigen. Met ingang van schooljaar 2022/2023 zijn de onderwijsachterstandensubsidies aan basisscholen veranderd. De subsidie is gericht op taal- en leesstimulering op scholen gekoppeld aan ouderbetrokkenheid. Met de gewijzigde subsidieafspraken kunnen scholen een meerjarige continuïteit in de uitvoering leveren, maar ook flexibel mee groeien met veranderende schoolpopulaties. Op deze manier blijven de subsidiemiddelen landen bij de kinderen die de extra ondersteuning het hardst nodig hebben. We verstrekken subsidie aan kinderopvangorganisaties en basisscholen voor Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en SMI (kinderopvang op basis van sociaal medische indicatie). In 2022 is gestart met de hbo-coaches op de VVE-peuteropvanglocaties, teneinde de educatie kwaliteit te verhogen. Daarnaast zijn we in 2022 gestart met het ontwikkelen van nieuw beleid op basis waarvan we in de toekomst subsidies VVE, SMI en flankerend beleid kunnen laten vaststellen. In 2023 wordt dit verder met kinderopvang en onderwijsorganisaties vormgegeven. In 2022 zijn we gestart met de doorontwikkeling van de brede scholen. Sinds de start van de (subsidie) brede scholen ruim 15 jaar geleden is er weinig doorontwikkeld, is de situatie historisch gegroeid én niet altijd meer passend. Het doel is kansengelijkheid bevorderen en de brede ontwikkeling van het kind stimuleren door middel van naschools aanbod. We willen gezamenlijk opnieuw kijken naar wat, waar en wanneer nodig is op het snijvlak kinderopvang, onderwijs, welzijn en thuis/gezin. Door de Gelijke Kansen Alliantie van het ministerie van OCW is Nijmegen aangemerkt als Voorloper School en Omgeving (ook wel Rijke schooldag genoemd). Dit betekent dat we gedurende drie jaren een subsidie ontvangen van het ministerie om samen met de schoolbesturen en andere partijen het huidige naschoolse aanbod te intensiveren, uit te breiden en de effecten te monitoren . Samen met het programma Werk en Inkomen hebben we de moties ‘Bijdrage aan de ouderbijdrage’ én ‘Een ontbijt voor ieder kind’ uitgevoerd: Met stichting Leergeld zijn afspraken gemaakt om de subsidie voor de vrijwillige ouderbijdrage voor het onderwijs in 2023 weer in ere te herstellen én scholen een compensatie te verstrekken voor de niet ontvangen vrijwillige ouderbijdragen in 2022. In december 2022 zijn de Vicentius Vereniging en Bindkracht10 gestart met het verstrekken van ontbijttassen voor basisschoolkinderen die zonder ontbijt naar school gaan. We voerden het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) uit Met de rijksmiddelen NPO is een breed programma opgezet met activiteiten en projecten van de voorschoolse leeftijd tot en met het voortgezet onderwijs. Voorbeelden zijn de opstart van Jonge Kindgroepen in het basisonderwijs met als doel meer kinderen in het reguliere onderwijs te houden, extra aandacht voor de aanpak ziekteverzuim en thuiszitten en extra inzet van schoolmaatschappelijk werk en jongerenwerkers op de vo-scholen. Ook is de omgeving buiten school meegenomen, o.a. door de preventieplatforms extra te ondersteunen. We hebben de motie ‘Meer werk voor Jongerenwerk’ uitgevoerd door de inzet van het jongerenwerk in het voortgezet onderwijs voor heel 2023 mogelijk te maken. Het landelijke lerarentekort, dat ook in Nijmegen speelt, maakt het oplossen van problemen tot een forse opgave voor het gehele onderwijs. De verwachte, onvervulde vacaturevraag naar docenten in de regio Rijk van Nijmegen was 33 fte in 2022 (en stijgt naar 46 fte in 2026). Ter ondersteuning van het onderwijs hebben we middelen uit ons Nationaal Programma Onderwijs (NPO) eenmalig ingezet voor een meerjarige aanpak voor behoud van docenten die werkzaam zijn op de