Toelichting passiva 31 december 2022
Eigen vermogen
Eigen vermogen
Boekwaarde per | 31-12-2022 | 31-12-2021 |
---|---|---|
Algemene reserve | 174.732 | 120.381 |
Bestemmingsreserve | 21.433 | 15.747 |
Rekeningresultaat | -57.696 | 40.500 |
Totaal | 138.469 | 176.628 |
Het resultaat over 2022 is als volgt opgebouwd:
Rekeningresultaat 2022 | |
---|---|
Lasten | 970.591 |
Baten | 932.432 |
Saldo voor aanspreken reserves | -38.159 |
Reservemutaties: | |
Storting in de reserves | 54.511 |
Onttrekking uit de reserves | 34.974 |
Per saldo storting in reserves | -19.537 |
Nadelig resultaat voor verwerking resultaatvoorstellen | -57.696 |
Reserves
Reserves | Boekwaarde | Toevoeging | Onttrekking | Bestemming resultaat 2022 | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|
F022 Saldireserve | 120.381 | 39.873 | 22.422 | 36.900 | 174.732 |
Subtotaal algemene reserve | 120.381 | 39.873 | 22.422 | 36.900 | 174.732 |
F004 1%-regeling beeldende kunst | 526 | 50 | 576 | ||
F046 Afschrijving | 691 | 61 | 630 | ||
F047Bereikbaarheidsfonds | -81 | -81 | |||
F057 Duurzaamheidsmaatregelen | 1.157 | 692 | 361 | 1.488 | |
F059 Onderhoud vastgoed | 1.508 | 7.871 | 7.126 | 2.253 | |
F060 POG buitensport | 1.968 | 722 | 396 | 2.294 | |
F061 Decentralisatie bodemverontreiniging | 1.517 | 353 | 647 | 1.223 | |
F064 Masterplan BUIG | 144 | 144 | |||
F065 Onderhoud stadsbrug | 1.167 | 174 | 993 | ||
F066 Rivierenpark | 3.444 | 206 | 3.238 | ||
F067 Decembercirculaire | 3.706 | 2.581 | 2.550 | 3.675 | |
F069 Reserve opleidingsplan PU | 0 | 1.000 | 1.000 | ||
F070 Reserve energiecrisis | 0 | 5.000 | 1.000 | 4.000 | |
Subtotaal overige bestemmingsreserve | 15.747 | 14.638 | 12.552 | 3.600 | 21.433 |
Totaal reserves | 136.128 | 54.511 | 34.974 | 40.500 | 196.165 |
Saldireserve
De saldireserve is een algemene reserve en is bedoeld om risico’s op te kunnen vangen. De saldireserve maakt een belangrijk deel uit van het weerstandsvermogen. De saldireserve wordt gevoed vanuit een voordelig rekeningresultaat en/of aan de hand van een expliciet besluit van de gemeenteraad. De hoogte van de saldireserve beweegt zich binnen een bepaalde bandbreedte, bestaande uit een “harde” ondergrens en een flexibele bovengrens. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar de paragraaf Weerstandsvermogen.
1%-regeling Beeldende Kunst
Voor beeldende kunst worden in bouwkredieten gelden beschikbaar gesteld. Uitvoering van kunstwerken zijn losgekoppeld van de betreffende bouwplaatsen. Tegenover de gelden die via de regeling gereserveerd worden, wordt een programma van projecten opgesteld. De grilligheid van de projecten in hun verloop- de ene opdracht duurt veel langer dan de andere en elk opdrachtproces verloopt weer anders- maakt “flexibele” beschikbaarheid van de middelen nodig. Om die reden is de reserve 1% beeldende kunst gevormd.
Reserve Afschrijving
Bij investeringen met een economisch nut mogen bepaalde inkomsten op grond van het BBV niet in mindering worden gebracht op de nieuwe investering (verzekeringsgelden na bijv. brand, de opbrengst uit verkoop van een pand, etc.) . Deze bijdragen kunnen in de reserve afschrijving gestort worden. Via onttrekkingen uit deze reserve worden de met die investering samenhangende kapitaallasten gedekt.
