Bereikbaarheid
Bedragen X € 1.000 | Totaal budget | Realisatie tot 2022 | Budget 2022-2025 | Realisatie 2022 | Restant |
---|---|---|---|---|---|
Specifieke investeringen | |||||
Fietstunnels Waalsprong | 8.243 | 5.185 | 3.058 | 0 | 3.058 |
Aanleg Dorpensingel | 6.400 | 606 | 5.794 | 21 | 5.773 |
Parkeren Hezelpoort | 2.597 | 2.517 | 80 | 0 | 80 |
Stationsplein | 3.000 | 826 | 2.174 | 0 | 2.174 |
Waalbrug fiets- en busbaan | 1.470 | 2.279 | -809 | -679 | -130 |
Park & Ride | 1.200 | 1.128 | 72 | 26 | 46 |
Bereikbaarheid campus o.a. Heyendaal | 2.500 | 464 | 2.036 | 125 | 1.911 |
Station Heyendaal | 2.000 | 23 | 1.977 | -1.024 | 3.000 |
Weurtseweg | 1.900 | 0 | 1.900 | 142 | 1.758 |
Onderhoudstoestand woonstraten | 8.831 | 7.646 | 1.185 | 264 | 921 |
Reconstructie Graafseweg | 2.300 | 2.186 | 114 | 236 | -121 |
Fietsenstalling Kelfkensbos | 600 | 836 | -236 | 441 | -677 |
Bushaltes Traianusplein en singels | 350 | 93 | 257 | 8 | 249 |
Parkeerdek Kelfkensbos | 2.450 | 128 | 2.322 | 1 | 2.321 |
Omvormen 30km wegen binnenstad | 700 | 0 | 700 | 0 | 700 |
Fietsprogrammering 2021-2025 | 5.945 | 456 | 5.489 | 143 | 5.346 |
Busbaan HOV | 150 | 0 | 150 | 14 | 136 |
Laadinfra | 200 | 0 | 200 | 58 | 142 |
Verlengde Waalbrug fietspad oostzijde | 50 | 0 | 50 | 22 | 28 |
Verkeersmanagementcentrale (VMC) | 450 | 0 | 450 | 381 | 69 |
Vervanging VRI's (verkeersregelinstallaties) | 1.137 | 0 | 1.137 | 989 | 148 |
Bulkinvesteringen (jaarschijf 2022) | |||||
Investeringen Openbare ruimte | 4.996 | 4.996 | 3.729 | 1.268 | |
Investeringen met eigen dekking (jaarschijf 2022) | |||||
Vervangen parkeerapparatuur KKG | 380 | 380 | 0 | 380 | |
Uitbreiding parkeerautomaten | 1.200 | 1.200 | 0 | 1.200 | |
Totaal | 59.049 | 24.373 | 34.676 | 4.897 | 29.780 |
Fietstunnels Waalsprong
Doel
Dit krediet wordt ingezet voor de infrastructurele verbeteringen voor de fiets (onder andere de verbetering van fiets op- en afgangen bij de verschillende Waalbruggen) ofwel het opheffen van belemmeringen voor de fiets. Ook maatregelen voor fietsopgang bij de Hezelpoort vallen onder dit krediet. Veel fietsers komen van of gaan naar de binnenstad; zij moeten nu fors omrijden. Doel is de kwaliteit van deze fietsroute te verbeteren door een fietsopgang ten noorden van de Hezelpoort te realiseren.
Voortgang
Uit de maatschappelijke kosten baten analyse (MKBA) is gebleken dat het realiseren van een fietsop- en afgang bij de Hezelpoort rendabel is. De uitvoering ervan moet wachten op de gebiedsvisie Joris Ivensplein.
Aanleg Dorpensingel
Doel
Doel is de verkeersstructuur tussen Lent en Bemmel te verbeteren. Daarbij wordt een nieuwe weg aangelegd tussen de Prins Mauritssingel en Bemmel en worden verkeersremmende maatregelen voor de bestaande verbinding getroffen.