VO scholen in onze stad. De deelnemende VO scholen zijn @voCampus, Stichting Voortgezet Montessori Onderwijs Nijmegen, Pro College, Yuverta VMBO, Havo Notre Dame en het Karel de Grote College. Het onderwijspalet is veranderd door dalende leerlingenaantallen Voortgezet Onderwijs Het aantal middelbare scholieren dat in Nijmegen naar school gaat, daalt gestaag (circa 10% in de periode 2016-2020). De daling was vooral merkbaar in Nijmegen-West, bij met name het Dominicus College. Met als gevolg dat het schoolbestuur @voCampus besloot om de school voor havo en vwo aan de Energieweg te sluiten. Dit schooljaar (2022) was er geen nieuwe brugklas. De school zal nog anderhalf jaar bestaan en steeds kleiner worden, tot na de schoolvakantie van 2024 de laatste leerlingen overgaan naar andere middelbare scholen. De Monnikskap, een afdeling voor leerlingen met een fysieke handicap of chronische ziekte, blijft behouden en wordt ondergebracht bij het Kandinsky College. We stimuleerden de acceptatie van diversiteit door middel van een positief schoolklimaat We hebben ook dit jaar SchoolsOUT gesubsidieerd op grond van het convenant met de kinderopvang (Nannies en KION), schoolbesturen primair en voortgezet onderwijs, GGD, Dito young LGTB+ en COC Nijmegen. Dit project heeft alle scholen op maat ondersteund bij aandacht voor seksuele en genderdiversiteit. De kennis en ervaring van SchoolsOUT hebben we ook ingezet om uitvoering te geven aan de motie ‘Niet discrimineren kun je leren’, waarbij we met de scholen samenwerken aan een veilige schoolomgeving, waar we naast de acceptatie van seksuele en gender diversiteit ook het bewustzijn over (institutioneel) racisme en discriminatie bespreekbaar maken. De aanpak van discriminatie is vanuit het ministerie al een opdracht aan scholen en is verwerkt in de burgerschapsaanpak. We zijn gestart met het inventariseren van waar het goed gaat en soms wat minder goed en waaraan de scholen behoefte hebben om een en ander te kunnen verbeteren. Regionale aanpak voortijdig schoolverlaten werd verbreed naar ‘Jongeren naar school of werk’ Gemeenten in de regio Nijmegen, onderwijsinstellingen v(s)o en mbo, WerkBedrijf en het ministerie OCW geven gezamenlijk uitvoering aan diverse maatregelen en projecten binnen het regionaal programma ‘Voortijdig schoolverlaten 2021-2024’. De aanpak is in 2022 uitgebreid met extra rijksmiddelen voor jeugdwerkloosheid. Onder de noemer ‘jongeren naar school of werk’ werkten we samen om jongeren zo goed mogelijk te begeleiden in hun loopbaan. Deze aanpak is niet alleen bedoeld voor voortijdige schoolverlaters maar voor alle jongeren die op een bepaalde manier kwetsbaar zijn binnen het onderwijs of in de stappen naar vervolgonderwijs of een duurzame plek op de arbeidsmarkt. De stuurgroep is uitgebreid, we organiseerden bijeenkomsten en verstuurden regelmatig nieuwsbrieven naar ca 200 abonnees; professionals die met jongeren werken. Er vond een tussentijdse evaluatie van het programma plaats. Door Corona liepen sommige initiatieven vertraging op en in het afgelopen jaar is een flinke inhaalslag gemaakt. Betrokken organisaties zijn o.a. trots op de inzet van doorstroomcoaching, de ontwikkeling van maatwerk bij collectieve financiering jeugdhulp op school, time-in initiatieven, samenwerking van tussenvoorzieningen vo-mbo en doorontwikkeling van de Oversteek mbo en de start van de loopbaanteams. Aandachtspunten bij de verschillende maatregelen waren het delen van informatie en borgen van privacy, toename van jongeren met mentale problemen en gedragsproblemen, het verder vormgeven van ontschot werken en inclusiever onderwijs. We begeleidden jongeren terug naar school Er waren het afgelopen schooljaar