Reserve Bereikbaarheidsfonds
De reserve is in 2005 ingesteld. Het doel van deze reserve is om gelden, die ontvangen worden op grond van de bouwverordening ten behoeve van alternatieve parkeervoorzieningen, beschikbaar te houden voor de realisatie van die parkeervoorzieningen. Met het raadsvoorstel “Kiezen én Delen, Parkeren in Nijmegen, is de Verordening Bereikbaarheidsfonds gemeente Nijmegen aangepast. Belangrijkste aanpassing is dat de bestemming van dit fonds verruimd is. Voorheen was de inzet beperkt tot parkeervoorzieningen en nu gaat het om een bijdrage bereikbaarheidsbeleid in bredere zin. De parkeerbijdrage heeft als doel bij te dragen in de financiering van het bereikbaarheidsbeleid van de gemeente Nijmegen indien een nieuwe ontwikkeling er zelf niet in slaagt om de parkeerbehoefte op eigen terrein op te lossen. Eind 2022 heeft deze reserve tijdelijk een negatieve stand, maar deze wordt in 2023 weer ruimschoots aangevuld.
Reserve duurzaamheid
De Gemeenteraad heeft in mei 2013 het Vliegwielprincipe Duurzaamheid vastgesteld. De kern van dat voorstel is dat met investeren in duurzaamheidsmaatregelen kostenbesparingen (op energie) worden gerealiseerd. Het bedrag van deze besparingen brengen we in mindering op de betreffende (energie)budgetten en storten we, ter dekking van de kapitaallasten van de gerealiseerde duurzaamheids- investeringen in de reserve duurzaamheid.
Reserve onderhoud vastgoed
Jaarlijks wordt een budget beschikbaar gesteld voor onderhoud van panden. Dit onderhoud is opgenomen in een meerjarig onderhoudsplan. De werkzaamheden kunnen jaarlijks afwijken van het budget. Ter egalisering van deze kosten en het beschikbaar houden van het budget is deze bestemmingsreserve gevormd.
Reserve POG buitensport
Jaarlijks wordt een budget beschikbaar gesteld voor onderhoud buitensport. Dit onderhoud is opgenomen in een meerjarig onderhoudsplan. De werkzaamheden kunnen jaarlijks afwijken van het budget. Ter egalisering van deze kosten en het beschikbaar houden van het budget is deze bestemmingsreserve gevormd.
Reserve decentralisatie bodemverontreiniging
Nijmegen ontving in de periode 2016 t/m 2020 jaarlijks 1,1 miljoen via het gemeentefonds voor uitvoering bodemtaken. Het verschil tussen deze middelen en de jaarlijkse werkelijke kosten wordt gestort in de reserve teneinde de middelen beschikbaar te houden voor dit doel. Inmiddels zijn ook in 2021 middelen via het gemeentefonds ontvangen en is in de tweede voortgangsmonitor een voorstel over inzet van deze reserve vastgesteld.
Reserve Masterplan BUIG
Het doel van deze reserve is egalisatie van de kosten voor de uitvoering van de projecten van het masterplan BUIG 2017-2019, met een doorloop in 2021. Dit plan is afgerond. De reserve kan vrijvallen.
Reserve onderhoud stadsbrug
Deze reserve is bedoeld voor het gelijkmatig spreiden van de onderhoudslasten stadsbrug. Het onderhoud is afgekocht, de termijn is contractueel vastgelegd evenals de betalingen. Het contract eindigt in 2040. In de programmakosten wordt rekening gehouden met een gelijkmatige verdeling van de onderhoudskosten en het saldo van de reserve is bestemd voor betaling van de facturen.