Voortgang
De gemeenteraden van Lingewaard en Nijmegen hebben overeenstemming bereikt over de oplossing voor de verkeerstructuur in de oostflank. Begin 2019 is de SOK Dorpensingel door beide colleges voor akkoord getekend. De planvoorbereiding voor de Dorpensingel is daarmee gestart. De Dorpensingel is een ‘mandje’ aan deelprojecten en omvat de aanpassing fietsersoversteek Ressensestraat, de aanpak Vossenhol, snelheidremmende maatregelen Vossenpelsestraat en de aanleg van de Dorpensingel. Met de omgeving zijn al meerdere overlegsessies geweest over de deelprojecten. De provincie draagt 2,8 miljoen euro bij aan realisatie van het project Dorpensingel. In de SOK is geregeld dat het project vanuit de grondexploitatie Waalsprong zal worden aangestuurd; Nijmegen is dan ook ‘penvoerder’ voor de planvoorbereiding. In de grondexploitatie zijn dan ook de deelbijdragen van Lingewaard en provincie als dekking opgenomen. Het beschikbare budget is 11,4 miljoen euro. Als gevolg van hogere materiaalkosten is de investeringsraming gestegen met € 360.000. Deze kosten worden door Nijmegen en Lingewaard gedekt via de verdeelsleutel respektievelijk 2/3-1/3. Het bestemmingsplan is in procedure gebracht en zal waarschijnlijk in het 3e kwartaal van 2023 ter vaststelling worden aangeboden aan de beide gemeenteraden. De gesprekken met grondeigenaren voor aankoop om het tracé Dorpensingel te realiseren zijn gestart evenals de gesprekken met mensen uit het Vossenhol voor aankoop van enkele meters voortuin. Realisatie wordt verwacht eind 2024/medio 2025, afhankelijk van het feit of er beroep zal worden ingesteld bij de Raad van State.
Parkeren Hezelpoort
Doel
Realisatie parkeervoorziening, inclusief fietsenstalling, bij realisatie woontoren en parkeervoorziening.
Voortgang
De grondaankoop en de aanleg van het parkeerterrein heeft inmiddels plaatsgevonden. Onlangs is de aanbesteding afgerond. Er zal een nieuw krediet worden aangevraagd voor het parkeren. Het restantkrediet van
€ 80.000 is in deze aanbesteding meegenomen en benodigd voor de aanleg van de fietsenstalling in de nieuw te bouwen parkeergarage.
Stationsplein
Doel
Voor de verbetering van de stationsomgeving aan de oostzijde is 3 miljoen euro beschikbaar. Met dat budget is een aantal maatregelen uitgevoerd, zoals de oversteek bij het ROC, de looproute Van Schaeck Mathonsingel, de looproute tussen station en fietstransferium Doornroosje en de herinrichting van de Van Oldenbarneveltstraat.
Voortgang
De aanpak van het Stationsplein is onderdeel van het grotere project aanpak Stationsgebied (zie toelichting bij het programma Wonen en stedelijke ontwikkeling).
Waalbrug fiets- en busbaan
Doel
Over de realisatie en dekking van de renovatie zijn in september 2016 afspraken gemaakt met Rijkswaterstaat (RWS), vastgelegd in een Bestuursovereenkomst tussen RWS en gemeente Nijmegen. De gemeente Nijmegen draagt 5 miljoen euro bij om haar programma mogelijk te maken: de busbaan wordt omgezet in een tweerichtingen fietspad, er komt nieuwe aanstraal- en openbare verlichting. De nieuwe brugleuningen worden in staal en glas uitgevoerd. De leuningen, de herstelde borstweringen, bastions en de openbare verlichting roepen de herinnering op aan de oorspronkelijke vormgeving uit 1936. Aanvullende afspraken tussen RWS en gemeente Nijmegen zijn vastgelegd in een aanvullende bestuursovereenkomst. Op 25 oktober 2017 heeft ons college een besluit genomen over de bekostiging van benodigde aanpassingen aan de Waalbrug én van de noodzakelijke verkeersmaatregelen voorafgaand aan en tijdens de renovatieperiode.