fors meer verzuimmeldingen van leerlingen. Deze afwijking komt grotendeels doordat er in de afgelopen schooljaren vanwege Corona minder werd gemeld. Ook het aantal vrijstellingen van inschrijving lag hoger. De rol van leerplichtambtenaar is nog meer verschoven van handhavend naar adviserend en bemiddelend en het aantal sanctionerende maatregelen nam af. Er was ook meer aandacht samenwerking met het onderwijs en ketenpartners, o.a. door deelname van alle reguliere vo-scholen binnen Rijk van Nijmegen aan de pilot ziekteverzuim en de doorontwikkeling van een gezamenlijke thuiszittersaanpak. Ook bij de 18-23 jarigen (zonder startkwalificatie) nam het verzuim toe tot het niveau vóór Corona. We zagen meer jongeren met motivatieproblemen en hulpvragen. Met bijna alle nieuwe voortijdige schoolverlaters had team leerrecht en rmc contact. We kregen beter zicht op de voortijdige schoolverlaters die eerder het onderwijs hebben verlaten en jongeren bij wie twijfels bestaan over hun zelfredzaamheid werden gemonitord. Samen met kennisinstellingen werkten we aan maatschappelijke vraagstukken Het afgelopen jaar is er vanuit de City Deal kennis Maken gewerkt aan een gemeenschappelijk implementatieplan voor een betere kennisinfrastructuur tussen gemeente en de kennisinstellingen. Dit zorgt voor meer inhoudelijke sturing vanuit de gemeente op welke thema’s er meerjarig samengewerkt kan gaan worden de komende jaren. Deze inhoud richt zich op ‘sociale basis versterken’ en ‘ruimte maken’, met als voorbeelden aansluiten bij vraagstukken die spelen in de wijkgerichte aanpak of de ontwikkelingen in het stationsgebied. Daarnaast zijn er samenwerkingen tot stand gekomen op kortlopende projecten. Een voorbeeld hiervan is een vraag vanuit de buurtsportcoaches. Zij wilden betere beweegadviesgesprekken kunnen voeren en hadden daarvoor meer kennis nodig van culturele en religieuze achtergronden. Dit bijscholingstraject is vormgegeven door studenten vanuit alle drie de kennisinstellingen. We bereikten meer volwassenen die moeite hebben met taal, rekenen of de computer We wilden vooral meer mensen bereiken die Nederlands als moedertaal hebben, omdat deze groep vanwege schaamte niet of lastig te bereiken is. Dit is gelukt: in 2022 heeft het ROC Nijmegen twee extra lesgroepen kunnen organiseren voor deze doelgroep. Daarnaast heeft het ROC een extra lesgroep voor Oekraïners opgezet. Het totaal aantal deelnemers van educatietrajecten in de regio Rijk van Nijmegen is van 381 deelnemers in 2021 naar 425 in 2022 gegaan, een toename van 11,5 %. De meeste deelnemers komen uit Nijmegen, 252 van de 425. We hebben het maatschappelijk effect van deelname aan de educatietrajecten van het ROC Nijmegen laten onderzoeken voor regio Rijk van Nijmegen met de Monitor Volwasseneneducatie. Deze monitor laat zien dat een groot aantal deelnemers een betere plek in de samenleving en op de arbeidsmarkt heeft gekregen tussen 2020 en 2022. De structurele samenwerking met ROC Nijmegen zorgt ervoor dat de resultaten één van de beste in het land zijn. Door de afwezigheid van een taalcoördinator voor het grootste deel van 2022 hebben we op het gebied van samenwerking niet bereikt wat we beoogd hadden. Dit heeft laten zien hoe groot het belang van een (regionale) taalcoördinator is. Eind 2022 is een nieuwe taalcoördinator gestart, die direct aan de slag is gegaan met het aanhalen van de contacten met (lokale) partners zoals het ROC, het WerkBedrijf, de Bibliotheek, de GGD, Stichting Lezen en Schrijven, UWV, DAR, HAN, RU en het CWZ. Ook heeft de taalcoördinator een bijeenkomst georganiseerd voor oude én potentiële nieuwe bondgenoten van het bondgenootschap tegen laaggeletterdheid Rijk van Nijmegen. |