Paragrafen

Bedrijfsvoering

Voor het laten functioneren van de gemeente als organisatie worden kosten voor bedrijfsvoering gemaakt. De kosten voor personeel maken daar een belangrijk deel van uit. Op personeelskosten wordt actief gestuurd zodat de uitvoering van de werkzaamheden zo efficiënt en effectief mogelijk plaatsvindt en binnen de afgesproken budgetten blijft. In dit deel wordt ingegaan op de kosten van eigen personeel en inhuur. Daarna, in de paragraaf ‘resultaat op bedrijfsvoering’ wordt ingegaan op het totale resultaat op bedrijfsvoering.

Eigen personeel en loonsom kosten
In 2022 is zowel de begrote als de bezette formatie met 4% gestegen. De afgesproken werkzaamheden vergden extra personele inzet waarvoor ook budgetten waren gereserveerd.  Het betreft hier onder meer formatietoename vanuit de Stadsbegroting 2022, budget neutrale omzettingen binnen programma’s en het structureel opnemen van het Regionaal Ondersteuningsbureau in de begroting.

In onderstaande tabel is de omvang in fte’s en de loonsom opgenomen van de ambtelijke organisatie:

Jaar; bedragen x € 1 miljoen

Fte’s
begroot

Fte’s
werkelijk

Loonsom
begroot

Loonsom werkelijk

Loonsom
verschil

2021

1.446

1.457

115,5

111,8

3,7

2022

1.506

1.520

125,1

123,1

2,1

(nb de fte’s betreft de ambtelijke organisatie exclusief het bestuur, de loonsom is inclusief het bestuur)

Het aantal (interne) resultaatopdrachten (vacatures) is in 2022 met 37 naar 246 gestegen en het aantal externe vacatures van 96 naar 138.  De stijging van 44 % laat zien dat de groeiende dynamiek op de arbeidsmarkt ook Nijmegen raakte.

Inhuur
Inhuur wordt betaald uit daarvoor specifiek begrote budgetten, niet in te vullen vacatureruimte, programma budgetten of door planexploitaties. Er wordt ingehuurd voor vervanging bij ziekte, tijdelijke pieken in het werk en voor projecten en tijdelijke werkzaamheden waarvoor we de capaciteit of specialistische kennis niet in huis hebben.

Steeds vaker lukte het niet om in 2022 het noodzakelijke personeel via werving aan ons te binden. Zowel krapte op de arbeidsmarkt als arbeidsvoorwaarden speelden daar een rol in. Indien externe werving niet succesvol was, werd noodgedwongen voor kortere of langere tijd gekozen voor inhuur.

Categorie
Bedragen x € 1 miljoen

Begroting 2021

Begroting 2022

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Verschil
2021

Verschil
2022

Programma’s

0,3

0,2

0,2

3,2

0,1

-3,0

Uitvoeringskosten programma’s

9,2

13,4

13,0

14,2

-3,9

-0,9

Planexploitaties

0,5

4,2

-0,5

-4,2

Investeringen

 0,1

0,1

-0,1

-0,1

Totale inhuur

9,5

13,6

13,9

21,7

-4,3

-8,1

In 2022 is de totale inhuur als financieel volume ten opzichte van 2021 flink gestegen. Inhuur maakte 15% van de totale kosten voor personeel uit. Hiermee zit Nijmegen wat betreft inhuurkosten overigens onder de kosten daarvan bij andere 100.000+ gemeenten in de jaren 2019 - 2021 (17%).
De stijging in 2022 werd vooral veroorzaakt door niet vooraf specifiek begrote of extra personeelskosten. In het fysieke domein waren dat met name de start van twee grote gebiedsontwikkelingen (planexploitaties) en in het sociale domein tijdelijk werk zoals bijvoorbeeld de noodopvang. Daarnaast werd een deel van de stijging veroorzaakt door een krappere arbeidsmarkt voor specialistische functies. Vacatures invullen met personeel in eigen dienst werd steeds lastiger.

Personeel

Deze pagina is gebouwd op 09/05/2023 10:42:04 met de export van 09/05/2023 10:19:21