Voortgang
De Waalbrug is door Rijkswaterstaat gerenoveerd in 2019 en 2020. In die periode zijn de fietspaden tussen Waalbrug en Traianusplein (zuidoost- en zuidwestzijde) en het fietspad tussen Waalbrug en Verlengde Waalbrug (noordwestzijde) aangepast. Eind 2022 is ook het fietspad tussen Waalbrug en Turennesingel (noordoostzijde, 2022) aangepast. De provinciale subsidie voor deze aanpassingen wordt begin 2023 vastgesteld. Na de renovatieperiode is met Rijkswaterstaat een aanvullende bestuursovereenkomst gesloten, waarin bepaald wordt dat Rijkswaterstaat uiterlijk in 2029 de overige renovatie-onderdelen gaat oppakken. Voor nu kan dit project worden afgesloten. We stellen voor de overschrijding op dit krediet te verrekenen met het krediet ‘Bushaltes Traianusplein en singels’, omdat we vanwege externe bijdrage op dat krediet geld over houden. Na vaststelling van de provinciale subsidie kunnen beide kredieten worden afgesloten.
Park & Ride
Doel
Voor het Transferium Nijmegen Noord is een krediet beschikbaar van 1,2 miljoen euro voor de inrichtingskosten (inclusief parkeerapparatuur) van 400 parkeerplaatsen op het maaiveld. De kosten voor inrichting, apparatuur en de ontsluitingsweg zijn geraamd op € 850.000. Op 20 januari 2020 heeft de provincie ingestemd met uitbreiding van 100 parkeerplaatsen op het P+R terrein. Bij de uitvoering hiervan wordt tevens de beheerdersloge aan de Dorpensingel verplaatst naar het parkeerterrein. De verwachting is dat uitvoering eind 2020 wordt opgeleverd.
Voortgang
De fietsenstalling wordt begin 2023 opgeleverd. De oplevering heeft wat vertraging opgelopen in verband met de beeldkwaliteit.
Bereikbaarheid Campus o.a. Heyendaal
Doel
Binnen de aanpak van de bereikbaarheid van geheel Nijmegen-Oost is de Heyendaalseweg / Kwekerijweg / Houtlaan het belangrijkste speerpunt. Dit vanwege de forse autostromen die gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van de Campus. Doel is voor dit traject de verkeersveiligheid en de totale bereikbaarheid te verbeteren.
Voortgang
In 2023:
- verbeteren we de verkeersveiligheid op de route D’Almarasweg – Kwekerijweg. We verlagen de snelheid van het autoverkeer door de aanpassing van bestaande plateaus en de aanleg van een aantal extra drempels. Fietsers bieden we meer opstelruimten en we breiden de 30 km/uur snelheid uit met het wegvak tussen de Gerrit van Durenstraat en de Groesbeekseweg;
- bereiden we de aanleg van een rotonde op het kruispunt Heyendaalseweg – Houtlaan – Kwekerijweg technisch voor. We voeren gesprekken met de Radboud Universiteit over de verwerving van de noodzakelijke gronden. Uitvoering van de rotonde voorzien we na de bestemmingsplanprocedure, derhalve vanaf 2024;
- stelt de gemeente samen met de campuspartners een gebiedsvisie op, waarin de bereikbaarheid van de campus een belangrijke rol speelt.
Station Heyendaal
Doel
Een opwaardering van station Nijmegen Heyendaal is noodzakelijk vanwege de toenemende reizigersaantallen van en naar Heyendaal. Ook moet de herkenbaarheid vanaf de Heyendaalseweg van het station, als belangrijke toegang voor het Campusgebied, verbeterd worden.
Voortgang
Dit jaar is een voorlopig ontwerp opgeleverd en gepresenteerd aan partners en belanghebbenden. Reacties worden meegenomen bij de verdere uitwerking van het ontwerp. Er wordt nu gewerkt aan een aanbestedingsdossier inclusief een aangepast ontwerp voor station en directe stationsomgeving ten behoeve van de aanbesteding van de realisatie in 2023.
Naast de vorig jaar al toegezegde en uitbetaalde bijdrage van het rijk ligt er inmiddels ook een subsidietoezegging van de provincie inclusief een eerste uitbetaling. In de begroting van november 2022 is daarnaast rekening gehouden met een kostenstijging als gevolg van de sterke inflatie. Hierbij is € 160.000 extra budget toegekend aan gemeentelijke bijdrage.
Weurtseweg
Doel
De herinrichting van de Weurtseweg is nodig vanwege de versnelling in het woningbouwtempo en het waarborgen van de bereikbaarheid van Nijmegen-West. De Weurtseweg wordt gerenoveerd en tevens grotendeels afgewaardeerd tot een 30-kilometerweg/fietsstraat na het groot onderhoud van de Waalbrug en de aanleg van de Laan van Oost-Indië. Vooralsnog is dat op zijn vroegst in 2023.