Reserve Rivierenpark
De gemeente heeft van het Rijk in 2016 een eenmalige afkoopsom van € 2.987.829 ontvangen voor beheer- en onderhoudswerkzaamheden aan het Rivierenpark. Dit bedrag is gestort in de reserve rivierenpark. Daarnaast wordt er jaarlijks een bedrag vanuit de exploitatie toegevoegd aan de reserve. Gedurende 25 jaar worden de kosten voor beheer en onderhoud ten laste van de reserve gebracht.
Reserve decembercirculaire / gemeentefondsmiddelen
Deze reserve is in 2018 ingesteld om middelen die we van rijkswege beschikbaar gesteld krijgen, ook te behouden voor dat doel. In de decembercirculaire krijgen we als gemeente middelen uit het gemeentefonds waarbij het onmogelijk is om deze middelen nog in het betreffende jaar te besteden. Bedoeling is dat er in het daaropvolgende jaar plannen worden ontwikkeld waarvoor deze gelden dan ingezet kunnen worden. Verder is er ook een bedrag uit de septembercirculaire 2019 in deze middelen opgenomen en dit betreft de middelen ten behoeve van het project aardgasvrije wijken. In onderstaande tabel wordt de samenstelling van de reserve per 31 december 2022 weergegeven en wordt het resultaatbestemmingsvoorstel bij deze stadsrekening vermeld.
Bedragen x €1 | |
---|---|
Septembercirculaire september 2019 aardgasvrije wijken | 1.302.556 |
Project aardgasvrij (uit 2020) | 2.372.233 |
Stand reserve per 31 december 2022 | 3.674.789 |
Winstbestemmingsvoorstel bij de stadsrekening 2022 | |
DU Meerkosten Oekraïne sociaal domein | 219.000 |
DU Versterken sociale basis | 93.000 |
DU Gezond in de stad | 84.000 |
DU Bed, bad en brood | 269.000 |
DU Dichterbij dan je denkt | 239.000 |
DU Handhaving quarantaine | 42.000 |
DU leerlingenvervoer Oekraïne | 87.000 |
Bijzondere bijstand | 547.000 |
Breed offensief | 149.000 |
Toegankelijkheid verkiezingen en aanpassing software | 27.000 |
Totaal toe te voegen aan de reserve | 1.756.000 |
Vrij laten vallen middelen aardgasvrij en over te hevelen naar in te stellen reserve aardgasvrij | -3.674.789 |
Reserve na winstbestemming 2022 | 1.756.000 |
Reserve opleidingsplan publiekszaken
De ontwikkeling van onze maatschappij vereist dat we investeren in de kwaliteit van de medewerkers die uitvoering geven aan onze Basisregistratie Personen en Burgerzaken. Dit werkterrein ontwikkelt zich van een paspoortfabriek naar een rol als poortwachter en de BRP levert het fundament en toegang tot maatschappelijke deelname, dienstverlening en zorg aan al onze Nijmegenaren. Toenemende digitalisering, steeds meer wettelijke vereisten] en internationalisering maken dat voor het werk steeds meer kennis nodig is. Het op tijd signaleren van ondermijning door identiteits- en adresfraude stelt hogere eisen. Fouten in onze basisregistraties kunnen grote impact hebben op het leven van de Nijmegenaren. Een opleidingsprogramma voorziet in een up to date brede basiskennis voor alle medewerkers en biedt ontwikkelingsmogelijkheden voor het personeel. Hierdoor maken we onze organisatie op dit onderdeel weer toekomst bestendig.
Reserve energiecrisis
De reserve heeft als doel om maatschappelijke instellingen en verenigingen in
Nijmegen die bijdragen aan onze ambities te ondersteunen als zij als gevolg van de energiecrisis in de
problemen komen. daarnaast is de reserve ook bedoelt voor alle inwoners van Nijmegen die door de hoge energiekosten, ondanks de gemeentelijke en Rijksregelingen, niet meer rond kunnen komen.