Voortgang
De voorbereidingen zijn gestart en de uitvoering zal in 2023 plaatsvinden.
Onderhoudstoestand woonstraten
Doel
Van een aantal woonstraten is het asfalt versleten. Om de onderhoudstoestand op het gewenste niveau
(het zo genaamde 'Marikenniveau') te brengen, is een krediet van 8,8 miljoen euro beschikbaar gesteld.
Voortgang
De woonstraten uit het budget ‘Klinkers voor asfalt’ zijn gereconstrueerd. Het gaat om onder andere de Emmalaan, Perzikstraat, Plutostraat, Kastanjelaan, van Peltlaan noord en Tijgerstraat. De laatste straat is de Topaasstraat, deze is nu in uitvoering en wordt in 2023 opgeleverd.
Reconstructie Graafseweg
Doel
Er staat groot onderhoud gepland voor de Graafseweg en dat is een goed moment om extra kwaliteit en veiligheid toe te voegen aan deze uitvalsweg van de stad. Daarbij onderzoeken wij de mogelijkheden om in aansluiting op het mobiliteitsbeleid tot een andere indeling van de verkeersruimte te komen op deze weg.
In de zomer van 2017 is het eerste deel van de Graafseweg (Keizer Karelplein – Rozenstraat) gereconstrueerd. In oktober 2018 is uw Raad geïnformeerd over de bevindingen na de reconstructie van het eerste wegvak en over de verkeerskundige mogelijkheden om het tweede wegvak (Rozenstraat – Wolfskuilseweg) en derde wegvak (Wolfskuilseweg – S100) aan te passen. Voorstel op hoofdlijnen is om het tweede wegvak te versmallen naar 2x1 rijstroken en om op het derde wegvak met behoud van 2x2 rijstroken verkeersmaatregelen te treffen; beide ten gunste van de leefbaarheid en de bereikbaarheid.
Voortgang
Medio 2022 is de Graafseweg tussen de S100 en de Rozenstraat heringericht, conform het hierboven beschreven voorstel. Daarmee kan dit project worden afgesloten.
We stellen voor de overschrijding op dit krediet te verrekenen met het krediet ‘Bushaltes Traianusplein en singels’, omdat we vanwege externe bijdrage op dat krediet geld over houden
Fietsenstalling Kelfkensbos
Doel
Vanuit de visie op fietsparkeren is het belangrijk dat de fietsenstallingen aansluiten op het bestaande fietsnetwerk. Voor parkeergarage Kelfkensbos, nabij het stadscentrum, speelt het plan om de 1e laag van de parkeergarage om te zetten naar fietsparkeerplaatsen. Hier komt ruimte vrij voor 1.000 tot 1.500 fietsparkeerplaatsen.
Voortgang
In 2022 zijn er kosten voor het krediet 'uitbreiding parkeerautomaten' ten laste van het krediet fietsenstalling Kelfkensbos verantwoord. Dit wordt in 2023 gecorrigeerd.
Bushaltes Traianusplein en singels
Doel
Met Breng en de Provincie is afgestemd dat zodra de werkzaamheden aan de Waalbrug voorbij zijn zeven dagen per week bussen over de Singels gaan rijden. Hiervoor zijn alternatieve haltes nodig op of nabij het Traianusplein en moet de halte Nassausingel worden verbeterd. Het is wenselijk dat er twee bussen achter elkaar kunnen stoppen op de haltes, er goede wachtvoorzieningen zijn en de looproutes naar de binnenstad goed zijn.
Voortgang
De realisatie van dit project is in 2022 afgerond. Voor de realisatie van het project is externe financiering gevonden in de vorm van subsidie (100% van de externe uitvoeringskosten) van de provincie Gelderland. Hierdoor is een groot deel van het investeringsbudget niet besteed. Het restant willen we inzetten voor het tekort op het krediet ‘Waalbrug fiets- en busbaan’ en andere kredieten binnen het taakveld verkeer. Na vaststelling van de provinciale subsidie kan dit krediet worden afgesloten.
Parkeerdek Kelfkensbos
Doel
Het dak van parkeergarage Kelfkensbos lekt al geruime tijd. De dakbedekking moet worden vervangen. Dat is een kostbare aangelegenheid, omdat de gehele natuursteenbestrating van het plein moet worden verwijderd en na het vervangen van de dakbedekking weer moet worden teruggeplaatst.
Voortgang
Het vervangen van de dakbedekking wordt gecombineerd met de herinrichting van het plein. In 2022 is gestart met het maken van ontwerpen en plannen voor de herinrichting van het Valkhofplein in combinatie met verbouwing en aanpassing entrée Museum het Valkhof. In 2023 zullen deze plannen definitief worden gemaakt en zal het werk worden aanbesteed. Afhankelijk van de ontwikkelingen kunnen we daarna starten met de realisatie.
Omvormen 30km wegen binnenstad
Doel
We willen de wegen Kelfkensbos, Voerweg, Waalkade-West, Veemarkt en het eerste deel van de Bisschop Hamerstraat omvormen naar 30 km per uur.
Voortgang
In 2023:
- inventariseren we de integrale opgaven voor de aanpak van de Waalkade-West en Veemarkt. Onderdeel is het omvormen naar 30 km/uur. Na inventarisatie zal daartoe een concreet project worden opgestart met uitvoering vanaf 2024;
- onderzoeken we conform het coalitieakkoord of het openbaar vervoer wel of niet van de route Voerweg – Waalkade-Oost – Waalkade-West – Veemarkt gehaald kan worden en zo ja per wanneer. In 2023 maken we daartoe de bestuurlijke keuze. Deze keuze is leidend voor de verdere omvorming van Kelfkensbos en Voerweg naar 30 km/uur.
Fietsprogrammering 2021-2025
Doel
Afgelopen jaren zijn veel snelfietsroutes gerealiseerd. Door de regio Arnhem Nijmegen is een ontwerp voor het fietsnetwerk voor de hele regio vastgesteld. Een uitwerking in een uitvoeringsagenda is gereed.
Voortgang
In 2022 is er gewerkt aan de volgende projecten:
- Ubbergseweg, onderzoek provincie is afgerond en de keuze voor een fietsstraat blijft overeind;
- verbeteren fietsdoorstroming en comfort op geregelde kruispunten;
- integrale aanpak en voorbereidingen Groesbeekseweg en Weurtseweg;
- onderzoek en aanpak gevaarlijke oversteken St. Annastraat.
Busbaan HOV
Doel
Uit onze regionale analyses van het (H)OV-netwerk, blijkt een aantal pijnpunten (o.a. voor het Industrieplein). Een nieuw stukje busbaan tussen de halte Sluis Weurt en de huidige busbaan is daarom gewenst, en maakt de bus een aantrekkelijker alternatief.
Voortgang
De realisatie van de busbaan staat gepland voor najaar 2023. Inmiddels is voor dit project provinciale subsidie (100% van de externe uitvoeringskosten) verleend. Bij de eerste voortgangsmonitor wordt de subsidie van de provincie aan de begroting toegevoegd. Het geraamde krediet zal hierdoor grotendeels vrijvallen. Verwerking hiervan vindt plaats in jaarrekening 2023.
Laadinfra
Doel
Voor de implementatie van het programma voor laadpalen is voor de periode 2022 tot en met 2024 een investering van 0,2 miljoen euro noodzakelijk. Dit is bestemd voor de laadinfrastructuur in de publieke ruimte en bij semipublieke gemeentelijke parkeergarages en -terreinen.
Voortgang
In 2022 is € 58.000 uitgegeven aan de realisatie van laadpalen in gemeentelijke parkeergarages en –terreinen, onder andere bij P&R-Noord. In 2023 verwachten we het restbudget hier ook deels voor nodig te hebben, evenals mogelijke inkoop van extra publieke laadpalen binnen de concessie, en voor innovatie laadprojecten.
Verlengde Waalbrug fietspad oostzijde
Doel
Afgelopen jaar heeft Rijkswaterstaat (RWS) op verzoek van gemeente Nijmegen een tweerichtingsfietspad gerealiseerd op de voormalige busbaan op de westelijke parallelbaan van de Waalbrug. Ook is de oostelijke parallelbaan geschikt gemaakt als tweerichtingsfietspad. Aan de zuidwest-, zuidoost- en noordwestzijde heeft gemeente Nijmegen de aansluitende fietspaden aangepast. Deze aanpassingen zijn duurder uitgevallen dan vooraf begroot. Daardoor resteert te weinig budget voor de beoogde aanpassing aan het fietspad aan de noordoostzijde van de Waalbrug (Verlengde Waalbrug tot bunker bij hoek Turennesingel). Bovenop het restantbudget voor de aanpassingen rondom de Waalbrug van 0,2 miljoen euro is een aanvullend budget nodig van 0,25 miljoen euro .
Voortgang
Zie toelichting bij ‘Waalbrug fiets- en busbaan’. Dit project kan worden afgesloten. Het restant kan vrijvallen.
Verkeersmanagementcentrale (VMC)
Doel
De huidige systemen zijn afgeschreven en toe aan vervanging. De leverancier van de systemen heeft vorig jaar reeds aangeven het onderhoudscontract in 2021 niet te willen verlengen, waardoor de bedrijfszekerheid en dienstverlening in het geding komt.
De functie van regionale toezicht ruimte (RTR) wordt in het nieuwe systeem geïntegreerd. De RTR-functie wordt momenteel uitgevoerd door de stichting RTR in opdracht van de Politie. De technieken, netwerken en software in de VMC kunnen dit binnen de middelen voor de vervangingsinvestering uitvoerbaar maken.
Voortgang
In 2023 komen de laatste facturen binnen Daarna is de VMC gereed en kan het krediet worden afgesloten.
Vervanging VRI's (verkeersregelinstallaties)
Doel
Gemiddeld worden er tot op heden vier VRI’s per jaar vervangen. De gemiddelde (technische) levensduur van een VRI is 15 jaar. Bij de aanschaf van een VRI wordt ook een 15-jarig onderhoudscontract met de leverancier afgesloten. Hierna stopt het onderhoud. Door de verouderde VRI's is de veiligheid in het geding. We willen de komende tijd ongeveer zestien VRI's per jaar vervangen. Hiervoor is een jaarlijks krediet van 1,1 miljoen euro noodzakelijk. We maken dit onderdeel van de nota kapitaalgoederen.
Voortgang
Het afgelopen jaar is een start gemaakt met de vervangingscyclus VRI’s. In drie jaar tijd worden de VRI’s vervangen.
Het komende jaar (2023) wordt de vervanging gefinancierd uit de vervangingsgolf. Voor het begrotingsjaar 2024 moet nog een besluit worden genomen omtrent de financiering van de vervanging. De uitvoering wordt conform een opgestelde planning uitgevoerd. Vri’s zijn in het verleden niet tijdig vervangen, de levensduur is opgerekt en dat brengt risico’s met zich mee.
Investeringen Openbare ruimte
Doel
In de Stadsbegroting is een jaarlijks krediet van 5 miljoen euro beschikbaar voor onderhoud aan wegen en civiele kunstwerken in de openbare ruimte.
Voortgang
In 2022 is er groot onderhoud gepleegd aan de Energieweg, Hatertseweg, van Boetbergweg fase 1, van Schuylenburgweg fietspad, Dorpsstraat en Frans Mahnpad. Het betreft hier voornamelijk het vernieuwen van de asfaltlagen. Voorgesteld wordt het restant op dit bulkkrediet van € 1.268.301 door te schuiven naar het jaar 2023. Deze middelen zijn nodig om de nog lopende projecten te kunnen bekostigen.
Vervangen parkeerapparatuur KKG
Doel
De parkeerapparatuur in de Keizerkarelgarage is geleverd in 2012, met een afschrijvingstermijn van 10 jaren gelijk aan de technische levensduur en maximale termijn voor het onderhoudscontract. De vervanging zal in 2022 worden voorafgaan door een Europese aanbesteding. In 2021 zullen de voorbereidingen en publicatie plaatsvinden voor de aanbesteding met een raamovereenkomst ‘Vervanging van parkeerapparatuur’.
Voortgang
De aanbesteding loopt op dit moment De verwachting is dat de levertijden kort genoeg zijn om in het 4e kwartaal 2023 de parkeerautomaten te kunnen vervangen.
Uitbreiding parkeerautomaten
Voortgang
In 2022 zijn er kosten voor het krediet 'uitbreiding parkeerautomaten' ten laste van het krediet fietsenstalling Kelfkensbos verantwoord. Dit wordt in 2023 gecorrigeerd.